Limma stighudar

BajenMatte

Aktiv medlem
Limma stighudar
Tja!
Nu är toppturssäsongen här om någon missat det! Var nere i förrådet igår och mina hudar ser lite trötta ut...
Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av att limma om stighudar? Funkar det bra, var hittar man bra lim och hur gör man för att få bästa resultat.

En annan grej mina hudar är av typen med en krok för att fästa bak i tailen på skidan. Jag har polare som säger att det är sämre för att sträcket i huden gör att den lättare lossnar med snö mellan skidan och huden som följd. Jag har i och för sig haft dom problemen men är ännu inte beredd att klippa av kroken...
Synpunkter?

Tacksam för svar!

Limma stighudar
Klipp inte av kroken, lägg på nytt klister istället. Finns inget mer irriterande än när Huden lossnar utan kroken bak..
Ascension (som för övrigt rockar bäst när det gäller hudar) gör en tejp med klister på, denna applicerar du bara på dina hudar, över det gamla limmet.
Ascension-limmet funkar närmare en hel säsong innan det säckar.
Outside är leverantör, 0271-12100.

//Inga-Märta

Limma stighudar
Välsorterade sportbutiker säljer lim för hudar. Limmet är ungefär som kontaktlim, lösningsbaserat. Påföres bäst med en Japanspackel, en sån liten som målarna har när dom spacklar småskador kostar ca 10 spänn. Stryk ut limmet jämt och låt det torka över natten. Luktar fan men bra blir det.
Beträffande kroken i bak, behåll den det är en extra säkerhet.
När du skall göra upprepade uppförsturer utan att hudarna fått torka emellan stoppa dom innanför jackan när du åker nerför. Men när du då sätter på dom igen lägg inte laggen i snön med hudarna neråt förrän hudarna kallnat, så fryser det inte is under.
Go tur.

Limma stighudar
Jag har lagt nytt kliste på mina hudar, men resultatet blev inte så bra. Blev klart sämre fäststyrka än orginalet. Och lossnade bitvis när jag rev isär hudarna när dom var kalla.
Är det någon som har erfarenhet stighuds tejpen?

/Gunnar

Limma stighudar
Blackdiamonds gold label är helt klart oslagbart lim för hudarna....
Enda jobbiga är att göra rent hudarna innan det nya limmet läggs på...

Limma stighudar
I Axl's länk så står det något om "Glue Renew Transfer Sheets". Det låter praktiskt om man inte har kvar orginal plastfilmen för att stryka fast GoldLabel limmet med. Någon som provat? Finns det i butik i skandinavien?

Tillbaka
Topp