Longboard köp, hur?

Albon

Ny medlem
Longboard köp, hur?
Hej jag är väldigt inne på detta med Longboard, och måste ha en !:)
Har kollat på denna http://www.longboardshop.de/shop/product_info.php?cPath=78_115&products_id=956

Jag ska bara åka runt o glida med den, inget mer !

Är det något att ha ?
Jag är ca 185 lång och väger runt 62 kilo, så är den brädan något för mig, bra truckar med mera ?
Om inte kan ni väll tipsa mig om någon annan.

Tack i förhand/ rasmus

Senast ändrad:
Longboard köp, hur?
Tjena Rasmus.

Att köpa sig en longboard är ungefär som att köpa en bil.. det finns många olika.
Så steg ett är att fundera ut vad du ska ha brädan till.
Downhill, transportmedel eller carving...

Är du som jag, en glad amatör och vill ha lite av varje så ska du kolla in
LOADED DERVISH
Den finns i två olika styvheter där du på 62 kg bör ha den mjukare varianten.
Jag vägen 75 och har den mjukare, så sweet.
Jag har testat en del brädor men denna är absolut insane.
LUSH SAMBA verkar vara snarlik i egenskaperna men den har jag tyvärr inte provat.

Säkert kort = Dervish!!

Fridens

Longboard köp, hur?
Tack för svaret :)
Så du menar att jag ska köpa en LOADED DERVISH istället ?
Är det någon speciell läng jag behöver på brädan?
Hur ska truckarna vara ?
Tacksamm för alla svar
Peace out!

Longboard köp, hur?
loaded gör sjukt bra brädor men är dyra. check out original skateboards, www.originalskateboards.com , lite billigare och riktigt sköna efter vad jag har hört.

Senast ändrad:
Longboard köp, hur?
ErikLind sa:
Tjena Rasmus.

Att köpa sig en longboard är ungefär som att köpa en bil.. det finns många olika.
Så steg ett är att fundera ut vad du ska ha brädan till.
Downhill, transportmedel eller carving...

Är du som jag, en glad amatör och vill ha lite av varje så ska du kolla in
LOADED DERVISH
Den finns i två olika styvheter där du på 62 kg bör ha den mjukare varianten.
Jag vägen 75 och har den mjukare, så sweet.
Jag har testat en del brädor men denna är absolut insane.
LUSH SAMBA verkar vara snarlik i egenskaperna men den har jag tyvärr inte provat.

Säkert kort = Dervish!!

Fridens
Trodde det kom med, vilket de inte gjorde, men ska han den till att glida runt på bara :)

Longboard köp, hur?
Gör som erik säger, go mainstream och köp en dervish! Helt underbar bräda, inte konstigt att den är så populär. Självklart har jag en själv. =)

Funkar för det mesta.. Carving, cruising, transport, dancing, lätt downhill.. You name it!
Den finns bara i en längd men med två olika typer av fler. Rekommenderar Flex2 som är den mjukare av dom. Ang truckar är Randal II 180 väldigt prisvärda. Original brushing fungerar helt ok till en börjna. =)

Om jag ska rekommendera någon annat är Kahalanis alla brädor väldigt trevliga.

Lycka till!

Senast ändrad:
Longboard köp, hur?
Bakkeboy sa:
Gör som erik säger, go mainstream och köp en dervish! Helt underbar bräda, inte konstigt att den är så populär. Självklart har jag en själv. =)

Funkar för det mesta.. Carving, cruising, transport, dancing, lätt downhill.. You name it!
Den finns bara i en längd men med två olika typer av fler. Rekommenderar Flex2 som är den mjukare av dom. Ang truckar är Randal II 180 väldigt prisvärda. Original brushing fungerar helt ok till en börjna. =)

Om jag ska rekommendera någon annat är Kahalanis alla brädan väldigt trevlig.

Lycka till!
Skulle du kunna skicka länk :)?

Longboard köp, hur?
Longboard köp, hur?
Bakkeboy sa:
Hej, tack för länkarna, kanon ;)
Kollade faktiskt på en CityCruiser, värkade mest för mig, http://www.kahalani.se/product_info.php?cPath=31_223_199&products_id=624
Men om jag skulle köpa den, ska jag tänka på någon speciell längd eller så?
Anatar att jag ska FLEX: Soft & Weight: 60-65, så ska det väll bara =) ?

Tack för alla svaren !

Longboard köp, hur?
Albon sa:
vigfor sa:
loaded gör sjukt bra brädor men är dyra. check out original skateboards, www.originalskateboards.com , lite billigare och riktigt sköna efter vad jag har hört.
Tack för tipset på sidan ;)
http://www.originalskateboards.com/longboards/custom-44-longboard kollade på den, är det något för mig, Jag ska bara glida runt på den, väger ca 62 & 183 lång, ska jag ha originaltruckarna ?
Den är perfekt så länge du inte ska trixa o sånt, längre brädor är ju oftast lite mer osmidiga!

OS har ju lite annorlunda truckar med en fjäder istället för en gummi grej, detta gör att det blir en helt annan känsla, kan vara lite svårt i början men när du väl lärt dig finns det inte bättre.

Är ungefär lika lång o väger lika mycket som dig, har prövat kompisens apex 37, den kanske också är något att satsa på.

Senast ändrad:
Longboard köp, hur?
vigfor sa:
Albon sa:
vigfor sa:
http://www.originalskateboards.com/longboards/custom-44-longboard kollade på den, är det något för mig, Jag ska bara glida runt på den, väger ca 62 & 183 lång, ska jag ha originaltruckarna ?
OS har ju lite annorlunda truckar med en fjäder istället för en gummi grej, detta gör att det blir en helt annan känsla, kan vara lite svårt i början men när du väl lärt dig finns det inte bättre.
ursäkta?

Longboard köp, hur?
Vilken bräda du har och vilken som är -bäst- för dig kan ingen på detta forum säga... Det är olika för ALLA. Jag själv gillar Dervishen, gillar den låga tyngdpunkten och "snappiga" åkkännslan. Det lättaste du kan göra är att gå till närmaste skateshop och pröva. Dervishen är ett säkert kort, men när du säger att du -bara- kommer att cruisa, inte en chans. Det var så jag och de flesta började, sen såg man någon video, prövade nån slide, något dance-step och sen eskalerar det...

Så satsa på någon bra bräda först, även om det kostar lite mer.

Longboard köp, hur?
jonathan_chips sa:
vigfor sa:
Albon sa:
ursäkta?
Fjädrar istället för bushings helt enkelt :)
Sen har jag en fråga om hur man rengör kullagren? Har själv aldrig gjort det :P
Tack på förhand ;)

Longboard köp, hur?
OwiQ sa:
jonathan_chips sa:
vigfor sa:
ursäkta?
Fjädrar istället för bushings helt enkelt :)
Sen har jag en fråga om hur man rengör kullagren? Har själv aldrig gjort det :P
Tack på förhand ;)
Ta ur kullagrena ur hjulen, ta bort ena "skölden" på varje lager (vissa kullager har redan bara en sköld, då behöver du inte ta bort den enda som finns kvar...). Lägg sen ner alla kullager i en burk med aceton, skaka lite o grejer, du kan låta det stå en stund (30-60min...). Låt dem sedan lufttorka och droppa sen ner 1-2 droppar symaskinsolja/hobbyolja/kullagerolja/skateboardolja/etc... INTE 5-56.

Tillbaka
Topp