Line erfarenheter?

Grodan

Medlem
Line erfarenheter?
Tänkte fixa detta själv...men inser att jag måste få råd och tips från skid Sverige :P

Är ute efter efter ett par skidor som skall ersätta mina 176cm långa och 78mm midja allmountain skidor. Önskemålet är ett par bredare samt längre skidor som passar i manchester och stökig pist samt fungera strax utanför och som tål en åkare på 90+ kg utan att vika ned sig.

Har totalt snöat in på Lines skidor såsom Prophet 98 och Influence 105 alt 115..oavsett modell så är det i längden 186 som gäller. Är väl mest inne på 98:an men är lite orolig om jag är för chicken att vandra upp över 100 i midja.

Så vad säger ni...vad skall jag gå på när jag oftast kommer att köra pist i olika förhållanden men kommer att söka mig strax utanför med tiden?

Till sist är det Tysken som oftast har de bästa priserna eller finns det andra alternativ inom eller utanför Swe?

Och så klart vilka bindningar skall man välja...95kg och hyffsat aggressiv åkare.

Hilfe....Hilfe....bitte!

Line erfarenheter?
Skistore.se tror jag har bra priser på Line, 7500 för Influence 115med ett par Marker Jester. Kolla annars brittiska sidor och jämför med tysken. Har inga egna erfarenheter av skidorna men Influence 115 fick bra recensioner på blistergear. Men 98:an är väl bättre i pist antar jag. Men varför inte behålla dina nuvarande lagg för pisten?

Line erfarenheter?
156 sa:
Kolla http://www.snowfit.co.uk
Köpte mina Line där, till billigare pris än Conrad. Plus att de brukar ha en del skidor som sålt slut i andra webbutiker.
Köpte mina SFB till förra säsongen där också fick pröjsa 4300 svenska för skidorna med frakt och allt tror jag det landade på.. passa på när pundet står lågt! (Skaffade bindningar på annat håll)

Line erfarenheter?
Tack alla för svar och tips...måste nog till slut krypa till korset och inse som en av våra "gurus" så väl formulerade "jag borde egentligen köpa den här för jag åker mest i Sverige" dvs en skida runt 98-100 i midjan...får bli djup puder i mitt nästa liv ;)

Så nu har jag kommit fram till 3 skidor som jag tror skulle sitta som en plockhandske för mig och det är:
Line Prophet 98 186cm
Blizzard Bodafide 187cm
Rossignol Scimitar 185cm

Ole...dole...dof...???

(Märker man av skillnaden i radie då Prophet ligger runt 17m och de andra runt 20m?) Så vad skall man välja både när det gäller "bäst prestanda för bästa slanten"

Line erfarenheter?
Snowfit har jag aldrig hört talas om (bra tips :D). Om vi håller oss i Storbritannien så finns Ellis Brigham också som har både Prophet och Bonafide i de längder du vill ha. Ellis Brigham är ett stort etablerad företag med butiker runt om i Storbritannien. Vet dock inte hur det är att handla hos de via nätet, har bara handlat i butik.
Ellis Brigham: Your text to link here...

Grodan: Har själv varit på jakt efter nya skidor och landade på just Prophet 98 och Bonafide. Just nu lutar det lite mer mot Bonafide.

Senast ändrad:
Line erfarenheter?
Kört line prophet 90 i snart 3 år kan inte säga mer att jag älskar dem!! Dock tyckte jag att de var lite för smala så dina 98 borde passa utmärkt för de svenska fjällen där även jag har åkt (åre). Jag hade inga problem att skidan vek ner sig då jag ligger runt 90 kg och åker fort och kraftfullt. 90:an var klockren i isigbacke och i manchester, tyckte dock att den var lite smal då man åkte i skogen men som sagt dina 98 borde passa utmärkt i sverige.. Så för gudsskull köp LINE-skidorna!!!!!!

Line erfarenheter?
Jahapp, nu klarnade ju allt......NOT ;)

Tackar för alla inputs so far...måste ändå erkänna att Bonafide alt Scimitar lockar lite mer just nu än Prophet-en...varför kan jag inte i nuläget riktigt sätta tummen på men magkänslan säger det.

Sedan har jag insett att Prophet 98 samt Scimitar går att hitta för najs price däremot Bonafide verkar ligga högre i pris. Ingen som kan komma med inputs om Scimitar eller Bonafide eller övertyga mig att DENNA skida skall du ha?

(Lite rädd att Rossi skidan kan vara för mjuk eller kalla den busig för mig)

Passar på att tacka snoop-a-loop för hans "Så för gudsskull köp LINE-skidorna!!!!!!"...helt underbart spontant...he he

Tänk om detta kunde vara lika enkelt som svaret på vad jag vill ha för "drink" - En GT vill jag ha punkt slut.

Line erfarenheter?
Line erfarenheter?
Tyvärr DrJ den "förvirringen" gick jag inte på...he he...redan läst dessa länkar och bla den ena som fått mig att snöa in på Bonafide.

Men om man nu nästan bestämt sig för skidor då kommer nästa "förvirring"..BINDNINGAR...wojjne wojjne. Är f-n lättare att köpa ett skid pkt på tex Stadium..packat å klart ;)

Vad skall man gå på för bindning utan att fläska på för mkt utan passa min vikt 95 pannor och med hyffsad kvalla?

Ang rock´n roll så skippar jag Cola-n :P

Som du hör så har jag inte heller nån aning om vad jag talar om ;)

Line erfarenheter?
Jag vet inte mycket om de andra alternativen du nämner, men jag kör på förra årets Line Prophet 100 och de är helt suveräna Rekommenderas varmt. 95 kilo muskler.

Line erfarenheter?
Jag har köpt Line Influense 115 i lengde 186 (Kanada om en uke :D..) testade de i pisten och blev grymt förvånad över hur bra och stabila de var, satt som klister i hård pist.
Lätta å carva med i både korta och långa svängar och fartstabila, fladrade inte något alls.

Så jeg kan starkt rekomendera Line Influense, om du inte kommer å köra så mycket offpist men en del skogsåkning så hadde jag kanske tatt Influense 105.

87 kg, ganska kraftfull åkare.

Skall bli kul att pröve de i god Kanadensisk puder och skog :lol:

Jag köpte de via www.sport-conrad.com bra pris och bra service.

Jag körde sönder mina bindningar Marker Duke på första turen (måste ha varit et måndags exemplan) fick sent de tilbake til sport-conrad och fick nya i dag.

Tillbaka
Topp