Loaded Dervish eller Arbor Assault?

Uboard

Ny medlem
Hejsan alla fria ridare!

Vars jag än är har jag min bräda med mig, en kahalani surf, mitt livs bästa köp!

Nu har jag bestämt mig för att utveckla "kollektionen".

Vill ha en lättare,smidigare och flexiblare bräda och har kommit fram till två alternativ.

Loaded Dervish eller Arbor Assault.

I want Pros und Cons, vilken ska jag välja eller har ni bättre alternativ?

Tack på förhand! :D

Jag har inte hunnit med att pröva assault ordentligt, men känslan är att den är rejält styvare än derv. Men om du nu har en kahalanibräda sen innan gissar jag på att du bor i närheten av sthlm. Åk isf dit och prova själv! =)

Hej, jag är också sugen på att köpa en loaded dervish.
New bear grizzly 852`s 181mm
Orangatang in heat 80a.

Är det en bra setup???? Förlåt om jag snor din tråd men vet inte hur man gör en egen^^:D

lliinnuuss1996 sa:
Orangatang in heat 80a.

Är det en bra setup????
Yes; det är en finfin setup. Dock kan du tweeka den lite beroende på vad du vill ha brädan till.
Med dom hjulen och ett mjukt flex har du en ruggigt skön glidarbräda.
Vill du slajda/freerajda så kan du dra på mindre, hårdare hjul. Stimulus exempelvis.
Samt ett styvare flex..

Flex är viktigt i båda fallen. Framför allt på en bräda med en del camber.
Se till att du väljer rätt, eller hittar någon som kan hjälpa dig att välja rätt..

lliinnuuss1996 sa:
Förlåt om jag snor din tråd men vet inte hur man gör en egen^^:D
Dagens fail.. :P

Men är bear truckarna lika bra som typ paris/randal????Eller hur är gullwing charger 10´s 10"??? Vilka skulle ni ha på en loaded dervish? Ska mest cruisa/carva, blir nog inte så mycket backar:P

Eric_W sa:
lliinnuuss1996 sa:
Orangatang in heat 80a.

Är det en bra setup????
Yes; det är en finfin setup. Dock kan du tweeka den lite beroende på vad du vill ha brädan till.
Med dom hjulen och ett mjukt flex har du en ruggigt skön glidarbräda.
Vill du slajda/freerajda så kan du dra på mindre, hårdare hjul. Stimulus exempelvis.
Samt ett styvare flex..

Flex är viktigt i båda fallen. Framför allt på en bräda med en del camber.
Se till att du väljer rätt, eller hittar någon som kan hjälpa dig att välja rätt..

lliinnuuss1996 sa:
Förlåt om jag snor din tråd men vet inte hur man gör en egen^^:D
Dagens fail.. :P
flex är ju inte mysigt när man freeridear! :D

Köpte mig en Dervish flex 2 med Randal 180 och Otang lila 83a för ungefär 3v sedan... Sjukt skön bräda!

Man kan pumpa riktigt bra, och jag som väger 80kg får till riktigt gött gung :) Om du bara ska cruisa och inte bomba de brantaste backar är denna bräda perfa, i mitt tycke iaf! :)

lliinnuuss1996 sa:
Men är bear truckarna lika bra som typ paris/randal????Eller hur är gullwing charger 10´s 10"??? Vilka skulle ni ha på en loaded dervish? Ska mest cruisa/carva, blir nog inte så mycket backar:P
Vad jag har läst mig till på longboard.nu så ska dom vara minst lika bra :)
surfinglife sa:
Köpte mig en Dervish flex 2 med Randal 180 och Otang lila 83a för ungefär 3v sedan... Sjukt skön bräda!

Man kan pumpa riktigt bra, och jag som väger 80kg får till riktigt gött gung :) Om du bara ska cruisa och inte bomba de brantaste backar är denna bräda perfa, i mitt tycke iaf! :)
83a = lila , köpte du stims , 4prez , durians, fat free el. inheats? :)

linder sa:
lliinnuuss1996 sa:
Vad jag har läst mig till på longboard.nu så ska dom vara minst lika bra :)
surfinglife sa:

83a = lila , köpte du stims , 4prez , durians, fat free el. inheats? :)
Durians 75. :)

Grizzlys framför paris och randals eftersom att man kan flippa hangern och få antingen 57 eller 47 graders vinkel, schysst truck som funkar både till carve och fart. Prandals om man vill åka fort och ha en stabil bräda typ fast jag hade valt grizzly ändå.

Vill du ha något som är allround så skippa flexet eller köpt något med jävligt lite flex, dervish nja nej inte alls om du inte bara ska cruisa runt.

flippar man en grizzlyhanger ändrar inte gradtalet, däremot blir den lägre. Man kan flippa hangern på en R-II (randal) för att få en lägre truck och lägre gradtal. Med tanke på stockbushingsen brukar de flesta säga Randals eller Paris för en som just ska börja åka. Grizzly är mer downhillinriktat. (Jag dancear, pumpar och åker downhill på mina paris)

Spangel sa:
flippar man en grizzlyhanger ändrar inte gradtalet, däremot blir den lägre. Man kan flippa hangern på en R-II (randal) för att få en lägre truck och lägre gradtal. Med tanke på stockbushingsen brukar de flesta säga Randals eller Paris för en som just ska börja åka. Grizzly är mer downhillinriktat. (Jag dancear, pumpar och åker downhill på mina paris)
Flippar du en R-II får du bara en lägre truck, basplattan är ju fortfarande 50 grader. Dock såg jag nu att grizzly är likadan men med en 52 graders basplatta så helt fel av mig, trucken blir alltså bara lägre om du flippar hangern.

Med tanke på stockbushings skulle jag säga Paris i och för sig men eftersom att jag redan som ny fick för mig att byta bushings så säger jag randal eller grizzly eftersom att det är det jag åker på själv och vet att det funkar nice! Måste bara ordna mig en 195 paris hanger.

Spangel sa:
paris har bättre stock bushings enligt mig

simonthyrb sa:
Spangel sa:
paris har bättre stock bushings enligt mig
än randals ja :) de har ju barrel/cone, grizzlys är helt annorlunda med eliminator/eliminator

Själv kör jag med ett par 180mm holeys, tyckte de körde med bättre precision än RII när jag jämförde. Tror att de flesta 180mm truckar med konstruktion som liknar RII (i princip allt listat här ovanför) är bra match med assault/derv. Undantaget är Gullwing charger, jag hade ett par på min gamla bräda som jag inte var nöjd med alls.

Har kört min Dervish flex 1 i 4 dagar nu ungefär. Hur nöjd som helst med den! Kör med paris truckar och durian 83a hjul. De greppar när man vill, men slidar lätt när man vill det också! Manuals och dancemoves funkar ju också att göra på den, men ska man trixa mest hela tiden är nog en tan tien bättre tror jag.

Men som sagt, det är en riktigt fin bräda vilken fall. Och jusste, jag tog flex ett för att känna att man kan lita på den även i högre farter!

Tillbaka
Topp