Litteraturhörnan

Ace_DG

Aktiv medlem
Litteraturhörnan
G’dag, gelikar, med- och motspelare!

Vägen mot fullkomlig branthet är, i likhet med Zens, hopplöst krokig, full av potthål, förblindande snöfall, sura poliskonstaplar och hopplöst olösliga gåtor.
MEN i lyckliga, men oerhört sällsynta, undantagsfall gives dock spikrak nyasfalterad körbana, tätt kantad av stoppförbudsskyltar, sjukligt liberal hastighetspolicy och en polistäthet lika stor som i Arizonas öknar.

Nåväl.

Jag färdas f n lyckligt på tärningens vägar med Luke Reinhardt och ”The dice man” (Tärningsspelaren på Sv.). Som fjunig 18-åring läste jag boken på tidigt 70-tal, och har därefter saligen glömt (oförlåtligt!) bort den, förrän jag härförleden kutade på en nyutgiven pocketutgåva.

Jag anser att denna litteratur bör ingå i varje (presumtiv såväl som ”made man”) brantåkares arsenal. Här ges ett helt unikt tillfälle till att studera en totalt omstörtande livsfilosofi, kombinerat med möjligheter till oanade, och i hög grad, oväntade händelser i framtiden!

Och som ni redan vet, det är vägen som är resan värd.

Kan det va nåt?

/A

Litteraturhörnan
Huru outgrundliga äro icke Tärningens vägar. Han leder dig med sin hand till en avgrund och se där utbreder sig en fruktbar slätt. Du vacklar under den börda han pålägger dig och se du svävar i rymden.
Ett försök att använda din underkastelse under Tärningen till ditt eget gagn är lönlöst. En sådan underkastelse skulle aldrig befria dig från egots smärtor. Du måste uppgiva all kamp, all målmedvetenhet och alla värderingar och först när du uppgivit tanken på att kunna använda Tärningen till ditt eget gagn skall du befrias från dina bördor och ditt liv flyta fritt.
-Ur Tärningens bok.

Litteraturhörnan
Lika självklar som en doppelmayer på berget är the dice man litteratur för en brantsjäl.
Ett mästerverk som frestar dig att låta tärningen berika ditt liv. Men hur långt vågar du gå? Enklare beslut som brudar och bärs brukar ofta wannabes lämna åt tärningen att besluta, men när blir första gången du använder tärningen på berget?

En komplett packning inför bergsvistelse innehåller förutom en massa prylar, musik och kläder som du inte kommer att använda även inspirerande litteratur.

Packa ned Tärningspelaren komplettera med Kvinnor (C. Bukowski), Livet är kort Rytkönen lång (A. Paasilinna) och varför inte Döden på larvfötter av Sven Hassel. När du ändå är igång och förändrar din syn på tillvaron så finns även En underbar torsdag och Tortillia Flat av John Steinbeck.

Litteraturhörnan
The Search for the Dice Man om Luke Rhineharts sons jakt efter sin försvunne, eventuellt, döda far (vilken efterfrågas här ovan) är väl egentligen en bok för ingrodda afficionados och ett tomt töcken jämfört med den första boken.

Dock väntar jag fortfarande på att min stämning av Luke Rhinehart för att ha plagierat det hittills opublicerade manuset till "Fermé betyder ducka - anteckningar från en brantåkares liv och leverne" skall behandlas i rätten och sedermera vinna laga kraft (till min fördel).

Om litteraturtipsen får gå vidare vill jag varmt rekommendera Hunter S Thompsons hela produktion, dock har han bara skrivit två romaner och då får väl Fear and Loathing in Las Vegas vara instegsmodellen före The Rum Diaries.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp