Livigno- Offpist, böter eller ej?

Officerider

Ny medlem
Hej!
Har ev. en resa till Livigno, Italien inplanerad.
Men en varningsklocka ringer i mitt huvud om att det är böter på om man åker off-pist i Italien.
Rätt eller fel?
Hur är det i Livigno? Böter för off-pist eller inte?
Tacksam för svar!

Har aldrig hört att det ska vara böter för OP åkning i Italien. Hoppas verkligen inte det då jag också ska till Italien (hemligt med orten :) ) Det kanske gäller om de har utfärdat en varning att det är extremt lavinfarligt. Jag kan tänka mig att det kan vara böter då men inte annars. Du ska nog känna dig lugn över det där.

Blev faktiskt stoppad utav "ski carabinieri" nån slags skidpolis i form utav 2 äldre herrar med tajta overaller och en lätt ut daterad åkstil. De sa att om jag skulle åka offpist igen skulle de ta mitt liftkort.

Tror det var nåt problem med naturreservat eller liknande i Livigno som gjorde att det var förbjudet.

Var nere 2008 och då var det hävt iallafall. Enligt de locals som jag prata med iallafall, prata dock inte med nån pistör så det får väl tas för vad det är...

Har inte blivit stoppad eller sett några sura miner när jag har kört utanför...

Gamla gubbar i tajta overaller är alltid farliga och bör undvikas...

Hare gött där nere å se upp med Sambocan.

Stepup sa:
Blev faktiskt stoppad utav "ski carabinieri" nån slags skidpolis i form utav 2 äldre herrar med tajta overaller och en lätt ut daterad åkstil. De sa att om jag skulle åka offpist igen skulle de ta mitt liftkort.
Haha. Ja, italienare är väl i allmänhet ganska jobbiga att ha att göra med. Jag bodde granne med två italienare när jag hyrde en lägenhet i dolomiterna, som började skrika från sin lägenhet att vi skulle vara tysta om vi lyssnade på musik eller så. Att det skulle vara förbjudet att åka offpist var dock något helt nytt för mig..

Senast ändrad:
i dolomiterna så blev jag tillsagd men fick aldrig någon böter, kan bero på min ålder. tror inte de är vanligt med böter. men som sagt undvik gubbar i tajta overaller. vet inte om det är någon skillnad i livingo.

Var i Livingo för två årsedan och då ena liften inte funka gick vi o kollade om de gick att köra ner bakomliften. Vi hann inte ens fram innan liftgubben började kapa på italienska och sen gav oss en förklaring på kass engelska att om vi åkte ner där skulle vi få 1 000 euro i böter och bli av med liftkorten.

Hörde att de inrättade reglering av offpiståkning när det snöade som fan i Europa tror det var säsongen 08-09. Pga den enorma lavinrisken och att folk mer eller mindre struntade i säkerhet infördes vissa regler.
Dock har jag för mig att det är lungt om man har rätt utrustning för OP, (sändare, probes och spade) samt inte åker ensam. Dessa regleringar är vad jag har för mig gäller underätta gärna om jag har fel.

Har kontaktat Livigno och fick följande svar:

"Skiing off-pist is possible only if accompanied by alpine guides."

Tolkar det som att det är förbjudet, sen hur hårt de håller på reglerna är väl en tolkningsfråga.

Hej.
Jag har varit där ett par ggr. Det är böter för att kasta sej rakt ut, då det är en nationalpark.
Dock finns det anvisad offpist, och man kan gå rätt ut jämte pisterna och åka parallellt med pisten "offpist" , men inte riktigt samma sak :rolleyes:
Jag såg en tant som skråade in i pudert vid parken och var därmed inne i parken som kräver hjälm. 2 "Marios" med blå 80-tals overaller och texten polis på ryggen körde ikapp med otrolig fart och stoppa henne. På vägen upp igen i liften när vi passerar över så ser jag att han har ett häfte han skriver i och mao fick hon böter. Hörde av skidguider att det kostar ca 100 Euro att torska och de e pigga med at dela ut dem.
Inne i byn gick andra poliser i tjänst med pistol från afterski till afterski och pimpla...

Annars är byn fantasktisk! Älskar den och ska lätt dit igen. Shopping av världsklass. Ät på Homelywood och Bellavista. En liter Captain Morgan kostar ca 5 euro....

Var i Italien 2007-2008 ( Cortina) och där var det inte tillåtet att köra offpist. Och våran reseledare sa att det var olagligt i hela Italien men som någon nämnde tidigare så var det "ok" om man åkte precis utanför pisten bara eller in mellan lite träd och sen ut igen om man skötte det snyggt.
Straffen som de sa var då också att de tar liftkortet och du får även någon form av böter.

Dem där skidpoliserna är inte att leka med. Exets syrra råkade ut för dem och de var ganska så brutala då. Dem har nämligen en regel som dem alltid tillämpar när någon olycka händer "det är alltid personen som kommer ovan ifrån i backen som har gjort fel" Och i hennes fall var det någon som körde inte precis framför henne som inte riktigt kunde åka vilket resulterade i att hon körde på honom. Och vi snackar inte om att han körde inte 5-15 meter framför utan det var typ över hennes skidor.
Han anmälde henne poliserna som sedan jagade rätt på henne och skällde ut henne och tjejen som var runt 14 år blev typ livrädd.
Dem skulle även i detta läge ta hennes liftkort men vi lyckades prata dem ur de och hon fick då bara en varning men om de hände något mer som hon var inblandad i så skulle de ta kortet på plats. Så hon var ju ganska så rädd sedan när hon åkte eftersom det överlag var ganska dåligt folk som åkte skidor i Cortina området och körde precis som det ville och in varför vem som helst i princip.

Så som så många andra har sagt. Undvik gubbar i tajta overaller som det står polis på.

Jennerfors sa:
Dem har nämligen en regel som dem alltid tillämpar när någon olycka händer "det är alltid personen som kommer ovan ifrån i backen som har gjort fel"
Den regeln gäller i princip överallt, du som upphinnande åkare har alltid hela ansvaret för att passera upphunnen åkare på ett säkert sätt.

Jo visst det kanske är så överallt men dem kör verkligen på den hela tiden. Och visst är det samma sak i trafiken men det finns ju tillfällen som du som ligger bakom inte kan göra något åt. Om någon kör ut rakt framför dig och du då kör in i baken på den så är det ju inte ditt fel.

Nja, riktigt samma som i trafiken kan man nog inte säga att det är. Pratar vi omkörning så har du som blir omkörd i trafiken en skyldighet att inte försvåra för den omkörande bilen. Det kan bli rätt hårda straff på det.
I skidbacken har man dock ingen skyldighet att underlätta för snabbare skidåkare. Situationer som man inte kan göra något åt, då det är den framförs fel helt och hållet har jag svårt att se. Visst, olyckor händer och det får man helt enkelt leva med. Men har man inte tillräckligt kontroll på sin egen åkning för att kunna hantera att personen framför dig plötsligt ramlar, gör en oväntad långsväng eller liknande så bör man nog se över sin egen skidåkning. Sänk farten, håll större avstånd och lyft blicken! Klarar man inte det så bör man kanske inte åka i backar med den svårighetsgraden.

Grejen i just denna situtation som jag berättade om var inte att personen låg framför och åkte utan kom bakifrån/höger ifrån och körde in precis framför den andra personen. Är ett tag sen nu kommer inte ihåg exakt hur det gick till men dem menade att det spelade ingen roll om den personen kom bakifrån och körde in framför för att det var fortfarande hon som var överst i backen när olyckan skedde.

Det blir alltid en tolkningsfråga om när den "övre" åkaren blir den "nedre" åkaren. I det fall du beskriver har det uppenbarligen gjorts en bedömning att den "övre" åkaren hunnit förbi och att tillräckligt med "tid" passerat för denna att hunnit bli den "nedre" åkaren innan olyckan. Eftersom ingen annan av oss var där och såg det kan vi orimligen uttala oss om huruvida bedömningen var korrekt eller ej.

Tompan14 sa:
Det blir alltid en tolkningsfråga om när den "övre" åkaren blir den "nedre" åkaren. I det fall du beskriver har det uppenbarligen gjorts en bedömning att den "övre" åkaren hunnit förbi och att tillräckligt med "tid" passerat för denna att hunnit bli den "nedre" åkaren innan olyckan. Eftersom ingen annan av oss var där och såg det kan vi orimligen uttala oss om huruvida bedömningen var korrekt eller ej.
Ja det stämmer att det blir en tolkningsfråga. Och min mening var inte att starta någon debatt om just denna situation utan var mer för att ge infon om att man vill ha så lite som möjligt med Italiens skidpoliser att göra och att det inte är/var tillåtet någonstans i Italien att åka off-pist.

Sry för OT

har varit i livingo nu 3 år i rad... varje år har jag och mina kompisar hajkat upp till toppen på della neve berget, och detta gjorde vi framför liftvakter och de såg också oss åka ner sedan och de sa inget när vi kom till liften igen. :)

Det stämmer.

Det finns en offpistgrupp som reguljärt patrullerar ytterområdena, vid första förseelse får man en varning och andra gång så beslagtar dem ut dina fatskis och du får ett par snowblades som pant.

Tillbaka
Topp