Line Opus 192 eller 185 cm?

B2K9

Ny medlem
Hej!

Lite bakgrundsfakta:

- 83 kg, 180 cm med bra teknik. Förkärlek till puder men gillar även att ligga på skär i nypistat. Absolut ingen jibber.
- Har tidigare kört på ett gäng carvinglagg och nu senast S7/188 och före det ett par Line Bacon/186. Gillade verkligen SFB, men tyckte den kändes för kort i offpisten.

Är inne på att välja 192:an av Opusen, men är rädd att lekfullheten försvinner. Vill ha en rolig skida, så det är ingen charger jag letar efter.

Tacksam för synpunkter gällande val av längd

Jag är några kilon lättare än dig (79) och hade def. velat ha 192 när jag testade 185 i ett stökigt Stryn i somras. Jag har själv haft Rocker2 i 192 och den är både tyngre och mindre svängig och den är långt ifrån jobbig att leka runt på. Jag tror du kommer uppleva att du går över styret på 185, det hade iaf jag känning av...

Med tanke på att du inte ska snurra nå värst med dem, och att skidorna ska monteras -2,5cm från mitten, så tycker jag att du gör helt rätt i att köpa 192an.
Jag, precis som Carled, testade dem i Stryn. Blev riktigt imponerad över hur fint de gick i dålig snö, framlänges som baklänges. Dock kände jag att jag hade hellre köpt ett par 192 för att få bättre flyt, då det känns som att det lilla man har framför tårna inte räcker för att man ska kunna driva skidorna lite, även i djup, fluffig 3D snö.

Sitter i precis samma sits, är 183mc och väger ca 75kg.
Har endast kört Gothama 190cm från 2005 som är lite bredare skida (105mm räknas väl som all mountain ida)
Sitter i valet och kvalet mellan opus 192cm eller sir francis bacon 184cm, har inte åkt någon utav och har förmodligen ingen möjlighet iår.
Skall göra en roadtripp i kanada på 2veckor åker mestadels offpist (så länge de finns lite mjukt) men gillar även att ligga på skär i pisten med bra fart så man känner lite g-krafter. Har gjort 3 säsonger så får väl ses som en medel-duktig åkare.
Kanada är väl en engångsföretelse det blir oftast 1-2 veckor i alperna och några weekends i sverige/norge.

Så funderar på om Opus blir lite för bred om man skall ha kul mellan puder åken.
Sir francis bacon kanske blir lite kort eller smal för offpist men iofs så väger ja ingen tungviktare heller.

Jaja mina tankar bara, tackar för all hjälp man kan få!

ha de gott!

Daniel_Karlsson sa:
Sitter i precis samma sits, är 183mc och väger ca 75kg.
Har endast kört Gothama 190cm från 2005 som är lite bredare skida (105mm räknas väl som all mountain ida)
Sitter i valet och kvalet mellan opus 192cm eller sir francis bacon 184cm, har inte åkt någon utav och har förmodligen ingen möjlighet iår.
Skall göra en roadtripp i kanada på 2veckor åker mestadels offpist (så länge de finns lite mjukt) men gillar även att ligga på skär i pisten med bra fart så man känner lite g-krafter. Har gjort 3 säsonger så får väl ses som en medel-duktig åkare.
Kanada är väl en engångsföretelse det blir oftast 1-2 veckor i alperna och några weekends i sverige/norge.

Så funderar på om Opus blir lite för bred om man skall ha kul mellan puder åken.
Sir francis bacon kanske blir lite kort eller smal för offpist men iofs så väger ja ingen tungviktare heller.

Jaja mina tankar bara, tackar för all hjälp man kan få!

ha de gott!
Gillar du skidor som monteras långt fram?
Har du en mer upprätt åkstil?
Gillar du att snurra eller landa baklänges?

Om fler nej än ja så bör du ist titta på andra skidor. Opus är gjord för att en viss typ av åkning och förlorar därmed en del andra egenskaper..såsom pistegenskaper.

Ja gillar o hoppa snurra o landa samt åka lite baklänges... Åker relativt upprätt, men inser att det får blir att testa innan man köper.
Tanken att köpa ett par kompromiss skidor där man kan göra allt o slipa släpa på 2par skidor men det är nog inte möjligt..

Daniel_Karlsson sa:
Ja gillar o hoppa snurra o landa samt åka lite baklänges... Åker relativt upprätt, men inser att det får blir att testa innan man köper.
Tanken att köpa ett par kompromiss skidor där man kan göra allt o slipa släpa på 2par skidor men det är nog inte möjligt..
Dåså. Med tanke på att du kommer åka runt i Kanada så tycker jag att Opus 185 är ett bra alternativ. Spana även in K2 Pettitor 179.

Tillbaka
Topp