Longboard Hjul

Longboard Hjul
Har du åkt mycket longboard förut egentligen?

För dom hjulen är grymma dom är snabba och greppar men dom greppar nå otroligt så du kan inte slidea något speciellt och dom är otroligt snabba!

Inga nybörjarhjul!

Senast redigerad av en moderator:
Longboard Hjul
jo men känns inte som att jag behöver kunna slidea har iför sig en backe som jag åker rätt så ofta på som skulle kunna vara skönt att kunna bromsa på men kan inte slidea atm

köpte min för typ kanske 5 veckor sen fast ett år tibax men kör typ inget i en månad mitt på sommaren för då drar vi(min familj) till landet och där är det bara grusvägar

Senast ändrad:
Longboard Hjul
MrCorrect sa:
jo men känns inte som att jag behöver kunna slidea har iför sig en backe som jag åker rätt så ofta på som skulle kunna vara skönt att kunna bromsa på men kan inte slidea atm

köpte min för typ kanske 5 veckor sen fast ett år tibax men kör typ inget i en månad mitt på sommaren för då drar vi(min familj) till landet och där är det bara grusvägar
Ett bra hjul för allt:

Abec 11 ZigZag

Alt. den större varianten

Abec 11 BigZig

Det är svårt att gå fel med dom!

Longboard Hjul
MrCorrect sa:
Kör ju med 69mm 78a atm är det stor skillnad vilket märke det är?
Och varför mindre hjul än 83mm
Aldrig hört något om de hjulen förut...

För att du kommer inte att behöva större.
Kör på bigzigsen om du vill ha stora hjul.

Du kommer inte att tävla och då inte behöva den extra rullkraften.

Longboard Hjul
Mitt bästa råd , köp de här http://www.fuel-fire.se/produkt.php?sd_esp_1_pid=93

eller big zigs ,

Du får inte högre fart i en liten (<50km/h) backe med 83 än 75 mm , framgår i tråden jag länkade till ,
där div downhill proffsåkare diskuterar,

I kilometerlånga backar med toppfarter runt 100km/h har det större hjulet en fördel ...men som sagt ,
av egen erfarenhet , 75-77mm är det optimala om man cruisar runt med lite inslag av downhill!

köp endast centrax 83mm om du har extremt behov av att ta bort vibrationer pga riktigt usel asfalt!

En aspekt att ha i åtanke är att brädan även blir lite högre!

Är du helt såld på 83mm hjul ,så har jag ett set centrax 83mm/77A du kan få köpa som även det mest ligger i en låda

Men som sagt , tror du skulle ha mest glädje av de jag länka till

Longboard Hjul
MrCorrect sa:
Varför ska man inte ha mjuka om man inte har riktigt dålig asfalt?
Och vad tror du om dom där abec11 från Hollywood 76mm 75a?
Nu blev det en missuppfattning !

Man kan visst ha mjuka hjul även om man har bra asfalt ,
vad jag menade var att man köper 83mm för att få ännu mer (djup) av det mjuka uretanet,

eftersom jag och andra har berättat att du inte kommer åka snabbare/lättare med 83 än 75mm, återstår det endast en vettig anledning att skaffa 83 istället för 75mm, nämnligen för att få mer/fetare/djupare uretan mellan kullagret och asfalten, för att få en mjukare åkning,

men har du bra asfalt anser inte jag att den fördelen överväger nackdelar som högre bräda , tyngre att driva större hjul!

Ang gumballs om det är dem du menar från hollywood? bra hjul men , de har den äldre uretanformulan från abec 11
DVS jmfrt med de hjulen jag listade vilka har den nya "reflex" formulan så rullar dessa sämre, halare .avsedda att slidea med , betydligt sämre livsländ än reflex formulan

jag har kört garanterat 70mil på centrax 77mm 80a och hjulen är fortfarande 77mm

HA HA ! Du har inte läst nåt i tråden jag länka märker jag !

Longboard Hjul
Longboard Hjul
Ingen normal människa vill kicka runt på centrax. Jag har 77mm, väger stört mycket...

Helst inte över 75mm alls för att kicka runt, kör 70mm...

Angående läppar: snejken körde på grepp i moose hunt på runda läppar, mitt skönaste slidehjul är abec11 Grippins med skarp läpp.

Köp ett freeridehjul och lär dig slidea, du kommer ha mycket roligare på brädan då!

Longboard Hjul
Korta backar som inte är värt att slidea i är ju oftast endast bra för att slidea i då dom är för korta för att ha roligt att åka fort i.

Lär dig slidea och utveckla dig som åkare för att sedan veta vad du själv vill ha så du slipper fråga ;)

Tillbaka
Topp