Line Sir Francis Bacon vs. Mr. Pollard Opus

androj

Aktiv medlem
Hej!
Är inne på att köpa nya skidor och har snöat in mig på dessa två Lineskidor. Vill ha en väldigt allround skida som funkar i allt från park till pist och vara rolig utanför backen. Gillar poppiga och varken för mjuka eller för hårda skidor

Till er som har provat båda, hur känns de och vilka skulle ni rekomendera. Jag har känslan att Sir Francis ska vara en bättre allroundskida men hur mycket flyt tappar man i offpisten om jag väljer den, det känns väldigt viktigt? Och ur den andra synvinkeln, om jag väljer Opusen hur mycket tappar jag i parkegenskaper samt hur känns den i pisten?

För övrigt så är jag 174cm lång och väger runt 75 pannor. Kommer använda skidan i Sverige i år men nästa år är lite oklart vart det bär av. Undrar dessutom vad ni tror om längden, båda skidorna finns i 178 och 184/185? 178an kollade jag på härom dan och den kändes kortare än så så den längre varianten kanske är att föredra eller blir det klumpigt tror ni?

Ska tillägga att jag har provat Sir Francis några åk under en skidtestarhelg och jag diggade den skarpt.

Har även provat Armada JJ men diggade Lineskidan mer, gillar den inte så överdrivet stora rockern. Men ni får gärna tipsa om liknande lite "jibbiga" puderlagg

Tack på förhand för svar!

Senast ändrad:
Då bacon är lite smalare blir det ju smidigare i park men jag kör Opus utan problem i parken. Dock klarar jag bara 360, och det är väldigt dåliga sådana :D Kör iofs 99% BC

Jag har precis köpt SFB och jag är 178, väger 75 kg. Köpte 184 cm och de känns lika långa som mina Black Crow 175 NAVIS.
Assköna skidor och då står jag ändå på rätt bra över pucklar och så. Blev varnad att jag skulle tycka de var för mjuka, men det är trams.

Bacon är nog den bästa skida jag kört på, slår allt vad en smal parkskida är. Kör 178 som mätte upp 174cm, antar det är samma på 184 skidan.

En av de lättaste skidorna jag kört på. Hopp gick riktigt bra också, inga problem att slänga runt 7or på småhopp.

Om du har benstyrkan så bör opus inte vara några problem i parken eller pudret. Båda är i det mjukare laget men om du redan testat SFB så antar jag att du gillar det mjukare flexet.

Båda skidorna är otroligt bra, Opus skulle jag säga om du tänker resa till mer snörika områden. SFB passar rätt bra i svensk miljö.

Hej!

Jag passar på att lyfta upp en gammal tråd då jag just står i valet mellan dessa två modeller. Det skulle vara intressant att höra herrarnas(och ev. damers) erfarenheter och tankar kring skidorna då jag antar att ni fick en del åkt på dem ifjol?

Kan i sammanhanget nämna att jag har ett par Line Prophet 98 sedan förra vintern (fråga om överlapp mellan modellerna) samt att jag planerar att använda årets skida för turande och där är planen att montera inserts för att möjliggöra byte mellan STH 14 och turbindning (Tracker alt. Radical FT). Aktuella längder är 184/185. Vintern spenderas i Sverige, Norge + att tjejen vill till Georgien:)

Tacksam för tankar om detta!

laed sa:
Hej!

Jag passar på att lyfta upp en gammal tråd då jag just står i valet mellan dessa två modeller. Det skulle vara intressant att höra herrarnas(och ev. damers) erfarenheter och tankar kring skidorna då jag antar att ni fick en del åkt på dem ifjol?

Kan i sammanhanget nämna att jag har ett par Line Prophet 98 sedan förra vintern (fråga om överlapp mellan modellerna) samt att jag planerar att använda årets skida för turande och där är planen att montera inserts för att möjliggöra byte mellan STH 14 och turbindning (Tracker alt. Radical FT). Aktuella längder är 184/185. Vintern spenderas i Sverige, Norge + att tjejen vill till Georgien:)

Tacksam för tankar om detta!
Jag är också sugen på att höra en update, hur dom fungerar i pist klarar dom lite tryck ? I stökiga förhållanden i offpisten är dom ändå trygga ?

Är partiskt osv, men tipsar om Nordica Patron. Låg och fin rocker, 113 i midjan och ett underbart flex. Lekfulla allround-lagg. Jag har kört mina i princip allt. Parken rätt ofta, puder så ofta som möjligt, isig pist, bra pist, stora linjer osv. Får du chansen att prova, så gör det!

Checka in Blizzard GunSmoke, jag gillade den skarpt. Fin flexkurva åt det mjukare hållet och löjligt lekfulla. Riktigt one-quiver-ski för mig.

Tillbaka
Topp