Longboard För nybörjare.

FranZer

Ny medlem
Longboard För nybörjare.
Jag är en pojke på 16. Ska köpa mig en longboard snart då jag tänkte cruisa lite hemma och även åka ca 1 månad i spanien där de har mycket fin asfallt. Vill ha en som rullr bra då det inte kommer bli mycket backar men den ska även svänga hyffsat då jag åker inne i stan. Är ex skatare så helt nybörjare är jag inte. Funderade på Warps bräda då den har lagom längd annars kollade jag på en hos Top12, stella hette den . Kom med andra förslag under priset på 1500. Är 173 lång och väger ca 65 panor.

Franzer

Senast ändrad:
Longboard För nybörjare.
Bra rull får du av schyssta kullager och hjul, det finns stora, små, mjuka, hårda etc, alla har olika egenskaper. Det kommer bli svårt att hitta en bra bräda under 1500 tror jag, lägger du till 500-600 blir det lättare ;)
man får ut så sjukt mycket mer av bra grejer..

Longboard För nybörjare.
OKej , jo jag hade gärna laggt till mer pengar med känns som jag endast kommer använda den en sommar så 2000 blir lite mycket. Det står nu mellan stella's Irie 46" eller Hells Belles 29". Så vilken kommer fungera bäst för mig ?

Longboard För nybörjare.
Om du vill ha lite mer kvalité så ska du inte ta warp. Om du ville ha en bra sväng radie så kan du glömma warp, testade den lite på STADIUM i sthlm och den rullade helt okej men det gick knappt att svänga alls, det går ju kanske att ställa om mer också men jag har läst att dem inte är så bra heller. :] Beställ en redig longboard från denna sida, bra priser och kvalité på brädorna förutom KROWN, det märket är inte bra det. Du betalar med dollar och räknas att få brädan inom 24h.

Longboard För nybörjare.
FranZer sa:
Jag är en pojke på 16. Ska köpa mig en longboard snart då jag tänkte cruisa lite hemma och även åka ca 1 månad i spanien där de har mycket fin asfallt. Vill ha en som rullr bra då det inte kommer bli mycket backar men den ska även svänga hyffsat då jag åker inne i stan. Är ex skatare så helt nybörjare är jag inte. Funderade på Warps bräda då den har lagom längd annars kollade jag på en hos Top12, stella hette den . Kom med andra förslag under priset på 1500. Är 173 lång och väger ca 65 panor.

Franzer
om du vill ha en bra longboard som rullar bra så borde du kolla sidor och affärer som
Junkyard.se elr .com, hollywood.se fins även litte hos concrete

Longboard För nybörjare.
rumpnissen27 sa:
Om du vill ha lite mer kvalité så ska du inte ta warp. Om du ville ha en bra sväng radie så kan du glömma warp, testade den lite på STADIUM i sthlm och den rullade helt okej men det gick knappt att svänga alls, det går ju kanske att ställa om mer också men jag har läst att dem inte är så bra heller. :] Beställ en redig longboard från denna sida, bra priser och kvalité på brädorna förutom KROWN, det märket är inte bra det. Du betalar med dollar och räknas att få brädan inom 24h.
håller med den svänger skit segt också

Longboard För nybörjare.
Märken som är att föredra är

Gravity,Kahalani,Loaded,arbor,fibretec,originalskateboards,blackkross...... Riviera är okej grejjer också, men jag personligen tycker inte om just brädan (decket)

Warp är väl bland de sämsta man kan köpa, brädan i sej är kanske okej men... kullager truckar och hjul är som en påse jordnötter...

Kolla in lite riktiga affärer som säljer brädor... och som ägnar nästan all energi åt just brädor.. typ sofo, dr longboard. kahalani, och en del andra... men hollywood tycker jag man ska akta sej för..

Longboard För nybörjare.
Okej ! jag ska nu försöka få tag i en begagnad så om någon har en som ni vill sälja så bara hojta till på email helst!

Longboard För nybörjare.
CONCRETE elr lifeonaboard.com SJUKT! :D köp inte warp då tröttnar du på longboard inom 1 vecka ! värt att kolla upp loaded dervisch sctor 9 maccas e en riktigt GO cruising bräda! fett ! lycka till

Longboard För nybörjare.
har en sector nine off the wall som är omlackad och relativt använd men INTE sliten du kan få köpa... med extra slidehjul.. intresserad?

Longboard För nybörjare.
Lånar tråden lite :
Jag och några polare ska börja köra lite longboard när vi ine pallar skejta hade vi tänkt.
Så vad tror ni om den här brädan?
http://shop.hollywood.se/webshop/sh...query_type=&maxhits=300&article=920255&query=

Jag har tänkt köpa den komplett fast på top12, samma setup fast för 200kr midre och gångavstånd till affären.

Jag har funderat lite på om den kanske är lite för liten när det handlar om lite högre farter, eller tror ni det kommer funka ?

Alternativt till den funderar jag på Madrid Surfbiscus som finns på www.top12.se
Som är lite större men med samma truckar.
Hjälp mig välja :P

Senast ändrad:
Longboard För nybörjare.
Madrids brädor (decket/plankan) är extremt tråkiga att åka på (tycker jag)

Handla hos en riktig butik som säljer brädor i stället, typ sofo, kahalani, lifeonaboard. Där finns större urval och bättre grejjer!

Longboard För nybörjare.
Todd-91 sa:
Madrids brädor (decket/plankan) är extremt tråkiga att åka på (tycker jag)

Handla hos en riktig butik som säljer brädor i stället, typ sofo, kahalani, lifeonaboard. Där finns större urval och bättre grejjer!
Ok, ska kolla där.
Men hur menar du med tråkiga?

Longboard För nybörjare.
De har ingen riktig kännsla, de går att åka på men, de är inte så livliga och tja.. sedan brädan du länkade till hade ingen konkav vilket är STÖRT skönt att ha på en bräda, men det är smaksak, dock är det fler som gillar det än som ogillar det =)

Longboard För nybörjare.
Todd-91 sa:
De har ingen riktig kännsla, de går att åka på men, de är inte så livliga och tja.. sedan brädan du länkade till hade ingen konkav vilket är STÖRT skönt att ha på en bräda, men det är smaksak, dock är det fler som gillar det än som ogillar det =)
Ok, fast konkav menar du att den är böjd uppåt, eller? Lite noobiga frågor men är helt ny på longboard. För böjd uppåt är den som fan, har känt på den i verkligheten så jag vet :)

Longboard För nybörjare.
lugnt, nej chamber är när den är böjd uppåt (som en bro) konkav är när den är typ... skålad längs med hela brädan, som att du står i ett badkar...... om du förstår vad jag menar? detta ger skönare svängar och carving

Longboard För nybörjare.
Todd-91 sa:
lugnt, nej chamber är när den är böjd uppåt (som en bro) konkav är när den är typ... skålad längs med hela brädan, som att du står i ett badkar...... om du förstår vad jag menar? detta ger skönare svängar och carving
Aha konkav är som på en vanlig bräda alltså, men jag föredrar faktiskt utan, tycker det känns skönare med en platt.

Longboard För nybörjare.
okej okej, men du kommer inte få lika sköna svängar med en helt platt :P tro mig, sen är madrid ett ganska B märke innom longboard =)

Longboard För nybörjare.
Todd-91 sa:
okej okej, men du kommer inte få lika sköna svängar med en helt platt :P tro mig, sen är madrid ett ganska B märke innom longboard =)
Okok, men vad tycker ni om truckarna och hjulen då ?
Skulle du hellre kört på en
http://www.junkyard.se/water/product.aspx?pid=49350&g=a&m=c&lbid=117&lcid=13|281
Gillar den brädan men truckarna ser ganska "B" ut och ser små ut.
Jag vill ha en bräda som kan köra ganska stabilt på, men den kommer mest användas till en ersättning av cykeln. Så om ni har några tips runt 2000kr så länka gärna.

Longboard För nybörjare.
Truckar du ska leta efter är t.ex randal paris och holey det är standard grejjer som är bra om inte bättre.. bland hjul är Abec 11, seismic och Orangatang att föredra.

Longboard För nybörjare.
På vilket sätt är ett Orangatang däck bättre än ett Sector 9 ?
De tillverkas av samma kille, i samma fabrik, av samma material.. (Detta enligt en av tjejerna på Skates on haight, (http://www.skatesonhaight.com/) som själv hade pratat med honom..)
En egen slutsats som, jag drog av det hon sa var också att hjul ofta är väldigt lika, (såklart inte gällandes hårdhet osv..) även om märket, färgen och priset kan variera kraftigt!
Todd-91 sa:
bland hjul är Abec 11, seismic och Orangatang att föredra.
Förövrigt så förstår jag inte riktigt alla som säger att man absolut inte ska köpa en billig bräda.. Självklart så kommer man bli mycket duktigare på en dyrare bräda, men en billig bräda är ju såklart bättre än ingen alls!!! Att ex. köpa en billig Warp bräda som man åker på och "bestämmer sig" för om man tänker fortsätta och isåfall köpa en bättre bräda känns som ett väldigt smart alternativ!!

Senast ändrad:
Longboard För nybörjare.
Frågar dig nu mannen... (totemann) Har du åkt på Otang hjul och s9 hjul? Och nej det är inte alls samma formula i de hjulen =P

Och man kan köpa en billig bräda... men man får inte ut glädjen av att åka lika mycket... detta är FAKTA!!!

The_Teo : ja det är fett sweet att bygga egen bräda, men man bör ha åkt lite för att veta vad man gillar och vad brädan bör ha för karaktär först =)

Longboard För nybörjare.
Köp min bräda:D
de är en sector nine bräda som är formad som en fisk och anska lång så den är fett stabil, de va min första bräda och den va ju sjuuukt häärlig, inte för mjuk, inte för hård :) perkeft:=)skriv gb eller fr för pris

Longboard För nybörjare.
Todd-91, ja, jag har provat.. När vi köpte brädorna den dagen så valde en av oss tre orangatang hjulen och vi andra två sector9.. Vad jag kom fram till är att den största skillnaden är färgen.. (Vi hade förövrigt identiska brädor och truckar)

Men det är klart, ju dyrare desto bättre!

Longboard För nybörjare.
Haha.. Spelar det någon roll vad din / min "åsikt" om hjulen är när killen som tillverkar dom själv har sagt något om det?

Det är spännande med detta forumet alltså, har man lärt sig något här (eller på ett annat forum) så är det LAG, oavsett vem som säger annat..

Nog av denna diskussionen som återigen tar en tråd och gör till något helt ovärt, vill du fortsätta så tar vi det via gästbok eller pm!

Longboard För nybörjare.
köp en warp dom är så jävla bra. går att köra allt från dh till slalom. gör gärna en ny tråd också...

Longboard För nybörjare.
Som sagt vill du ha bra rull o sjysst svängradie får du nog lägga lite pengar på den :) men tror du kommer använda den mer än ett år för när man väll kommer in på longboard e man fast ;) men tips på bra sida är www.longboard.eu, svensk sida som har sitt lager i linköping :)!

Longboard För nybörjare.
Holmstroem: Word

Totemann: spillerill mannen, jag vet vad jag tycker du vet vad du tycker, folk kan läsa om det nu och ta ställning, jag tycker du har fel du tycker att jag har fel, let´s keep it that way!?!

Longboard För nybörjare.
Det blev en sån här http://shop.hollywood.se/webshop/shop.a … amp;query= för 1999 kr på top12.
Har kört på den lite och jag tycker den känns jävligt stabil och bra respons. Funkar faktiskt bra i lite högre fart, nu har jag ju inte kört jättefort men ganska.
Från det lilla jag kört så gillar jag den starkt och rekomenderar den för andra "halv-nybörjare"

Longboard För nybörjare.
Jag köpte mig en Layback Rising Sun för 1399:- Och jag måste säga att den funkar väldigt bra. Plankan kanske är lite väll stel men truckarna är bra för city carv och hjulen är sköna och tysta. En nackdel är att det är svårt att jobba upp fart genom att svänga. Men för nybörjare är det en mycket bra lånka!

Tillbaka
Topp