Lite Stryn-frågor

SnowCrazy

Ny medlem
Lite Stryn-frågor
Nån som vet hur lång tid det tar att bila från Sthlm till Stryn (om man mer eller mindre följer hastighetsgränserna)?

Ska dit nästa helg och undrar även vad folk har för erfarenheter av att bo på Folven-camping (vi är ett gäng som kommer att få tälta då alla stugor är fullbokade...).

Lite Stryn-frågor
Ränkna med mycket längre tid än i sverige, vi skall upp i juli o dom 50 milen som är efter oslo borde minst ta 8 timmar eller nåt. Sen skall vi iofs ha husvagn med oss.

Messa mig hur det var där uppe sen så man vet vad man har o vänta sig i Juli..

Lite Stryn-frågor
Hmmm, de siste årene har det stengt i slutten av Juni. Men med årets snømengde...., hvem vet, kommer an på om det blir en varm sommer.

Lite Stryn-frågor
13 timmar från sthlm? då kör man inte fort iaf.
många stopp i så fall?

angående tält på folven så kan jag grymmt rekommendera det. Trevligt folk, närmast till fjället, puben, partyt. För mig finns inget alternativ.
blir tredje midsommar i rad som vi åker upp nu. Årets höjdpunkt.
Vi tältar. Stugorna bokas upp snabbt och sen är det charmigt med tält. Aldrig problem med plats osv. Ångrar att jag/vi inte kan åka upp lite tidigare och ta del av rekordsnön.

glöm inte berätta hur bra snön var.

Lite Stryn-frågor
Bästa vägen från Stockholm då? Tips och goda råd?
Vi har nog plats i bilen och kör på fredag någon gång tror jag och stannar till den 12e.

Lite Stryn-frågor
Jag skulle tippa på att vägen över Sälen och Hamar är snabbast från Stockholm, känns lite skevt att åka "ner" till Oslo först när man ska upp till Stryn!?

Lite Stryn-frågor
Tänk på att dom har en jävla massa hastighetskameror i Norge, samt dubbelt så dyra böter än här hemma... Talar av egen sur erfarenhet. Norrmännen kör för jävla sakta också, segt som fan ibland. Så ta god tid på er.

Åka över Olso från Sthlm verkar dumt. Finns ett gäng andra vägar att välja på.

Verkar som ni skulle campa mest för att ni inte fick stuga? Eftersom ni har bil kan ni lätt hitta stuga på annat håll, ni kommer åka förbi hur många ställen som helst med skylten "hytter". Finns överallt i Norge, i synnerhet däruppe kring de vackra fjordlandskapen. Har aldrig bokat i förväg och alltid fått rum när man tröttnat på tältet. Om ni inte måste bo aldeles vid backen förståss...

Lite Stryn-frågor
För nåt år sen åkte jag hem från Stryn på svenska sidan. En smaksak hur man vill göra.
Åker som regel på svenska sidan om jag ska till t.ex. Trysil. För mig blir vägen lite längre, men går betydligt snabbare pga snabbare väg och mindre kameror.

Länken ovan visar bara EN resväg. Smaken är som baken.
Ni kanske ska prova att ta en väg dit och en annan hem? Då vet ni skillnad i sträcka och tid till nästa gång.

Lite Stryn-frågor
ira gula luxuria: ja, men det här året verkar de ha fått rekordmycket snö. Om det inte blir en stekhet sommar, så kommer de säkert förlänga säsongen.

Lite Stryn-frågor
Folven camping är hur schysst som helst. Du bor i sommarhetta i ett grönt område med otrolig utsikt. Du har en bensinstation rätt över vägen och en pizzeria på själva Folven camping. Det är dock mycket lönande att ta en sväng ner till samhället Stryn för att ingandla diverse livsmedel. ( EJ att förväxla med Stryn sommerskisenter!). Har du tur får du även klappa lite får under din tid på folven då dom springer överallt!

Lite Stryn-frågor
Vägvalet från Oslo till Stryn är självklart!
Kör E6 från Oslo och sväng vid Otta. Tag därefter väg 15 och följ skyltarna. Gör inte misstaget att köra via Hönefoss, även om det rekommenderas starkt av många norrmänn. Undrar varför.....

Lite Stryn-frågor
Veien om hønefoss er litt dårligere, og ca 2 mil lenger.
Men det er mye mindre trafikk og det kun et kamera på veien, og over Valdresfløya kan man gi gass.
Bruker 15-30 min kortere tid ved å kjøre over fløya.

Lite Stryn-frågor
hmm, jeg har køjrt på 4 timer, men da gikk det forbanna fort.. Kjører neesten allltid over fløya fra oslo. Det er mer behagelig, slipper kø, og sitter ikke å ser etter politi hele tiden, det er ofte veldig mye trafikk hjem på søndag om man tar E6. Veien over Trysil fra Sholm virker mest fornuftig..
drive safe!

Lite Stryn-frågor
En kort summering av helgens Strynresa:

Det tog nästan exakt 12 timmar att köra från Sthlm City till Folven Camping (vi körde dock 12 mil fel.. fråga inte var). Vi startade 20:00 från Sthlm och körde Sthlm-Karlstad-Arvika-Kongsvinger-Hamar-Lillehammer-Otta-Stryn.

Hemresan tog 10 timmar 50 min, inklusive en längre matpaus.

Åkningen var över förväntan bra. Det blev ett par toppturer med grymt bra åkning.

Folven Camping var lika bra som sitt rykte.

Enda minus var att det gick en lavin lördag eftermiddag över vägen upp till skidcentret. Systemet var därför stängt under söndagen medans man säkrade upp vägen igen.

Tillbaka
Topp