Livslängd på hjälm?

abelmann

Ny medlem
Livslängd på hjälm?
Är det någon som vet hur mycket hjälmar åldras? Har man smällt i den ordentligt skall man ju byta, men annars? MC-hjälmar skall väl bytas med jämna mellanrum, men det är inte riktigt samma typ och konstruktion. Har haft min i tio eller elva år nu, med ett fyra års uppehåll på mitten.

Livslängd på hjälm?
Jag köpte min hjälm för två år sedan och funderar på att köpa ny tills nästa säsong. Är en hel del repor och inbucklingar pga vurpor. Börjar även gå sönder vid en en del kanter.

Titta på den å se hur den ser ut, men 10 år låter som om det kanske börjar bli dags.

Livslängd på hjälm?
jag tror att man ska satsa på att köpa hjälm som är helvaderade. jag gillar inte dom som är som cykelhjälmar inuti med bara frigolit i.

Livslängd på hjälm?
när hjälmen får en massa repor så är den inte lika säker, och om den får en spricka så ska man byta. när man har haft hjälmen länge och slagit i den rätt så mycket så kan materialet innanför skalet (frigolit elr liknande offtast) spricka elr bli mjukt.

Livslängd på hjälm?
Kul att gamla trådar börjar leva igen... Sedan jag ställde frågan har jag dels fått svar från expertsidan här på Freeride, dels från tillverkaren. Den senare menade att efter fem år har materialet generellt sett blivit svagare, och rekommenderade mig därför att byta. Freerideexperten var inne på samma linje, men antydde också att jag skulle våga byta: "Det finns idag många snygga och prisvärda modeller..."

BrUt4L> Endast repor är nog ingen säkerhetsrisk på en skidhjälm, däremot på en MC-hjälm där man är beroende av en bra friktion (och därför skall man inte heller ha klibbor på en sådan). Jag har självklart inte slagit i hjälmen ordentligt, då har jag bytt direkt!

Livslängd på hjälm?
Det råder massa rykten om att hjälmar med stickers på tappar i hållbarhet. Personligen tror jag det är rent bullshit. En bra kontring till kommentarer om dina råballa märken är att påpeka att kommentatorns skidor tappat i flex, pga klistermärken (fungerar förstås bara om personen har dekorerat sina skidor).

Tillbaka
Topp