Lönen På Skidorter!

• Trådstartare Trådstartare RickardTD
  • Start datum Start datum
R

RickardTD

Guest
Lönen På Skidorter!
Hej!

Jag undrar vad för lönen efter skatt är i tex hemsedal, trysil, sälen, åre. Och då även vilket säsongsjobb ni haft(eller om ni fått reda på de på annat sett) på skidorten. Undrar samt vad boendet kostat.

Sammanfattat: Lön(efter skatt) på säsongsjobb här i norden?
Boende kostnad?

Tackar redan nu för som kan hjälpa till!

MVH

Rickard

Senast ändrad:
Lönen På Skidorter!
Jag jobbade några månader som liftgubbe i Tärnaby i vintras.
Jag tjänade runt 10 - 12 (ibland lite till när det vart mycket ob) efter skatt. MEN strömma som jag jobbade åt drog på tok för lite i skatt, dom drog kanske 25 % istället för 33 % som det ska vara.

Jag bodde på ett vandrarhem och betalade 1600 kr/månad för eget rum där.

Det var ganska drygt att behöva dela toa, dusch och kök med en massa annat folk, men det är ändå trevligt då man träffar mycket nytt och roligt folk där.

En sak som kostade mycket var maten då det bara fanns en affär där.
Sen vart det ju ett å annat besök på after ski / krogen också.

Men man har ju gratis liftkort så det är ju bra.

Men man åker inte iväg på en säsong för att tjäna pengar, man åker för att få göra någonting nytt, träffa folk och åka en massa skidor/bräda.

Lönen På Skidorter!
Ok tack, Jag vill bara hitta de stället där man får mest pengar över efter boende o då kan man ju göra lite mer roligare saker.

Lönen På Skidorter!
Det är väl tyvärr bara att inse att man inte tjänar nåra pengar att tala om i fjällen. Mitt tips är väl att se till att jobba så mycket man kan i början på säsongen, med typ snöläggning, så du tjänar lite mer då, och sen har mer ledigt på våren. Största problemet är väl inte att man har dåligt me pengar, utan dåligt med tid att åka.

Lönen På Skidorter!
i norge tjänar man mer och skattar mindre.. så om man inte festar allt för mycket, för det är det som kostar i norge, så kan man spara mer pengar där än i sverige. dessutom är norrmän skönare än svenskar!

Lönen På Skidorter!
Vill du tjäna pengar ska du utan tvekan jobba i Norge. Jag har jobbat tre år i Hemsedal och kunnat spara en hel del pengar. Du betalar också låg skatt, runt 22% som svensk och detta överväger att boendet är något dyrare. Jag kunde en bra månad få ut 20K norska efter både skatt och hyra... Åk till hemsedal

Lönen På Skidorter!
Jag jobbade i Geilo i ett halvår. Jobbade väl 180h/mån i snitt. Jobbade i sportbutik och tyvärr så behövs man mest när säsongen är som bäst så det blev mer jobb än bräda. Tjänade gott om cash, ca 20 svenska ut i månaden efter skatt och man får dessutom semesterersättning och 10% tillbaka som svensk året efter. Åkningen är helt ok i Geilo men Hemsedal har bättre off pist och längre backar..

Lönen På Skidorter!
företagen har fattat iaf i sälen att säsongarna är uppe för o supa lönen brukar ligga mellan 8-13 000 på skistar företagen, (alla går på restaurang avtal vare sig det är lift eller butik) sen tar dom löjligt hög hyra på personalboenden på vissa ställen får människor betala 4000 var i månaden i ett boende för 6-8 pers, dvs företagen får in över 20 000 per stuga o detta dras på lönen. Dom flesta som tror dom ska tjäna pengar i sälen som säsongare är gravt fel ute

Lönen På Skidorter!
Kommer jobba i Björkliden Fjällby från feb. - maj. Den dyraste bostaden, lägenhet, kostar kring 2 500kr tror ja och den billigaste, rum, kostar kring 700kr. Så det är inte så farligt där iaf = ) Sen kommer ja jobba 4dar och ledig 3 ungefär = mkt åkning :D

Lönen På Skidorter!
Generellt kan man väl säga att lönen är dålig och boendet dyrt, om du inte inte har någon speciell kompetens som efterfrågas! På plussidan är att du inte gör av med lika mkt cash som hemma ändå på något vänster om du inte bosätter dig på en norsk afterski! Norge är bättre än Sverige alla dar i veckan!

Tillbaka
Topp