Ta steget utanför pisten.... hjälp!

larsove

Medlem
Känner att det nu är dax att äntligen ta ett (eller två) steg utanför pisten men nuvarande Nordica Hotrod Nitrous med en midja på 78mm duger inte riktgit.
Är en hyffsad god åkare med 185cm längd och 90-95kg tung. Mina Nordica upplever jag som helt ok och en skida som helt enkelt passar mig i pisten även om kanske lite korare radie än 17m kunde vart skoj i pisten.
Söker helt enkelt ett "multiverktyg" för allt från pistkörning med ungarna till att kunna kliva utanför pisten och prova lyckan i pudret när möjlighet ges. Får nog totalt ca: 15-20 skiddagar/år.

Har testat följande skidor men enbart i pist då ingen annan möjlighet bjöds men skulle gärna vilja ha mer input/tips/råd.

Rossignol Experience 98, 180cm: Skida med radie 20m som jag upplevde som mer lättsvängd än så. Trevlig skida i pisten i alla fall men funkar den verkligen utanför?

Salomon Rocker2 108, 180cm: Som sagt bara kört den i pist där den inte alls funkade för mig. Upplevde den som orolig, odistinkt, en smula nervös och fladrig. Men kan tänka mig att den flyter skönt i pudret.

Völkl Mantra, 177cm: Mycket stabilare än salomon men lite "trög" och väl styv för mig i pisten.

På funderarlistan finns just nu följande, någon som har något att säga om dessa?
-Blizzard Bonafide
-Hendryx 917: bär dessa verkligen utanför pisten?
-Extrem Project100

Eller något annat jag borde överväga?

extrem skidan å bonafide har båda fått lysande recensioner så tror du blir nöjd med båda dessa skidor. var inte rädd för att gå upp i längd bara

Jag rekommenderar Soul , har svarta , hade tidigare orange . 108 och 94 mm i midjan. Går fint i pist , svart stadigare orange mer lekfull . Finns tex. blåa som har kortare radie ca. 100 mm i midjan . Har 187 cm längd . Beskrivningarna på soul`s hemsida stämmer bra . Erik

Line Influence 105 en skön skida helt enkelt, som är värd att titta närmare på :)

Provade projekt 100 i Lindvallen, tyckte dom kändes väldigt trevliga. Stabila men ändå inte krävande. 186 cm i längd.

Ja du har ju som sagt en Nordica, varför inte testa/köpa en Nordica Patron ? En skida som är lätt att åka med utanför pisten i djupare snö och skog men som samtidigt levererar riktigt riktigt bra i pisten.
Hendryx Ph 182 är mera allround om du kollar på Hendyx, en oootrolig skida i pisten som också funkar utanför.

Senast ändrad:
Köpte ett par Extrem Project 100, 186cm, i december och kört den nån helg i pisten och en vecka i både off- och on pist. Mycket nöjd, lättåkta, roliga och svarar när man utmanar. Sjukt "balanserande", stå mitt över skidan oavsett snödjup. Åker man med fokus på (>75% ?) off pist kanske jag skulle välja en bredare (och mjukare) puderskida.

Har även prövat Hendryx 917, fantastisk pistskida, har inte prövat off pist. Mer krävande dock, inte lika lekfulla.

Skulle tro att Mantran (som också verkar vara en jädrigt bra skida) är mer krävande. Styvare framförallt.

Jag är 186 och väger 83, och åker helst "på sidan om pisten". Är väl medelgod åkare och kanske avancerad när allt stämmer! :-)

Senast ändrad:
la_grave sa:
Rax-skidor så klart.
Kan du sluta komma med dina värdelösa skämt som bara personer som bor på forumet förstår?

Völkl gotama? Går fint i pisten men väll stor radie kanske? 27m?

Rocker 108 190cm är lite stabilare i pist pga av lite hårdare tail, tycker imo att de är en optimal allround skida!

K2 kungfujas? Kan bli lite mjuk men riktigt lekfull skida som inte bangar på nåt!

Atomic acess eller blog?
Båda behändiga skidor med 102(?) respektive 111 i midja, funkar perfa för din ändamål!

Fan det här blev ju inte precis lättare nu... Men stort tack för all input!

erik832995: Kollade lite på Soul, cool design. Men finns dessa någonstans så man kan testa?

A0S: Jag har uppfattat Line mer som en parkskida, men jag kanske har fel?

DrJ: Låter lovande, får man fråga om åkstil, vikt, längd osv?

blomman67: Jo jag har väl oxå tänkte lite så, men egentligen, är det något som säger att bara för man är nöjd med en Nordica modell så är man det med andra?

hforslund: Najs! Får man fråga vad du åkte på innan dessa?

Puderslaktarn: Har som sagt provat Salomon Rocker2 108 och den föll mig inte alls i smaken vad gäller piståkning. OCh vad beträffar Gotaman så är det alldeles för stor radie, korrekt.

Project 100 om jag måste välja av de skidorna du har skrivit.. Sjukt bra skida.
Salomon 108 är riktigt fin oxå. Men inte lika bra pist egenskaper som Extrem.

Blizzard har jag inte testat.

190cm, 75 kg rätt klen med dålig teknik. Provade Cochise också, jäkligt trevlig skida, mer sladd än råcarv i pist dock. Rätt lång radie. Hendryx är ju fantastiska i pisten och många gillar dom väl även op men det har jag inte testat.

Hej igen.

Åkte på ett par Blizzard Titan Nine. Grym friåkningsskida från mitten 2000 någonstans. Prövade ifjol en Extrem skida med Tip rocker och blev helt såld!

Har även ägt ett par Salomon Sentinel 191. Rätt styva, sjukt bra carvskida, men kräver kraftfull åkare, och det är inte jag!

Skulle inte säga att den är mycket bättre än Blizzardskidorna förutom att tip rockern gör att den flyter bättre i off pist eller varierat underlag. Får jag gissa är Sentinelen inte helt olik Mantran... Men det är en gissning.

192cm, 95kg kör på Bonafide 187cm och än så länge bara kört i pisten i alla möjliga och omöjliga förhållande och där är den för mig helt klockren. Går som på räls vid carving och sväljer allt som hittills kommit ivägen. På något konstigt sätt känns dom både styva och "anpassningsbara" efter underlaget...kan inget annat är att varmt rekommendera dom.

Allt gott som skrivits på nätet om dom kan jag inget annat än instämma i...

Skadar iofs aldrig att testa lite olika...smaken är ju som baken!

Senast ändrad:
Prova och ring/sms Martin , han tillverkar och säljer soul . Trevlig man . Köpte mina första , orange, på chans och blev nöjd . Provade nåt år senare svarta med lite rocker , svarta med full rocker , vita och blåa . Fastnade för de förstnämnda.
Kompisen valde de svarta med full rocker . Vi har likadana pjäxor så vi bytlånar ibland , medvetet eller av misstag . Mina känns lite stadigare i pist , hans flyter nog lättare i lössnö .
Provade völkl mantra en dag i bad gastein i fjol , blandad åkning, helt ok skida men i mitt tycke sämre oavsett carving i pist eller lössnö . Detta är vad jag tycker , 185 cm 80 kg , 25-30 skiddagar per år.
Kolla MNO`s skidtester , de har testat många modeller liknande de som nämns i tråden , vill minnas att tex. svarta soul var med förra året .Eller året innan . Där finns iallafall kunskap bakom orden , till skillnad från detta inlägg !
Erik

Verkar som Extrem Project 100 har en del anhängare här :)

Någon som vet var man kan provåka denna? Eller ska man behöva inkvartera sig i åre en vecka för att utvärdera alla trevliga allternativ som dykt upp här :D

Varför inte ge Atomic Theory (95mm) en chans,bra pris på "SportTysken" just nu (299E), har ett par liggandes hemma som inte fått bindning monterat än.
Fina recensioner i div tester,i många fall rankad före Blizzard Bonafide.
Peter

Så för att bara göra lite mer intressant/knöligt/nytänkande/besvärligt föddes en lite tanke till.... Skulle Head REV105 kunna vara något intressant? Läste ett amerikanskt test som verkade lite lovande. Någon som testat dessa?

Hejsan!

Tänkte passa på att fråga om Project 100. Kollade den klistrade guiden angående längden på skidor, tänkte bara dubbelkolla här så jag inte går på en nit.

Project 100: Jag är 192, väger 90 kg, åker mest pist men vill åka mer och mer offpist. Medel/Avancerad åkare.

Visst är det 186 cm som gäller då?

Cassio sa:
Hejsan!

Tänkte passa på att fråga om Project 100. Kollade den klistrade guiden angående längden på skidor, tänkte bara dubbelkolla här så jag inte går på en nit.

Project 100: Jag är 192, väger 90 kg, åker mest pist men vill åka mer och mer offpist. Medel/Avancerad åkare.

Visst är det 186 cm som gäller då?
Jag skulle säga att det är 186an du bör gå för.

hmm att åka offpist med flyt och surf känsla kräver fart. Vilket brukar kunna bli en konflikt om man är oerfaren. Så med hänsynstagande till parametrarna.
Vikt/erfarenhet/ålder * begränsad snö mängd/antal skiddagar = Njuta av offpiståkning

Så är mitt råd då du har en pistskida för att åka i pisten med. Köp en Fet fullrocker offpist skida som är bäst på det.
Och ge dig själv de bästa förutsättningarna för att utveckla din offpist teknik. För att sen när du behärskar offpisten kunna köpa dig en allmountain skida om du nu inte vill släpa på två par.

Fast att köpa en fet fullrockad offpistskida är som att köra med stödhjul resten av livet, plus att man får en teknik som ser rätt löjlig ut ibland. Börja med något mer normalt och ta det därifrån, brett och massa rocker känns lite gammalt och trött. 115mm och tiprocker räcker då alla dagar i veckan för min del både i canada och alperna, visst finns det dom där dagarna det hade varit göttigt med en jäkligt bred skida fast det går ju jäkligt bra ändå.

somebody sa:
Fast att köpa en fet fullrockad offpistskida är som att köra med stödhjul resten av livet, plus att man får en teknik som ser rätt löjlig ut ibland. Börja med något mer normalt och ta det därifrån, brett och massa rocker känns lite gammalt och trött. 115mm och tiprocker räcker då alla dagar i veckan för min del både i canada och alperna, visst finns det dom där dagarna det hade varit göttigt med en jäkligt bred skida fast det går ju jäkligt bra ändå.
Va??? Det där med stödhjul resten av livet får du gärna utveckla? Jag köper att 115mm tiprocker räcker för dig som både har erfarenhet och ungdomen ;o) Men nu är det ju inte du som ska lära dig behärska offpisten och dessutom i dom svenska fjällen med dess totala frånvaro på en meters dump. Vilket gör att en bred fullrocker skida ger mer flyt för en 95 kilos nyfiken offpist entusiast i de cm 10cm puder han kan tänkas hitta. Än ett par tiprocker allmountain skidor.

För att ge dig ett målande exempel så föreställ dig att du ska dra upp min käre tjocke far med en 35 hästars husqvarna på ett par gamla trä vatten skidor! Det är omöjligt men om du istället prövar med ett par Wakeskis så går det galant.

Vitalis66 sa:
somebody sa:
Va??? Det där med stödhjul resten av livet får du gärna utveckla? Jag köper att 115mm tiprocker räcker för dig som både har erfarenhet och ungdomen ;o) Men nu är det ju inte du som ska lära dig behärska offpisten och dessutom i dom svenska fjällen med dess totala frånvaro på en meters dump. Vilket gör att en bred fullrocker skida ger mer flyt för en 95 kilos nyfiken offpist entusiast i de cm 10cm puder han kan tänkas hitta. Än ett par tiprocker allmountain skidor.

För att ge dig ett målande exempel så föreställ dig att du ska dra upp min käre tjocke far med en 35 hästars husqvarna på ett par gamla trä vatten skidor! Det är omöjligt men om du istället prövar med ett par Wakeskis så går det galant.
Det är faktiskt inte helt konstigt. Problemet om du åker på för feta skidor från början är att det finns en risk att du börjar fuska med tekniken och aldrig lär dig att åka korrekt. Exakt så har jag gjort med min skidåkning. Resultatet har blivit att jag fått försöka modifiera ett beteende som jag lärt in felaktigt från början och det är svårt. Sen finns det förstås ingen anledning att åka på skitutrustning för att lära sig men det finns faktiskt en idé i att kanske inte överdriva när det kommer till att välja lättåkt material.

larsove sa:
Fan det här blev ju inte precis lättare nu... Men stort tack för all input!

erik832995: Kollade lite på Soul, cool design. Men finns dessa någonstans så man kan testa?

A0S: Jag har uppfattat Line mer som en parkskida, men jag kanske har fel?

DrJ: Låter lovande, får man fråga om åkstil, vikt, längd osv?

blomman67: Jo jag har väl oxå tänkte lite så, men egentligen, är det något som säger att bara för man är nöjd med en Nordica modell så är man det med andra?

hforslund: Najs! Får man fråga vad du åkte på innan dessa?

Puderslaktarn: Har som sagt provat Salomon Rocker2 108 och den föll mig inte alls i smaken vad gäller piståkning. OCh vad beträffar Gotaman så är det alldeles för stor radie, korrekt.
Ta och läs igenom skidtestet 2013 som MnO och grabbarna jobbat så bra med, scrolla ned till Patronen. Underbar skida.

Det har du nog en poäng i Pillard om LarsOve vore 16 och precis börjat med utförsåkning. Men jag antar att han är 30+ och som han själv beskriver sig är han en hyffsat god piståkare. Och nu är han begränsad til ca 15-20 skidagar per år i sällskap av familjen. Vilket minemerar faktiska övnings timmar offpist så varför inte åka med de skidorna som ger hon de bästa förutsättningarna för att hitta lyckan i pudret. Istället för som han själv är inne på att kompromissa med en all mountain skida.

mitt bästa tips är att hyra båda typerna och utvärdera ett köp efter det.

Tillbaka
Topp