Livigno...

Namnet

Ny medlem
Livigno...
Har hört en massa om offpisten om man går en bit utanförpisterna kan få 80£ i böter eller indraget liftkort. Hur mycket av detta är sant och vilket är det? Tacksam för svar, jag ska ner där vecka 10.

Livigno...
Hej!

Jag har åkt en del off-pist i Livigno och mig hände inget. Många Livigno åker ner på baksidan av berget och tar
taxi därifrån. Jag tror inte det ska vara något problem. Polisen såg mig åka ut ur skogen och de sa inget men
man kan ju inte garantera något...

Livigno...
Jag var i Livigno med skolklassen förra året och då var det 2 stycken som fick böter. 81€ för att vara exakt.

Livigno...
Utfärdar en STOR varning! Offpist poliserna är helt sjuka där nere. Till och med så pass att resebolagen varnar för att åka offpist...om man ringer och kollar med dem alltså. Det står nämligen ingenting om det i deras kataloger...
Våran härliga tidning har även gjort ett reportage om Livigno en gång där de beskrev att offpisten är underbar.. Må så vara, men man får ju inte röra den??

Som sagt! VARNING! Kan bli både dyrt och tråkigt..

Livigno...
Kan bara bekräfta förbudet och säga vad som gäller i Dolomiterna nära Livigno. Det är i princip total förbud att åka Offpist i de Östra delarna av Italien. (Där jag varit)

Sen är det många som åker offpist trots detta och det går att boka in Guidade turer. (Har ingen aning vart tyvärr).
Problemet lär uppstå när det inträffar en olycka eller liknande utan guide då kan det bli riktigt dyrt och utdragen rättegång.

Tar Polisen dig när inte olyckan är framme lär du få böter på plats. 20-25 Euro ??

Dom är irriterande underutvecklade i denna region (Dolomiterna) för dom jobbar inte alls aktivt och tar inte folks intresse för offpist på allvar. Här bankar man ner skyltar med lavinfara på hösten och skriver att det är totalt förbud att åka utanför pisten. Sen plockar man bort skylt fan till våren. Under den period så kan lavinfaran var från 0-5 och då är liksom vitsen med skylten borta och dom som ändå åker offpist har ingen pålitlig information. Likaså hade flera mindre anläggningar förbud i parkerna om då åker skidor! (Inte Canazei och Madonna) Är riktigt trött på tugget att offpist är livsfarligt i alla sitationer och att laviner är farligt vilket vi alla vet redan. Satsa på vettig information om offpist och laviner. suck.. man kan ju bara önska.

Anledningen tros vara att då har skidanläggningen säkrats sig för att dom inte uppmanat till offpist och går fri vid en olycka. Här är målgruppen tyvärr medelålders rika feta knösar som hellre äter och dricker än åker i pisten.

Låt det sunda förnuftet råda det är ju skillnad på offpist och offpist? Kolla möjlighet till Guider på plats. Annars är pisterna grymt bra i vanlig ordning trots att det är snöbrist i nordöstra Spagglianoland. (Ska vara som sagt mycket snö i Livigno)

Slut svammlat

Livigno...
Kom hem från sagda ord igår...
Håller med om att lavin infon är totalt värdelös, står arga röda skyltar som i princip berättar att du kommer dö om du sätter pjäxan utanför pisten.
Därför mycket svårt att veta om det faktsikt är lavinfarligt eller ej. Hindrade dock inte mig och många andra från att ta väl hand om den dryga halvmeter puder som vid det här laget är så gott som uppkört.
Dock är folk i allmänhet väldigt restriktiva mot offpist åkning, vilket gör att man får det rätt så mkt för sig själv :-)
I övrigt kan jag rapportera att vodkan fås för dryga 50 lappen och 96%:igt inhandlas för 20 kr litern, om man så vill.

Tillbaka
Topp