longboard

haxorleetsor

Ny medlem
longboard
Hej!

Ja hade tänkt att ni longboardåkare kunde posta bilder/filmer på era brädor och åk. :D
Även länkar till era brädor så alla som vill börja med longboard kan kolla in nice brädor.
Vet inte om det finns ett sånt här forum redan, men har inte sett något :)
så kortfattat länkforum med /bilder/filmer/länkar/hemsidor med longboards.

Funderar själv på införskaffa en bräda snart, men är inte 100% noob.
Tips om det? som alla andra vill ja cruisa, men ta några backar också.
Har provat åka på en Kahalani, grymt härlig men är inte lika förtjust i priset :rolleyes:
har också provat nå kinamek från stadium, ska aldrig åka på ett sådant igen, och sist någon 100%-cruising-bräda.

longboard
Jag har 2 stycken en slipsstream som är 109 cm, samt en apex 77 som är något kortare. Skulle rekomendera en sådan om du bara är intesserad av att cruisa och ta lite backar. Vill du se lite sköna videos så är youtube det bästa!

Sök på Let go och originalskateboards så kommer dy rätt!

Ha det bra!

longboard
Vilka slipstream har du? The twin och platypus? :)
Funderade lite på dem men såg att dom spricker lätt, är det så eller har folket bara varit vårdslösa?

longboard
Slipstrem xxx bataleon var ju grymt billig för att vara en ''bättre'' longboard, ialla fall om man kollar till märket :)
prisvärd?
wobble i högre hastigheter?
inga problem med truckar eller hjul? :D

Edit: den är inte så där jobbigt lutad utåt från mitten på brädan och ut mot kanterna? hatar det, känns som man ska ramla av!

Senast ändrad:
longboard
Kolla in Krackedskulls brädor. Handgjorda av en kille i Cali.
Ruggit sköna, billiga och är väldigt allround!
Låga och ganska mjuka i flexet gör dom fartstabila men ändå livliga på något vis.
Lite camber och ungefär 1cm konkav.

Kör själv en 44" Scimitar med Big Zigs/randal (bomba),
och har en kortare 42" på väg från staterna med Durians/randal (slajd/cruise)

Edit: Drar med en bild på min Scimi 44" också
http://img163.imageshack.us/img163/1351/dsc0531c.jpg

Senast ändrad:
longboard
okej soft, har läst lite om krackedskulls, inget negativt har sagts om dom iallafall :P
Men vad brukar man ha för storlek på hjulen? vill rulla länge och snabbt!

och hur långt tid tog det att få brädan efter beställning?

longboard
haxorleetsor sa:
http://www.boardlife.se/product/740/Sector-9-longboard-BHNC-
fungerar denna tror ni?
Sector 9 BHNC
det där är en downhillbräda = helt styv = inte så najs cruisebräda. Du vill ha lite flex i den.
Landyachtz brädor väger cp-mycket.
Köp en Kahalanibräda (billiga, sköna, flexiga... köp typ Kahalani Surf) tillsammans med Paristruckar och http://www.kahalani.se/product_info.php?cPath=31_35_37_138&products_id=52 så har du en riktigt riktigt bra bräda. Du vill ha hjul som är mellan 70-75mm ungefär, och du vill ha ganska mjuka hjul = max 80a. Samma hjul skulle funka fast gröna =69mm, 80a, de är lite snyggare, de är hårdare, och de är inte lika sköna att cruisa på (för de är hårdare). Det är LÄTT värt pengarna att köpa en bra bräda istället för en skitbräda

longboard
jo javet att det är mer värt med med en bräda som kostar mer, men 3k, känns ovärt. :(
Foxxi du verkar va pro på det här, om man skulle bygga ihop en, vad skulle du köpa?
håll dig till nåt som rullar bra men inte kostar skjortan:D

longboard
haxorleetsor sa:
okej soft, har läst lite om krackedskulls, inget negativt har sagts om dom iallafall :P
Men vad brukar man ha för storlek på hjulen? vill rulla länge och snabbt!

och hur långt tid tog det att få brädan efter beställning?
Ang. hjulstorlek så brukar 75mm vara en shysst storlek om du vill rulla gött.

Lite grovt kan man säga att ju större hjueln är ju bättre rullar de över saker.
Större hjul har också en längre accelerations-sträcka än mindre hjul.
Dvs ett mindre hjul accelererar fortare, men saktar också in fortare.

KS-brädan kommer efter ca 10 dagar med UPS..

longboard
nej har inte heller hört nåt bra om madrid. och som sagt kahalani 'r för mycket pengar med tanke på att min inkomst ligger på 0kr/månad.
ingen som har hört nåt bra/dåligt om Kracked skull Scimitar?
funderar på denna uppsättning:
44" Scimitar Deck, RII 180mm in Black, RETRO 75mm BigZigs Lime, Oust moc7 Bearings, bearing spacers.

longboard
haxorleetsor sa:
nej har inte heller hört nåt bra om madrid. och som sagt kahalani 'r för mycket pengar med tanke på att min inkomst ligger på 0kr/månad.
44" Scimitar Deck, RII 180mm in Black, RETRO 75mm BigZigs Lime, Oust moc7 Bearings, bearing spacers.
Är det prisskillnad på Randal och Paris truckarna? om inte hade jag tagit paris enbart för att slippa gnisslet som lätt blir av randal truckarna ;)

longboard
Du är medveten om att man får betala en jävla massa frakt o tull när man beställer från usa va? :P beställer du från kahalani är det gratis frakt, eller så går du bara in i affären o köper den direkt. Kahalanikillarna är assköna, det är bra service, de är bra brädor som väger superlite = awesome. Mycket lättare att få hjälp med råd och frågor om du är där än med internet, plus att du får testa brädorna innan du köper dem (de har flera testbrädor av flera olika märken,)
Jag tycker fortfarande kahalani. Dessutom är du 15 = månadspeng? Eller fråga päronen om lite pengar? Annars vetu , xmas coming up! :P

longboard
Visstja: storlek på hjul bör vara 70-75 mm, men de flesta jag känner tkr 70mm är skönast. watch for wheelbite! Mjuka hjul (75a-80a. Min favorit: 70mm 78a) är awesome. Paris är snäppet bättre än Randal. Åk med hjälm. Ha kul!

longboard
och det känns som att longboard verkligen är säsong för nu... åkte förmodligen sista dagen idag och då va det frost och rullgrus överallt så det va enbart för att jag va lat :P

longboard
Man kan väl fortfarande köpa bräda... Åka garage är också kul ;) men det är bättre att spara pengar och köpa en i vår om du inte har råd nu

longboard
jo självklart har ja ju lite cash, men ska till Åre så då försvinner ju ganska mycket :)

men det här med kahalani, javet att typ allla på hela freeride representerar Kahalani. Visst dom är bra, men kostar ju satan! lika bra att köpa en loaded då..
Billigare att sätta ihop en själv?

longboard
haxorleetsor sa:
lika bra att köpa en loaded då..
Så du antar bara rakt av sådär att loaded är mycket bättre än kahalani.
Ha i åtanke att bröderna kahalani har deras jobb som en passion, och själva handshapar fram varje bräda.
Tror du loaded gör så? Dem har blivit en industri pga. den massiva framgången dem haft bland alla hipsterkids.
Den dagen jag väljer en loaded framför kahalani är dagen jag slutar skejta.
Det är bara min åsikt, men tänk på det. Vad tror du ger bäst resultat - en passion kring sporten eller vinstdrivande intresse?

longboard
haxorleetsor sa:
Samma spec jag har och jag är grymt nöjd!
Ang. tull/moms osv så kan du om du har otur åka på att betala.
Jag slapp betala för min, och i värsta fall så kommer du ändå
komma undan billigare än alla longboards av liknande kvallite här hemma.

Notera att flexet är rätt mjukt så väger du jättemycket kan du styva upp brädan med
"extra glass" på hemsidan.

Ang. Randal v.s Paris så har jag aldrig provat paris truckar.
Däremot har jag aldrig fått ett par randals att gnissla!?
Har två par och har inget att klaga på.

Edit: Vill du läsa lite mer om KS, och få inspiration till paint-jobs osv. kolla in tråden på Silverfish:
http://www.silverfishlongboarding.com/forum/longboarding-resources-q/43595-kracked-skulls-118.html

Senast ändrad:
longboard
snälla inge mer tjat om Kahalani, visst dom är bra och sköna men ja vet det redan!
Eric_W: Jag väger cirka 70kg men går uppåt, är extra glass nåt nödvändigt då?
vilken kvalité är KS? Kahalani eller warp?
jämför nåt märke är du go:D

och Henkzzor:
Du kan inte vara seriös om du påstår att Kahalani gör brädorna för att det är kul?!
Kahalani har blivit exakt lika populära bland alla hipsterkids som Loaded är!

longboard
haxorleetsor sa:
jo självklart har ja ju lite cash, men ska till Åre så då försvinner ju ganska mycket :)

men det här med kahalani, javet att typ allla på hela freeride representerar Kahalani. Visst dom är bra, men kostar ju satan! lika bra att köpa en loaded då..
Kahalanis bräda som jag nämnde kostar väl typ 2700? En komplett Loaded Dervish som är en bra bräda, men tråkig eftersom typ halva sverige har den, kostar komplett ungefär... 3,4k?

Och du tror inte det ligger nåt i det att alla på freeride tycker att kahalani är superbra? Jag kom nyss hem därifrån, bra grejer, bra killar som jobbar där... Och jo, de älskar longboard och de älskar att bygga brädor. Därför har de den enda riktigt bra fysiska longboardaffären (vad jag vet) i hela Sverige. Så sluta tjafsa om att kahalani är dåliga, köp din jävla skeva warpbräda med förlängda skatetruckar med hjul av ost då -.- försök ta åt dig tipsen du får... Om du absolut inte vill ha en Kahalani på grund av vad fan de nu är, köp en Urskog? Eller Arbor? Loaded? Nånting, men beställ det inte från USA. De som beställer från USA, är BRA åkare som åker downhill, som vill köpa brädor som inte finns att köpa i Sverige, och de brukar oftast göra det om någon kompis/släkting elr. liknande åker dit, då de slipper tull och frakt på det.
Paris har bättre standard bushings än Randal, och flex är skönt för cruising.

longboard
Håller inte med, diggar cadillac hjulen! Och brädan är skön, är man inte nöjd med hjul/truckar finns det ju att köpa nytt.

longboard
woo lugna, har ALDRIG sagt att Kahalani gör dåliga brädor..Men ja fortsätter fråga om andra brädor, typ KS och ändå svarar alla trångsynta mainstreampojkar att Kahalani är så bra, okej, jag har förstått att dom är bra!
Ja jag har åkt på en Kahalanibräda, så ja vet redan att dom är bra, men jag vill inte ha en sådan.

longboard
Du har en madridbräda med cadillachjul, Snowboarder-1337. Du vet väl inte vad som är skönt?
Jag kör en Urskog Kil, skulle inte säga att det är särskilt mainstream? Urskog gör f. ö. andra bra brädor, som är billigare än Kilen, som ändå bara är gjord för downhill. Kolla lite på Kahalani.
Mina tips är fortfarande: Köp inte madrid, köp inte warp, köp inte i sportaffärer (stadium etc), köp inte Cadillachjul... om du får chansen att välja så välj Paris före Randal, men Randal före Gullwing... kolla Urskog.com om du vill ha en sån. Skulle rekommendera en Löv eller Pinne till dig.

longboard
Jag körde hela sommaren på Urskog Löv. Grymt skön att bara glida på, inte alls rolig utförs. Kittade upp mig till en Loaded Tan Tein efter sommaren. Verkligen helt underbar. Jag föredrar helt klart droppade brädor framför normal mounting.

longboard
haxorleetsor sa:
snälla inge mer tjat om Kahalani, visst dom är bra och sköna men ja vet det redan!
Eric_W: Jag väger cirka 70kg men går uppåt, är extra glass nåt nödvändigt då?
vilken kvalité är KS? Kahalani eller warp?
jämför nåt märke är du go:D
70 kilo väger jag med och gillar det. Dom är ganska mjuka som sagt, men de gör dom bara mer surfiga. Gillar du hårda brädor så ska du nog ha extra glass i men i min mening behövs det inte. Kör DH med min och den går fin fint! Flexet gör dessutom att den sväljer ojämnheter bättre. Sjukt smooth åk.
Ang. kvallitet så skulle jag säga att dom är likvärdiga e med vilket annat "bra" märke som helst som gör brädor av trä. (Loaded, Kahalani, madrid m.fl) Hur de står sig mot kolfiber har jag ingen aning om då jag inte spenderat speciellt mycket tid på någon. Sen är dom lite lägre än andra drop thrus också, och billigare. 1600kr gick min på komplett, med frakt (grip tillkommer, färg lika så.. ). Fick just en till från staterna, ingen tull där häller..

Mycket snack om KS från min sida känner jag.

Skulle råda dig att ta och traska in i en affär och snacka med folk som kan. Söka runt på lite andra longboardforum, skapa dig en egen uppfattning om vad du är ute efter, och leta efter en bräda med just de egenskaperna. Definitivt inte köpa en bräda efter vilket märke som är populärt/inte populärt..

Senast ändrad:
longboard
just nu är jag väl mest taggad på en KS om dem håller samma kvallité som andra ''bra'' märken :D
Skulle ju inte tacka nej till en Kahalani om nån skulle sälja den för samma pris som en KS:P
men det här med tull, tar dom det slumpmässigt? elelr äre bara mellan vissa länder?
Har hört att om man beställer någto som en gåva så slipper man tullen, är det sant? alltså från staterna

Lite svårt att lunka in i en skateaffär i Umeå, det enda som finns här är Stale som skulle kunna något om longboards, och dom har inga longboards på vintern så..

longboard
Har nu inte läst igenom alla inlägg.
Jag har ägd alla möjliga brädor, warp, madrid, kahalani, landyachtz, fibertec(dock bara små)
Kahalani, gör grymma brädor, inge snack, inte dyrt heller, KVALITE KOSTAR!
Landyachtz gör även dom grymma brädor, alla säger ''dom är för tunga'' och osv osv, Visst dom är tunga men vafan, EN BRÄDAS VIKT KÄNNS BARA NÄR DU BÄR DEN, LONGBOARDS ÄR TILL FÖR ATT ÅKA PÅ !!!!!!
Vem går runt o bär brädan ?!
Paris truckar funkar, även Randal funkar fint, 70 eller 75mm hjul är lagom.
Och sen en sista sak, KÖP INTE MADRID, WARP, eller sånt du kan hitta på intersport, stadium osv, BARA skit!

/Sagner

longboard
De mesta tar de tull på. Gör de inte de, har du väldig tur. Sen har jag inte hört något om KS, utan jag har mest kollat på DH-brädor, så kan inte uttrycka mig om själva brädan. Men det känns ju surt att behöva betala typ 3500 för en bräda man inte vet något om, än att köpa en bräda som många tycker är jättebra och som fakiskt är jättebra (loaded dervish, kahalani...) och som går att köpa i Sverige. Dessutom är loaded överhypade. Visst gör de bra brädor, men de tar för mkt betalt...

longboard
Sagner sa:
Jag har ägd alla möjliga brädor, warp, madrid, kahalani, landyachtz, fibertec(dock bara små)
Landyachtz gör även dom grymma brädor, alla säger ''dom är för tunga'' och osv osv, Visst dom är tunga men vafan, EN BRÄDAS VIKT KÄNNS BARA NÄR DU BÄR DEN, LONGBOARDS ÄR TILL FÖR ATT ÅKA PÅ !!!!!!
Och sen en sista sak, KÖP INTE MADRID, WARP, eller sånt du kan hitta på intersport, stadium osv, BARA skit!

/Sagner
En cruisebräda är mkt skönare om den väger så lite som möjligt. Så tycker jag även med downhillbrädor, precis som många andra. Varför tror du Scott Smith och Fredrik "Spiken" Lindström glider runt på landyachtzbrädor i kolfiber för? Om du tycker det är skönt med tunga brädor, visst, men det är inte alls lika skönt när man rullar runt flat, går i uppförsbacke etc... Köp inte en landyachtz, haxxorleetsor elr vad du nu heter!

longboard
Foxxi sa:
Sagner sa:

/Sagner
En cruisebräda är mkt skönare om den väger så lite som möjligt. Så tycker jag även med downhillbrädor, precis som många andra. Varför tror du Scott Smith och Fredrik "Spiken" Lindström glider runt på landyachtzbrädor i kolfiber för? Om du tycker det är skönt med tunga brädor, visst, men det är inte alls lika skönt när man rullar runt flat, går i uppförsbacke etc... Köp inte en landyachtz, haxxorleetsor elr vad du nu heter!
Jag förstår inte riktigt, Min landyachtz rullar minst lika lätt som min surf gjorde. Om du åker när för en backe känner du ju inte av att brädan väger lite mer. Och det är inte ens Stor skillnad, min landyachtz väger ungefär 0,5kg mer än min surf.
Är det jobbigt att bära den i uppförsbackarna ? Isåfall kan det vara dags att testa gymmet.

longboard
Lagen om tröghet gäller. Det är jobbigt att accelerera, men den stannar inte lika fort.
Du kanske tycker det är superskönt med tung bräda, men vad åker du för slags gren? För bara cruising skulle jag tro att lätt mer än 90% föredrar lättviktiga brädor. Sen för downhill är det en annan grej lxm...

longboard
Jag menar allmänt, cruise, slides, chill åkning, ingen jävla elit åkning.
Jobbigt att accelerera ? Hur kan man känna så ''stor skillnad som en bräda väger 0,5kg mer än nån annan, jag både accelererar snabbare och bromsar snabbare med landyachtzen.

longboard
Sagner sa:
Jag menar allmänt, cruise, slides, chill åkning, ingen jävla elit åkning.
Jobbigt att accelerera ? Hur kan man känna så ''stor skillnad som en bräda väger 0,5kg mer än nån annan, jag både accelererar snabbare och bromsar snabbare med landyachtzen.
Skulle nog säga att acc. har en del med hjulstorlek att göra, mer än något annat faktiskt..

Tillbaka
Topp