Line EP Pro

maartin

Medlem
Line EP Pro
Undrar om det är någon som har koll på om det har gjorts några förrändringar på Line EP Pro skidan från den första modellen som kom 07/08 till den modellen som kommer till vintern 09/10?

2007/2008
25rcqqp.jpg

2008/2009
1z5sx90.jpg

2009/2010
14wdaiw.jpg

Sedan undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att ha åkt på ett par EP Pro som är mitt monterade eller iaf monterade längre fram än mid soule?

Har själv ett par från 07/08 som är monterade mid soule (4cm bakom true center) men fick känslan av att det hade varit skönt med lite mer skida bakom foten på grund av den kraftiga rockern..

Senast ändrad:
Line EP Pro
den nya är tydligen 15% styvare om jag icke minns fel.

kör på mittmonterade rockerskidor själv och det har inte jag inte haft några problem med.

Line EP Pro
Jag kör på 08/09 modellen, riktigt nöjd sjukt rolig skida!

Jag snackade med Hasse i Andermatt och han sa iallafall att de inte var några föreändringar på skidan från 07/08 till 08/09 modellen.. sen vet jag inte om dom har förändrat något.

Varför vill du ha mer skida bakomfoten pga av rocker? låter helt ologiskt enligt mig.....

Line EP Pro
nomme sa:
Varför vill du ha mer skida bakomfoten pga av rocker? låter helt ologiskt enligt mig.....
Rocker gör ju att skidan "blir kortare" och iaf jag tycker att det är betydligt stabilare att landa efter ett hopp eller dropp när man har mer skida bakom foten. Kanske tänker fel men på vilket sätt menar du att det låter helt ologiskt? Vad kör du själv med för montering på dina?

Om de nya nu är 15% styvare än tidigare, är det någon om har koll på hur mjuka/styva de är i förhållande till andra skidor som tex. Armada JJ?

Senast ändrad:
Line EP Pro
Hmmm... Intressanta tankar. DOck håller jag med nomme om att det låter ologiskt att frammontera p.g.a. rockern...

Visst, en frammontering ger mer skida bakom bindningen som kanske gör att du tycker att den blir bättre att landa saker med, men den kommer samtidigt bli sämre till annat. Flyttar du fram bindningen kommer du komma mycket närmare det avsevärt mjukare brättet och teoretiskt så finns ju chansen att du kommer tycka att skidorna verkligen viker sig framför tårna på dig.

Enligt mig har du följande alternativ:

a) Acceptera läget. Är det EP Pro du vill ha så får du inse att den inte riktigt är gjord att droppa hårda skandinaviska berg med. Det skall vara fluffigt och fokus ligger snarare på att göra butters utför saker. Frammontera inte utan ha bindningarna där de ska vara (vilket man allt som oftast bör göra, även på jibbskidor, tillverkarna brukar teståka skidorna).

b) Köp en skida som är gjord för den typ av åkning du ägnar dig åt/kommer ägna dig åt. Var realistisk! Skidor med mycket tailrocker är allt som oftast inte jättebra att landa med. Likaså mjuka skidor. Mjuka skidor med tailrocker, ja, du förstår nog... Även en kapabel skida som Lotus 138 hade för några år sedan en relativt kraftig rocker bak men efter många klagomål minskade man på rockern och styvade upp den...

c) Komplettera med en ladda-bajset-skida. Typ Line Mothership eller något annat trevligt. Något för de dagar som du vet att du inte hade varit helt nöjd med dina EP Pro.

Line EP Pro
Carled sa:
Hmmm... Intressanta tankar. DOck håller jag med nomme om att det låter ologiskt att frammontera p.g.a. rockern...

Visst, en frammontering ger mer skida bakom bindningen som kanske gör att du tycker att den blir bättre att landa saker med, men den kommer samtidigt bli sämre till annat. Flyttar du fram bindningen kommer du komma mycket närmare det avsevärt mjukare brättet och teoretiskt så finns ju chansen att du kommer tycka att skidorna verkligen viker sig framför tårna på dig.

a) Acceptera läget. Är det EP Pro du vill ha så får du inse att den inte riktigt är gjord att droppa hårda skandinaviska berg med. Det skall vara fluffigt och fokus ligger snarare på att göra butters utför saker. Frammontera inte utan ha bindningarna där de ska vara (vilket man allt som oftast bör göra, även på jibbskidor, tillverkarna brukar teståka skidorna).

b) Köp en skida som är gjord för den typ av åkning du ägnar dig åt/kommer ägna dig åt. Var realistisk! Skidor med mycket tailrocker är allt som oftast inte jättebra att landa med. Likaså mjuka skidor. Mjuka skidor med tailrocker, ja, du förstår nog... Även en kapabel skida som Lotus 138 hade för några år sedan en relativt kraftig rocker bak men efter många klagomål minskade man på rockern och styvade upp den...

c) Komplettera med en ladda-bajset-skida. Typ Line Mothership eller något annat trevligt. Något för de dagar som du vet att du inte hade varit helt nöjd med dina EP Pro.
Håller med! Fick montera om mina EP efter ett bindningsbyte och gick från att vara på strecket till att vara ca 2 cm framför. Sjukt skillnad. Den blev mkt oroligare i högre farter...men mkt mkt snabbare..så från att va sjukt snabb till att vara blixtsnabb...på gott och ont.
Och jo...åker man fort med dom i riktigt djupt med den monteringen så tyckte iaf jag att skidorna bromsade mig... alltså böjdes för mkt

Senast ändrad:
Line EP Pro
Du kanske redan nu har bestämt dig för ett par EPs..vad vet jag. Men gör även så att du spanar in Coreupts nya skida.. ska vara richard permins promodell som släpps nästa år. Är ungefär samma mått som på EP fast en del styvare.
Kolla även in momen bibby 186 för den delen :)

Line EP Pro
maartin sa:
nomme sa:
Rocker gör ju att skidan "blir kortare" och iaf jag tycker att det är betydligt stabilare att landa efter ett hopp eller dropp när man har mer skida bakom foten. Kanske tänker fel men på vilket sätt menar du att det låter helt ologiskt? Vad kör du själv med för montering på dina?

Om de nya nu är 15% styvare än tidigare, är det någon om har koll på hur mjuka/styva de är i förhållande till andra skidor som tex. Armada JJ?
Eftersom de är rocker bak på skidan också så spelar de ju ingen roll? kommer ju bara bli konstigt att åka på...

Jag har faktist två par Armada JJs också förra året och året, riktigt olika skidor efter som årets har rocker och taper tillskillnad från den gamla. Tyckte inte alls om JJs lika mkt som EPro dock, tyckte den betedde sig lite konsitgt i pisten.. känndes dock betydligt lättare och smidigare i parken.

Line EP Pro
För övrigt kan jag säga att året EP Pro är styvare än årets Hellbent. Så alla ni som tänkte köpa hellbent....tänk igenom det en gång till. Ep pro är lättare än vad HB och styvare utan att bli tråkig!

Line EP Pro
PNyberg sa:
För övrigt kan jag säga att året EP Pro är styvare än årets Hellbent. Så alla ni som tänkte köpa hellbent....tänk igenom det en gång till. Ep pro är lättare än vad HB och styvare utan att bli tråkig!
Tyvärr så finns ju bara EP Pro i korta längder till skillnad från HB. Verkar vara en riktigt kul skida men den kommer bara i 186 som längst va? :(

Line EP Pro
hellbergarn sa:
PNyberg sa:
Tyvärr så finns ju bara EP Pro i korta längder till skillnad från HB. Verkar vara en riktigt kul skida men den kommer bara i 186 som längst va? :(
jupp. stämmer bra..så de som vill ha hb 189 bör fortfarande köpa dom

Line EP Pro
PNyberg sa:
hellbergarn sa:
PNyberg sa:
jupp. stämmer bra..så de som vill ha hb 189 bör fortfarande köpa dom
Fast hb 179 = ep pro 186 :)

Oj läste snett, haha

Senast ändrad:
Line EP Pro
Carled sa:

Lösning: Landa/åk inte med bakvikt ;P EP hade vart kul... Ett annat år kanske..

Line EP Pro
Ngn som både har åkt armada jj och Line Ep Pro som kan berätta om skillnaden?

tänker mest använda skidan då det riktigt dumpat annars så glider jag mer runt och jobbar eller kör lite park och använder mig då utav ett par andra lagg. Men jag är ändå ute efter ett par kvicka puderlagg, just eftersom jag älskar skogsåkning lika mycket som öppna åk i bowls.

Sen har jag även kollat på nya elan boomerang, ngn som har provåkt den eller hört ngt?

tacksam för svar

Line EP Pro
jernevi sa:
Ngn som både har åkt armada jj och Line Ep Pro som kan berätta om skillnaden?

tänker mest använda skidan då det riktigt dumpat annars så glider jag mer runt och jobbar eller kör lite park och använder mig då utav ett par andra lagg. Men jag är ändå ute efter ett par kvicka puderlagg, just eftersom jag älskar skogsåkning lika mycket som öppna åk i bowls.

Sen har jag även kollat på nya elan boomerang, ngn som har provåkt den eller hört ngt?

tacksam för svar
Om du kollar måtten och lite trådar om skidorna så är det väl EP:n du ska ha för bara tokdump...JJ är ju rätt allround och det vill du ju inte inte ha, eller? Sen är väl frågan om en mjuk och kort skida passar dig men av dom två alternativen så är väl EP:n rätt för tokdump.

Skulle tagit elanskidan, inte lika ubermjuk som EP:n. Allt beror ju på din åkstil eller om du ska du chilla puder i kanada eller charge:a i alperna...

Line EP Pro
hellbergarn sa:
Allt beror ju på din åkstil eller om du ska du chilla puder i kanada eller charge:a i alperna...
Känner massa med folk som kör med den i Alperna så den funkar helt utan problem där oxå.

Om du skall ha en renodlad puderskida så är det ARG eller EP Pro som gäller. Kolla med H-A-G-A här på freeride då han åkte på ARG hela förra året i Alperna och då hade han många dagar på den i alla olika förhållanden.

Line EP Pro
Om man inte är van att åka puder men planerar att lära sig. Är EP Pro fel val av skida då? I och med att den är så extremt bred?

Line EP Pro
Teufel sa:
Om man inte är van att åka puder men planerar att lära sig. Är EP Pro fel val av skida då? I och med att den är så extremt bred?
och att den ær rætt "klen" oxå...skulle hellre satsa på en skida med bara tip rocker... typ salomon czar

Line EP Pro
PNyberg sa:
Teufel sa:
och att den ær rætt "klen" oxå...skulle hellre satsa på en skida med bara tip rocker... typ salomon czar
Kan ju också vara helt rätt då man förmodligen, rätta mig om jag har fel, måste stå jäkligt rätt för att det ska gå bra ;)

Line EP Pro
Jarle sa:
PNyberg sa:
Teufel sa:
Kan ju också vara helt rätt då man förmodligen, rätta mig om jag har fel, måste stå jäkligt rätt för att det ska gå bra ;)
Hängde inte med riktigt varför? :/ "klen"? Det är väl bra om skidan är mjuk?

Line EP Pro
Jarle sa:
PNyberg sa:
Teufel sa:

Line EP Pro
Teufel sa:
Jarle sa:
PNyberg sa:
Stæmmer det som Jarle sæger. Man måste stå vældigt bra på skidan. Vældigt rakt øver skidan. Annars så kommer det inte att bli kul alls. Vældigt svår skida om man kommer hur balans alltså. Kommer man fel så ramlar man eftersom man inte har ngt av skidan som hjælper till att stabilisera nær det går snett...aka bakvikt.

Skidan ær mjuk vilket gør att den flyter som fan men ja....det finns grænser om hur mjuk en skida ska va. Ngt som Pollard verkar ha tænkt på till i år eftersom årets ær faktiskt styvare æn Hellbent från K2. Så årets EP Pro ær nog en jækla bra skida alltså :)

Line EP Pro
PNyberg sa:
Teufel sa:
Jarle sa:
Stæmmer det som Jarle sæger. Man måste stå vældigt bra på skidan. Vældigt rakt øver skidan. Annars så kommer det inte att bli kul alls. Vældigt svår skida om man kommer hur balans alltså. Kommer man fel så ramlar man eftersom man inte har ngt av skidan som hjælper till att stabilisera nær det går snett...aka bakvikt.

Skidan ær mjuk vilket gør att den flyter som fan men ja....det finns grænser om hur mjuk en skida ska va. Ngt som Pollard verkar ha tænkt på till i år eftersom årets ær faktiskt styvare æn Hellbent från K2. Så årets EP Pro ær nog en jækla bra skida alltså :)
Okej men inget för mig som inte är van djupsnö åkare!? även om den blivit styvare i år?

Line EP Pro
Teufel sa:
PNyberg sa:
Teufel sa:

Okej men inget för mig som inte är van djupsnö åkare!? även om den blivit styvare i år?
Alltså jag tror att den blir lite før "svår" før dig. Jag skulle mer gått på en med inte riktigt så mkt rocker. Czar 182, mothership 185, ehp 186 ær några exempel på skidor jag skulle tittat på om jag vore du.

Line EP Pro
Är inte dem skiderna lite för mkt "charger" för mig? Vill ju mest leka i skoog?
Mothership har jag kollat på men velade för länge så den tog slut på skidbutiken.com..

Tack för din hjälp i vilket fall! Några ep pros ser det inte ut att bli nu i alla fall.

Line EP Pro
Teufel sa:
Är inte dem skiderna lite för mkt "charger" för mig? Vill ju mest leka i skoog?
Mothership har jag kollat på men velade för länge så den tog slut på skidbutiken.com..

Tack för din hjälp i vilket fall! Några ep pros ser det inte ut att bli nu i alla fall.
Absolut inte. Mer puderskidor än charge skidor. XXLs, EHP193, Big Dump, Faction thirteen..det är chargeskidor.

De jag nämnde används flitigt i kanada i dess skogar. Lättkörda skidor som har nog rocker och snällt flex för att de ska flyta som korkar.

CRJ188 kan oxå vara ett alternativ :)

Senast ändrad:
Line EP Pro
kommer med ett inlägg, kan man ha nå användning för ep pron om man drar till funäsdalen/ramundberget? eller blir den för fet och mjuk för de

Line EP Pro
Martok sa:
kommer med ett inlägg, kan man ha nå användning för ep pron om man drar till funäsdalen/ramundberget? eller blir den för fet och mjuk för de
ehhm... ja om det inte är hårt så ska det väl inte va så stort problem..ep pro är rätt kul i pisten med tanke på hur feta de är..pisten måste va rätt mjuk o snäll dock

Line EP Pro
Jag tänker nog köpa ett par ep pro, men har lite problem att välja bindning.
Jag väger 65 kg och gör inga jätte drop och så, åker ganska hårt i övrigt.
Jag tänkte först på marker jester, men den är så dyr.Så nu funderar jag på griffon istället, spar in en skaplig slant på det.
Vad tror ni?

Line EP Pro
soffiiaa sa:
Jag tänker nog köpa ett par ep pro, men har lite problem att välja bindning.
Jag väger 65 kg och gör inga jätte drop och så, åker ganska hårt i övrigt.
Jag tänkte först på marker jester, men den är så dyr.Så nu funderar jag på griffon istället, spar in en skaplig slant på det.
Vad tror ni?
Vad har du för pjäxor? Griffon och Jester har problem Dalbello Krypton, Full tilt och slitna pjäxor =P

STH 14 driver är en riktigt bra bindning om man väger lite mindre.

Line EP Pro
Jag har salomon pjäxor.Jag funderade om griffon kanske är lite vek för så pass breda skidor.Jag brukar inte behöva mer än 12din annars.

Tillbaka
Topp