Line Chronic vs. Line Afterbang

ZackariasL

Ny medlem
Tjena alla Freeridare!

Vintern närmar sig och det är dags att välja skidor. Är enligt mig själv en erfaren åkare på 189 cm och 65 kg lätt. Lång o smal. Jag kör ca 80% park/lek och 20% allround. Mesta dels rails/små jibs/hopp och inga mega kickar.
Jag har den senaste säsongen åkt på Salomons - The Knight. En helt värdelös skida enligt mej då stålkanterna sprack nästan direkt på en hel del ställen. Tycker också att den är för hård.

Jag är nu ute efter en hyfsat mjuk skida, eller mitt inre säger i alla fall det(?)... Vilket fall så lutar det åt Line skidor. Dom känns hållbara, bra vikt och finns i den längre längden 184 cm.
Men nu är frågan: Chronic eller Afterbang? Vikten skiljer bara 150 gram, vilket inte har någon betydelse för mig. Utan det som oroar mig är bredden. Är Chronic för bred för att leka runt med? (Chronic 121-92-117, Afterbang 115-88-115) Visst, vi snackar millimetrar men har hört att det ändå spelar en hel del roll. Och sen styvheten. Finns det någon skillnad eller är dom i princip lika? kom ihåg att årets modell av Chronic är totalt omgjord.

Så, Chronic http://lineskis.com/skis/chronic-1213 eller Afterbang http://lineskis.com/skis/afterbang-1213
Vilken skida tror ni passar mej bäst utifrån egna erfarenheter?

Tack på förhand!
/Zacke

Senast ändrad:
Tjenare Zack!

Jag tror att du ska köpa chronic! för att afterbang är en park skida, och fungerar inte bra i offpisten. Chronics är lite bredare och då kan man köra mer i offpist och leka i lite puder utan problem. Afterbang är extemt mjuk se videon
kolla in 1:08 till 1:34. Chronics har blivit mjuk med den nya "Early rise"men inget blir mjukare än afterbang. Och du ville ha en hyfsad mjuk skida.
Vikt skillnaden nog spelar ingen stor roll. Om man köper lite lättare bindningar och pjäxor så blir nästan alla skidor lätta.
Som dem säger på slutet av videon som du länkade: It's the best park ski ever made, and now it's the best park ski ever made that can also go anywhere over the mountain. Så den fungerar bra överallt.

Men detta är min är vad jag tror passar dig bäst. Själv har jag beställt Afterbangs idag :D men lycka till med att fundera ut vilka skidor du ska skaffa.

Senast ändrad:
Jag kör ungefär lika mycket park och jibb som du och jag kör på afterbang skönaste skidorna jag har haft riktigt mjuka då det går att nosepressa som på en snowboard vilket är fett! :D

Jag kör på afterbang! enligt mej är dom riktigt sköna och poppa med + i offpisten så är dom oslagbara enligt mej!
:D

leounnegard sa:
i offpisten så är dom oslagbara enligt mej!
:D
This post gave me cancer.

OnT: Tycker du borde köra på Chronic. Den är lagomt mjuk (Iofs bara torrflexat den och afterbang) då jag tyckte Afterbang kändes för mjuk. Så kör på Chronic, Du blir nog inte besviken!

Kan ej uttala mig om Chronic men hade själv den här modellen av Afterbang. http://images.businessweek.com/ss/09/11/1109_coolest_new_snow_gear/image/013_line_afterbang177.jpg

Osäker på vad som är gjort med den nyare modellen men dom jag hade var riktigt roliga att köra rails och röda hopp med. Att köra butters med dom är ju rena drömmen. Provade dom i Kittelfjäll då det var 4dm puder och det var ingen höjdare om man inte gillar att göra minimala svängar och ett helvetes bakåtlut hela dagen.

Provade dom litegrann i Åres svarta hopplinje och det gick väl helt ok om man landade bra men det kändes som att det lätt kunde bli butterlandningar vid för mycket bakåt/framåtlutning.

Kanterna höll i 1,5 säsong och då nötte jag rails ca 5 dagar i veckan. Har en stor bit borta på ena skidan och sidan under pjäxorna. Sen sprack nosen i slutet på på förra säsongen men silvertejp fick lösa det och en polares nose sprack rätt fort också.

Tillbaka
Topp