Lite frågor om Val Thorens

JMansson

Ny medlem
Tja,

Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, rätta mig om det är fel ställe :P. Ska i alla fall åka till Val Thorens på sportlovet som kommer och undrar ifall man kan få lite råd.

- Vart är bra att äta / priser på mat och liknande?
- Några saker man borde göra när man är där?
- Allmän info

Första gången i alperna så skulle vara uppskattat med lite info :).

/ Johan

Mat är rätt dyrt i val thorens, speciellt i backen. Vill man ha det lite billigare bör man ta med sig egen mat till backen. Ja sen har du ju ett enormt skidsystem att utforska.

- Om ni käkar mat i backen blir det minst 10 euro/måltid.
- Shotta tequila på Gringos (tror jag det hette?), after-ski på Tango, mysa i vip:en på Malaysia. Ev. köpa några 26-pack Kronenbourg på mataffären!
I skidåkarväg så var off-pisten under den största kabinen (Carron, Carbon nånting sånt?!) hur grym som helst. Skitlätt o ta sig dit och bra lutning!

ät en sån där macka med pommesfrites i å allt (åt ingen själv, ångrar det djupt)

måste va på tangos afterski minst en gång

det är mycket män där, brist på brudar

det var alla punkter =)

Förrutom det som redans nämnts får man ju inte missa underground heller. Fulla engelsmän iklädda sopsäckar. kan inte bli roligare :P

underground suger.. typ 2 pers där.. asgrym afterski på tango.. american baguette måste ätas.. det är en baguette med hamburgare och pommes i.. sjuuukt god.. häng på malaysia efter 12.. OP finns överallt

Godast burgare pa Frog (jamte snesko)
Afterski pa Tango, mojligen snesko. Angaende Tango, testa kuckelimuckmedicinen (Tennesee Ice Tea).

All mat ar dyr, mat i backen kostar mer an det smakar, ta med choklad och vatten i ryggsacken sa klarar man sej tills liftarna stanger.

Missa inte pulkabacken ner fran Peclet, hysteriskt roligt!

Ska man kora tre dalarna ar det klokt att dra ner till Plein Sud direkt den oppnar, annars kan man fastna i liftkon i en halv evighet.

Heddious sa:
Godast burgare pa Frog (jamte snesko).
Godaste burgarna finns hos John's (or are we talking about the same place? finns det olika benämningar på stället?)

Testa deras 660g, blir du inte äckligt mätt.. well, du har du inget mer att frukta i världen =)

vakten på del monde är den största grisen ever...
fick två slag av honom utan anledning då han påstod att jag smällde igen dörren för hårt.
polaren var där en vecka efter och då fick han inte komma in pga att det tydligen va en gay bar.

Åk upp med la mass-liftarna (stavning?), två äggliftar upp till toppen. när du kommer ut från liften högst upp går du 20m upp till vänster och åker ner på högersidan om sjukstugan(eller vad det är). Nu har du ett för det mest orört offpiståk på 2-3km. När du ser sjön så sikta på vänsterkanten av sjön, där börjar en transportsträcka som tar dig hela vägen tillbaka till La Mass-liftarna, sen är det bara att åka upp och ner hela dagen! :D Fick några av dom bästa åken i mitt liv där v.2! Hoppas du hittar :)

ett annat bra område där vi åkte nästan hela tiden då jag var där förra året var i "den 4:e dalen" eller vad det kallas... Åk upp med kabinen från val thorens (cime caron) och ner på baksidan. Man kan följa pisten en bit sen vika av åt något håll och det är stora ytor offpist överallt!! Sen tar man de två stolliftarna (peyron och buchet) upp till toppen, går förbi avspärrningarna och åker ner på baksidan där det finns enorma offpistytor! Det finns välfigt mycket lätttilgänglig offpist i Val Thorens! Detta var ett ex.

JMansson sa:
Tja,

Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, rätta mig om det är fel ställe :P. Ska i alla fall åka till Val Thorens på sportlovet som kommer och undrar ifall man kan få lite råd.

- Vart är bra att äta / priser på mat och liknande?
- Några saker man borde göra när man är där?
- Allmän info

Första gången i alperna så skulle vara uppskattat med lite info :).

/ Johan
Man bör äta i byn då backen är ganska dyr(förhållandevis till vad man får)Helst en american baugette (ursäkta stavning ) på John´s.
Du bör åka iskanan ned från tango till malaysia efter jäger/godis short i bästa Kim manöver.
Allmän info är väl att Viking bar är ganska kul på lite förfest med biljard och dart.

Hallå Johan!

Jag var i VT v. 8 förra året med mina kompisar och det var riktigt jävla bra. Enormt skidområde, både on- och offpist, men förra säsongen var de inte så bra väder så mest onpist blev det.

Det bästa ni kan göra är att köpa mat, åka in vid 11-12 och käka och åka ut igen. Men har ni inte kök så är en baguette i backen att rekommendera.

Vi gjorde ett enormt misstag som jag avråder dig från. Det är att åka ända ner till Courchevel vid lunchtid utan att ha med käk. Vi kände oss för hungriga att åka 2 h lift tillbaks till VT. Så vi åt där. Prisex: Pizza Vesuvio 18 euro. Coca cola 0,3 liter 8 euro. Vatten på flaska 5 euro. AKTA ER FÖR DETTA! :D

Vi struntade i afterskin för att orka med kvällen, så vi Åt, söp lite hemma, drog till Tango på deras Happy Hour mellan 20-22. Beställde Long Island Ice Tea för 12 euro, man får 2 för 1. Sen var vi väldigt runda om fötterna och gick till Malaysia. Bästa!! :)

Ha så kul i en grym skidort skid- och partymässigt.

Det låter onekligen dyrt där! Men äta måste man ju så jag får nog ändå utstå lite priser. Alternativt att jag tar med en ryggsäck och massa tunbröda och varm choklad.

PS.
Jag är där v10, några mer som är där då?

SaloScream sa:
Hallå Johan!

Jag var i VT v. 8 förra året med mina kompisar och det var riktigt jävla bra. Enormt skidområde, både on- och offpist, men förra säsongen var de inte så bra väder så mest onpist blev det.

Det bästa ni kan göra är att köpa mat, åka in vid 11-12 och käka och åka ut igen. Men har ni inte kök så är en baguette i backen att rekommendera.

Vi gjorde ett enormt misstag som jag avråder dig från. Det är att åka ända ner till Courchevel vid lunchtid utan att ha med käk. Vi kände oss för hungriga att åka 2 h lift tillbaks till VT. Så vi åt där. Prisex: Pizza Vesuvio 18 euro. Coca cola 0,3 liter 8 euro. Vatten på flaska 5 euro. AKTA ER FÖR DETTA! :D

Vi struntade i afterskin för att orka med kvällen, så vi Åt, söp lite hemma, drog till Tango på deras Happy Hour mellan 20-22. Beställde Long Island Ice Tea för 12 euro, man får 2 för 1. Sen var vi väldigt runda om fötterna och gick till Malaysia. Bästa!! :)

Ha så kul i en grym skidort skid- och partymässigt.
Fan, you beat me too it. Tänkte nämna ungefär allt som du nyss sa ^^ snyggt summerat.

Oh, a little tip, även fast det kanske inte är så billigt måste John's burgare testas på.

Lite problem nu precis innan avfärd :S. Pratade med min bank (Nordea) och de verkade inte helt 100 på att man kan använda mitt kort där för att ta ut. Någon som vet ifall det finns någon bankomat som tar Visa electron kort där?

åka hem och käka på dan sparar man massa pengar på för det är dyrt att äta ute speciellt i backen

tango har grym afterski och lite senare är malaysia bäst

del mondes dörrvakter va bland det skummaste jag vart med om, va as dryga mot typ alla svenska killar (hahah jävligt att betala ut träde)

ni kommer säkert ha skitroligt! =)

Senast ändrad:
JMansson sa:
Lite problem nu precis innan avfärd :S. Pratade med min bank (Nordea) och de verkade inte helt 100 på att man kan använda mitt kort där för att ta ut. Någon som vet ifall det finns någon bankomat som tar Visa electron kort där?
Det borde fungera med electron. När jag hade det så tog jag ut både Dorfgastein och Söll. Val Thorens är ju större än både dessa ställen så det borde gå. Annars är ju ett tips att skaffa ett visa innan du drar :P
Dock kan det bli problem då också. Kunde inte ta ut pengar när jag var på festival i england ur några konstiga bankomatvans. :S Problemet var att jag inte hade engelsk bank så jag fick snällt gå 2 km till närmsta mack och ställa mig i kön som var 300 m lång.. suck

Snödjup

Tillbaka
Topp