Longboard

lang_m

Ny medlem
Longboard
hepp
nu när sommaren e här så tänkte ja som så att ja skulle bygga mej en.. sagt å gjort så gick ja till claes ohlson å införskaffade en sticksåg rita en tuff form på papper å rita upp den på min extrem enlight 157 å satte sågen i den.... klar som den e nu så inser ja att den inte blev så snygg... eftersom de e min första så vet ja inte hur den ska se ut. spelar de formen på vilka åkegenskaper den får eller e de bara vad man tycker själv. e de nån som har nån fin ritning eller så till nästa projekt så den blir lite grannare. ska nog vara lite noggrannare när ja sågar åxå...

hade i värmen...

Longboard
Tja, om du söker här på forumet på "longboard" så kommer det upp ca fyra träffar tror jag, i en av trådarna finns länkar till några bra siter om att bygga longboards och därrifrån finns även ytterligare länkar vidare till ännu fler siter. Det finns även beskrivning under Artiklar här på Freeride tror jag.

Longboard
Tjena, visst spelar formen roll för åkegenskaperna. Flexen avgör ju helt hur bräda känns att åka på. Det är lite knepigt det där eftersom man inte kan veta förrän man har sågat till och dragit fast truckarna. Så ett tips är väl att du kollar på hur andra brädor ser ut och gör något liknande. hur mycket flex du vill ha är dels personligt och så beror på på vad du ska ha brädan till. Om du vill kunna ligga och pumpa som fan ska du naturligtvis ha ett bra flex som kicka tillbaka. Men om du ska köra fort så är en styvare bräda klart skönare (det känns tryggare helet enkelt =).

Såga till något som du tycker verkar bra och sen slänger du upp den på två träklossar och provar lite. Då ska du veta att den kommer att flexa mycket mer när du har truckar o hjul än när den ligger på klossar eftersom den inte kan röra sig lika mycket då. Om man har lyckats gör en hård bräda så tja då är den hård och så får man åka på det eller så sågar man av lite så att den blir smalare. Om den blir för mjuk kan man glasfiberarmera den. Då blir den styvare och det blir mer fjong i den. (plywood flexar på ett ofjädrande saggigt sätt). Eller så limmar du på en förstärkningsbit undertill som styvar upp brädan.

Annars så rekomenderar jag att du söker lite på nätet. DEt finns en massa amerikanska siter som visar hur man gör.

Nångra startpunkter kan vara.
www.ncdsa.com
www.longboard.nu

Lyckat till!
/David

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp