Line Sick Day 110 vs Sir Francis Bacon

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Hej,
Behöver lite råd, gärna från någon med erfarenhet av dessa skidor men även synpunkter från andra med erfarenhet från liknande skidor.

Har åkt på ett par Head John några år nu som jag har varit väldigt nöjd med. Provade lite andra skidor, då jag fick möjlighet, förra året, men tyckte inte jag hittade några som var märkbart bättre.
Bl. a. Dynastar cham 97 och någon Völkl med tipp och tail rocker. Chamen upplevde jag som lite fladdrig och instabil och Völkl-skidan kom jag inte riktigt överens med heller. Har tidigare haft Völkl P60 som ju är en ren pistskida med skärningsradie runt 14m och trivts väldigt bra med dem.

I år fick jag möjlighet att prova ett par Line Sick Day 95 och ett par Extrem project 100.
Extremskidan var ganska lik mina Head men kändes lite livlösare och sämre kick ur svängen i de ganska mjuka och snörika pistförhållanden som rådde.
Däremot fastnade jag för Sick Day 95 som var väldigt lätta och snabba att få in i sväng och kändes väldigt lätthanterliga och lättsvängda i relativt orörd offpist med c:a 3-4 dm två dagar gammal nysnö. Snöade i c:a 3-4 dagar och kom då runt 4 dm snö i -5 till -10 grader.

Jag är dock sugen på en lite bredare skida än de jag har i dag och funderar därför på att köpa Sick day 110 eller Sir Francis Bacon.
Jag väger c:a 80 kg och har alpin tävlingsbakgrund från 80-talet till tidigt 90-tal men åker mer och mer utanför pisten när möjlighet finns men vill kunna carva en del i pisten också. Åker 10-15 dagar/år och blir nog svenska/norska fjällen två säsonger till då barnen är 6-10år.

Några synpunkter på dessa skidor som kan hjälpa mig välja rätt?

Senast ändrad:
Satt i samma sitts inför säsongen.

Slutade med ett par Bacon, ha rnu åkt på dem 2v totalt och drar till Alagna på söndag :)

Än så länge älskar jag dem!! Konstigt nog, för de är sjukt mjuka, rena svampen (har inte gämfört med så många offpist lagg däremot)
Desto djupare och lösnare snö destor roligare och bättre upplever jag dem!
Jag hade inte så stora förväntningar och trodde nästan jag inte skulle gilla dem så skarp efter att ha känt hur mjuka de var när de levererades (i och med att jag i pisten vill ha det styvaste jag kan hitta , 90 kgs klump på 174 cm... (gym och mat kombination är livsfarligt)
men som sagt, löjligt roliga!

Är SFB mjukare än SD tror du. Upplevde inte SD 95 så mjuk men däremot väldigt lätt. Tog i och för sig inte upp och kände på den. Den ville verkligen gå på skär och den var inte lika lätt att sladda med.
Det var lättare att sladda med Extrem Project.
Det jag gillar med SFB är ju att den har lite överdimensionerade stålkanter och belag så det finns lite att slipa på. Sen vet jag inte hur det är att åka på en skida med symetrisk flex. Är det stor skillnad?

SFB är en mer lekfull skida som är riktigt kvick och allround. Med en mer mittmonterad monteringspunkt kommer den vara lite annorlunda.
SD110 är en pintail (avsmalnande bakända) med väldigt trygga egenskaper som gör att det är väldigt lättstyrd och inte får för sig en massa saker. Då speciellt när det är mjukare snö. En monteringspunkt längre bak ger också en mer traditionell känsla.

SD110 har ganska mycket skärning i bakre delen och den är aningen styv bakom foten vilket jag tycker stör lite. Tycker både flex och skärning var skönare på Line Supernatural. Den är oxå styv bak men med längre radie vilket kändes mer harmoniskt. Båda provkörda i riktigt tråkig konstsnöpist.
Hade valt SFB om jag ville leka mycket och Supernatural för ren åkning, SD tycker jag man ska prova ordentligt för den kan kännas rätt skum.

Sambon har ungefär samma bakgrund som du och bytte i år till SD110 och är riktigt nöjd. SFB upplevdes mer mitt monterad och mer hopp och lek. Sick day mindre lekfull men tryggare i högre farter och lättare . Tog ett par dagar för henne att hitta skidan men när hon gjorde det ville hon inte åka på något annat.

PS hur skidor upplevs är individuellt. Jag har upplevt skidor folk har hyllat på forumet som riktiga skit skidor. Men smaken är olika. Test och test mitt tips. DS

Precis det jag är orolig för, att SFB har mer parkskideegenskaper på bekostnad av pist- och offpistegenskaperna.
Men jag har hittat mycket bra åsikter om SFB som allmountainskida när jag letat runt på nätet.
Håller med om att SD (95 som jag testade) kändes lite skum i pisten första åken men sen kom jag underfund med den ganska snabbt och då gillade jag den verkligen.
Sen var den ju väldigt lätt vilket gjorde den väldigt smidig och lättåkt utanför pisten. Tyvärr var det väldigt mycket snö och mjukt underlag i pisterna så jag har inte en susning om hur de funkar när man behöver åka på lite hårdare underlag.

Hade ju självklart varit bäst om man hade kunnat testa alla skidor som man är intresserad av, men det är tyvärr inte möjligt. Tycker dock att jag ändå lyckats rätt bra med att testa 6 olika skidor inom samma kategori förra året och i år (testade även en kompis Salomon bbr 8.9 förra året och höll knappt på att få tillbaks mina Head som han lånade).
Som du säger Petter så är det ju väldigt individuellt och smaken olika beroende på bakgrund och åkstil, men med så mycket åsikter som möjligt kan man ju i alla fall få en lite bättre bild av hur bra en skida är.
Särskilt om det från dem med liknande bakgrund och användning/åkstil som man själv.

Kan tillägga att jag ofta har trivts bättre med ganska hårda skidor och hårda/isiga backar där man kan trycka till ordentligt och få bra respons från underlaget. Vilket bidrar till en liten oro att gå över till lite mjukare skidor.
Men tanken är ju att försöka åka lite mer offpist nu så.

Senast ändrad:
SFB är nog betydligt mjukare än SD det tror jag absolut.

SFB är också lekfullare ja.
Gillar du att kunna mata på ordentligt i pisten så MÅSTE du kompletta med ett par andra skidor.

Gällande mittmontering eller inte på SFB, visst lite mer mot mitten men spannet är ändå väldigt lång och Pollards egna rekomendation ligger endel ifrån, det finns stort spann att välja på SFB, typ 7cm från traditionell till rekomenderad och pollards ligger där mitt emellan någonstans

Har marker Jester schizo monterade på mina Sfb. Ju längre bak jag har skruvat dom ju bättre har dom funkat i pisten. Skulle som ( 39 åring)inte montera fram dom för mycket. Jag flyttade fram dom 15 mm från recomended. Där gillar jag skidan bäst, något kvickare men bra i pist och då är jag en bra bit från Erics recomended. Vilket ligger 20 mm från center är. Smaken är väldigt inviduell och jag är rätt gammal så yngre killar och modernare åkning gillar säkert mer framflyttat än mig. Min son 18 år gillar samma inställning som mig.

Tjena! Du kommer inte bli besviken på SD110! Jag körde SFB i tre hela säsonger innan jag nu var tvungen att byta. Var lite tveksam till Sick Day först och var rädd att dom inte skulle ha samma popighet som Francis. Men helt ärligt så blev jag sjuuuukt nöjd!! Inte lika lekfulla men det tar dom igen på att dom presterar bättre i pisten och i uppkört! Känns snabbare. Är 178 och väger 85kg. Skidorna är lätta men dom biter tillbaka när du vill!
Har ingen racebakgrund men 13säsonger i ryggen, jobbat som skidlärare i Österrike och vunnit Chinese downhill under telis-sm 2006. Säger kanske inte så mycket, men skidorna är jag nöjd med :)
Kör Factory recomended.

Mvh Martin

TeleMartin sa:
Tjena! Du kommer inte bli besviken på SD110! Jag körde SFB i tre hela säsonger innan jag nu var tvungen att byta. Var lite tveksam till Sick Day först och var rädd att dom inte skulle ha samma popighet som Francis. Men helt ärligt så blev jag sjuuuukt nöjd!! Inte lika lekfulla men det tar dom igen på att dom presterar bättre i pisten och i uppkört! Känns snabbare. Är 178 och väger 85kg. Skidorna är lätta men dom biter tillbaka när du vill!
Har ingen racebakgrund men 13säsonger i ryggen, jobbat som skidlärare i Österrike och vunnit Chinese downhill under telis-sm 2006. Säger kanske inte så mycket, men skidorna är jag nöjd med :)
Kör Factory recomended.

Mvh Martin
Hur skulle du jämföra deras offpist egenskaper, SD110 vs SFB?

Lutar nog åt SD 110 än så länge. Vad är bästa pris just nu som man kan hitta dessa eller ev SFB för.
Har sett pris på 4700 inkl Griffon, och 5000kr med Griffon Schizo. (5000 resp 5300 för SFB) Känns som det är minst den bindningen man bör ha.
Sen tänkte jag nog köra på 179/178 i längd då jag gillar att åka skogsåkning och har dragit av något på tempot i pisten på äldre dar.
Något tips på var man kan få tag på billigare? Tror ni de kommer finnas kvar på rea senare i vinter/vår till bättre priser.
Fixar man monteringen av bindningen själv. Problemet är väl att få tag i en bra mall för hålen annars har jag tillgång till bra maskiner/borr.
Tack för alla synpunkter så långt, kom gärna med fler.

Har provat båda skidorna.

SFB upplevs mer lekfulla lite åt K2 Shreditors håll.

Sick day tyckte jag gick mer stabilt i pist och gav både ett stabilt intryck samtidigt som de var lättsvängda.

Om du är inne på samma typ av skida som Sick Day kan jag även rekommendera K2:s Annex serie som jag personligen tycker spelar lite mellan SFB och Sickday.

Gamla skidorna sålda nu, så ingen återvändo. Var tycker ni man ska montera bindningen? Fabrikstekomendationer eller är det bättre med nåt annat. Brukar gilla att inte ha bindningen för långt bak.
Kanske skulle ta Griffon schizo så man kan justera eller är det vanligt att de går sönder?

Senast ändrad:
Då var det beställt.
Blev SD 110, 179cm då jag ville ha lite mindre svängradie än det är på 186orna. Bindning blev Salomon STH2 13 WTR.

Tack för all tips och synpunkter!

Senast ändrad:
Intressant RWD. Du verkar vara i samma situation som mig, med liknande bakgrund. Är också på jakt efter lite bredare skidor.. Är dock osäker på om jag vågar mig över 100mm då jag är mest van vid pistracer.

Hur kom du fram till 110? Är du inte rädd att de är odugliga i pisten för gamla(nåja) raceåkare?

Senast ändrad:
Man måste ju våga chansa nån gång ; )
Har ju gått från dryga 60mm - 77 - 94 och nu till 110 då. Tyckte absolut inte att mina Head med 94 i midjan kändes breda och även om de var lätthanterliga i offpisten så ligger man ju ganska djupt när det är uppemot en halvmeter (vilket kanske inte blir jätteofta) men ändå.
SD 95 kändes ju inte heller breda och var väldigt lätta att carva ned i pisten och då 110an har samma uppbyggnad och skärning så tror jag det blir helt ok.
Har man sen bra teknik så klarar man nog att åka på lite mjukare och bredare skidor när det är lite hårdare och isigare också tror jag.
Mitt mål är ju att åka lite mer utanför nu så.
Har du provat nåt bredare än rena pistskidor?

Hej,
Har ett par Völkl Karma -06 med 87mm midja. De har förstås ingen rocker eller så. De är ju bättre än pistskidorna i puder men är lite för tunna. I pist är de helt OK även om de inte har samma kick i utgång sväng.

Vill nog ha ett par skidor med kortare radie än Karma (25m) längdmässigt vill jag inte gå under 184, speciellt om de har rocker.

Det är helt fantastiskt hur utvecklingen varit senaste åren... Dags att ta sig ned från läktaren bara! ????

Ja det har hänt en del.
Tycker mina Head var fantastiskt bra i pisten med fullt tillräckligt bett när det var isigt. Skärning på 19,5 räckte till för ganska skarpa svängar. Klarade sig även bra utanför pisten.
Line SD är de första skidor med rocker/tiprocker jag testat som jag tyckte var riktigt bra i pisten med.
Har provat Mantra , Dynastar Cham 97, project 100 , Völkl RTM (tror jag det var) hade i varje fall fullrocker och ett par till, nån Rosignol bla. Som jag inte minns namnet på.

Snödjup

Tillbaka
Topp