Line Prophet 98?

Silvegren

Ny medlem
Line Prophet 98?
Tja!
Ska köpa mitt första ordentliga par skidor, då jag ska upp och säsonga i Åre över vintern.
Jag har åkt jävligt mycket, men aldrig haft ett par riktiga skidor så därför tänkte jag nu köra på det. Var på alpingaraget och kollade, o dom rekommenderade Line Prophet 98. När jag kollade runt lite så såg jag att dom fått jävligt bra betyg, men vad vet jag? Vill ha en vass allroundskida som Prophet 98 verkar vara. Dock har jag ju inte så mycket kött på benen i fråga.
Kan inte så mycket om vad de olika grejorna betyder, så därför är min fråga kort och gott:
- Är Line Prophet ett bra alternativ, eller finns det liknande modeller som kanske passar bättre?
Tack för svar

Line Prophet 98?
Tjenare Silvegren.

Jag hade exakt samma funderingar som dig angående en smidig allroundskida.

Jag blev rekommenderad Rocker2 92 mm midja. Köpte hem ett par för en dryg vecka sedan och dom verkar helschyssta.

Hur har du tänkt att spendera dagarna i Åre? Jag planerar att åka rätt mkt pist med mina men vill samtidigt kunna hoppa lite och kanske någon off-pist repa.

Line Prophet 98?
Jättefina allroundskidor, beroende på vad och hur du åker så kan du gå upp till 100-110mm midja utan att vara rädd att tappa så mycket pist-/parkprestanda.

Hur mycket väger du, åkstil, tidigare skidor du gillar, mjuka/hårda, etc etc?

Om vi stannar vid Line så har du ju SFB som lovordas av många på 108mm, Blend på 100mm om du vill ha en mer parkorienterad skida eller Influence 105 om du vill mer av en direktionell skida.

Line Prophet 98?
Jo, men det är väl exakt så jag tänkt också. Typ 60-70 pist och 30/40 annat. Vilken längd kör du på?
Jag är ~180 och då sa dom 179 cm där? Återigen, ingen aning om hur det ligger till där?

Line Prophet 98?
Utter sa:
Jättefina allroundskidor, beroende på vad och hur du åker så kan du gå upp till 100-110mm midja utan att vara rädd att tappa så mycket pist-/parkprestanda.

Hur mycket väger du, åkstil, tidigare skidor du gillar, mjuka/hårda, etc etc?

Om vi stannar vid Line så har du ju SFB som lovordas av många på 108mm, Blend på 100mm om du vill ha en mer parkorienterad skida eller Influence 105 om du vill mer av en direktionell skida.
Jag åker inte mycket park, eller har inte gjort det innan iaf. Vet inte så mycket kring huruvida skidorna ska vara hårda eller mjuka, men jag kör ganska hårt och aggressivt. Väger ca 80 och är 180 cm lång.

Line Prophet 98?
Silvegren sa:
...så därför är min fråga kort och gott:
- Är Line Prophet ett bra alternativ, eller finns det liknande modeller som kanske passar bättre?
Tack för svar
Hej!

Jag var i en liknande situation i fjol och tror att Prophet 98 kan vara ett bra alternativ! Dock är det lite svårt att bedöma utan att veta lite var du kommer ifrån skidmässigt.. Men Prophets är ett par väldigt trevliga skidor som nog lämpar sig bra för 70/30, dock skulle jag nog gå upp en storlek om jag vore du. Jag som är 170 kort och väger snett över 70kg kör på 179orna.. Eventuellt som Utter säger gå på någon bredare variant typ Influence (som jag dock ej åkt och inte kan uttala mig om).

Ett plus för Prophets är dessutom att du nog kan hitta fjolårsmodellen för en nedsatt pris i utomlandet (ingen skillnad mellan årets och fjolårets modell). Ta dock hänsyn till ev garantiärenden vid köp i utlandet!

L

Line Prophet 98?
Det kommer ju vara ett skidtest den 14-15 dec i Åre. Kanske vore en idé att vänta med skidorna tills att du har fått prova lite olika?
Inte lätt att veta vad du kommer att trivas på, då du inte verkar ha så stor erfarenhet av olika typer av skidor.
Att du kör "ganska hårt och aggressivt" är inget som gör oss klokare om hur du åker, då 99% av alla som ska ha sina första ordentliga skidor tydligen åker på detta sätt. Med andra ord är det väldigt subjektivt.

Skulle du säga att du har en lekfull stil, eller är det gasen i botten hela tiden? (visst...subjektivt..men lite vägledande iaf). Du kan ju köra hårt och aggressivt och ha en lekfull stil (se Sean Pettit/Eric Hjorleifsson)

När du säger 30-40 annat? Vad lägger du i det? Mest parkåkning, puckel, offpist?

Bäst gör du nog i att vänta liiite med att köpa dina skidor. 14 dec är ju rätt runt hörnet ;)

Line Prophet 98?
Silvegren sa:
Jo, men det är väl exakt så jag tänkt också. Typ 60-70 pist och 30/40 annat. Vilken längd kör du på?
Jag är ~180 och då sa dom 179 cm där? Återigen, ingen aning om hur det ligger till där?
Jag valde 186 på längden och jag är 182 lång. Tittade först på 179orna men iochmed att det kommer att bli mer pist åkning än park så valde jag dom längre. Ska man snurra mycket så är det logiskt att ta 179orna.

Utvärdering kommer den 18:e

Tillbaka
Topp