Lite variation...

freeride_nu

Aktiv medlem
Lite variation...
Förra helgen hyrde jag och 2 polare en skoter
i Ramundberget. Vi tolkade upp på många fina
toppar runt 1300M.ö.h.Det var helt underbart att få lägga de första spåren ner för bergssidorna.Första dagen (läs Fredag) var inte fullt så kul, då vi fick bära skotern mer än köra...
Det var bristande skare med inslag av slask!
Det var kul ändå, och framförallt fostrande..
Dagen efter var däremot förhållande perfekta, med riktig bärande skare som gjorde att vi kunde åka i stort sett överallt! Nu hade vi möjligheten att nå all den fina snön på orörda norrsluttningar.
Tyvärr gick det ej att ta sig över Ljusnan och vidare till Helags som var vårt mål(1796m.ö.h. Följ mitt råd och offra pengarna på en skoterhyra istället för liftkort. Det kommer att vara värt varenda öre!

Lite variation...
Vintersäsongen börjar lida mot sitt slut och jag har tyvärr allt för mycket arbetet för att kunna ta ut någon längre ledighet. Men... jag har bara 35 mil till Ramundberget som har Sveriges sydligaste (?) helikopterskidåkning. Är en helg med helikopterlyft från Ramundberget något att satsa på? Eller får man lika bra skidåkning med skoter eller genom att knalla själv? Hur är snötillgången?

MVH/MM

Lite variation...
Har man pengarna så är det klart man ska prova helikopterlyftet.Jag tror det kostar runt 100lappen för 2lyft upp på Helags.Det är för övrigt skoterförbud på Helags, så du är låst till att knalla själv eller ta helikopter.Men det finns väldigt mycket bra åkning i området som går att nå med skoter.
Som det är nu är det dåligt med framkomligheten för skoter. Det har börjat smälta utav helsike, så jag är rädd att det börjar bli svårt att ta sig fram i låglandet.
Ring och kolla med Peter på Snökompaniet för
aktuell information 0684-29000
Mvh SC

Lite variation...
jag bara undrar vilka toppar som ni var ute och åkte på eftersom det råder skoterförbud nästan överallt? Man är ju så illa tvungen att hålla sig till lederna.

ski or die

Lite variation...
Det finns ett helt gäng med fjäll som man får åka på,bl.a stor och lillskarven,kariknallarna,skenörsfjället,anåfjället m.m. Du kan se en översiktskarta på följande adress-->http://www.funasdalsfjall.se/turism/funasdalen/sommar/helkart.htm
Jag rekommenderar att du köper en riktig skoterkarta för 120:- på turistbyrån. Där finns alla leder och förbudsområden med.
Kartan är även användbar för GPS. Jag ställde in kartdatum WGS84 och SwedishGrid i GPS:en för att inte komma vilse...
Om du inte känner för att hyra skoter själv, så har Snökompaniet "3-toppars" tur för 200:-

Mvh SC

Tillbaka
Topp