bygga en egen longboard i glasfiber

axelwilhelm

Ny medlem
Longboard är de absolut ballaste man kan göra på sommaren, de e så gött å ta en liten sväng me brädan en sommarkväll:P:).

Antigen kan man ju köpa eller så bygger man sin egna bräda.
De e sjukt ball å bygga sin egna iaf, ball å köra på nått man byggt själv med.

Material

Till brädan:

*glasfibermatta, 10-20 ark à ca30x90, beroende på tjockleken på glasfibermattan, åkarnens tyngd och måtten på brädan.

*polyester plast, fråga där du köper hur mycket du ska ha för att "mätta" den mängd glasfibermatta du tänker använda.

*aluminiumroller, en slags roller i aluminium som är ett oumbärligt verktyg när du ska mätta glasfibret och trycka ut luftbubblor, många säger att det räcker med en pensel men det blir bara kletigt och så då.
Satsa på en aluminumroller, kan va lite svår å få tag på dock.

*härdare, behövs för att polyesterplasten skall torka på rätt sätt, blandas 1-2% i förhållande till hur stor mängd polyesterplast du använder, så om du har 1dl plast ska du ha 1-2ml härdare.

Till formen:

*plywood, tunn ca2-3mm, ca34x95

*reglar, att skruva fast formen i

*lack till formen och någon sorts vax eller släppfilm för att brädan inte ska fastna i formen

Verktyg:

*sticksåg, för att såga ut formen

*slipmaskin, helst excenterslip, för att slipa till brädan så den blir slät och fin

*aluminumroller, för att mätta glasfibret och trycka ut luftbubblor

*skruvdragare/borrmaskin, för att skruva ihop formen och borra ut hål för att fästa truckarna

*det kan även va bra med lite tvingar å småvertyg som vissa sågar å sånnt där men det är inget måste, kan även va gött åha ett ställe å vara på, t.ex. ett garage eller en verkstad om din pappa eller morsa e en rik snickare och har tillgång till en sånn.
Det går självklart å vara på baksidan men de lite jobbigare men det går,

*det absolut viktigaste är att man har bra ventilation och en ordentlig mask som fångar upp giftiga gaser, det är farliga grejer detta farliga, farliga, farliga.......................

* även handskar är ett måste, det kan även va bra med ett par skyddsglasögon

kanske har glömmt nått men de e bara å säga till om ni undrar nått, eller kommer på nått som jag missat.

Det finns bilder från mitt bygge i mitt fotoalbum så snart ja har tid, kanske idag, kanske imorrn, kanske om en vecka. Då kanske det blir lite lättare att förstå hur man ska snickra ihop formen o.s.v, men som sagt fråga på bara om de e nått ni undrar.

Senast ändrad:
axel, det kostade väl runt 400 väl? det beror på vart du köper materialet. Om du kan fixa det från nåt lite "mindre" ställe så går det nog på runt 300-400. Beror även på vilken typ av glasfiber du använder. "axelwilhelm" körde med en lite rejälare typ som typ var lite mer "industri-glasfiber". Rätta mig om jag har fel axel :D

Det är dock inte det ballaste man kan göra en sommarkväll men ballt är det iallafall.

då känns det nästan bättre och köpa en :P
btw det var ganska bra tips ändå

Tjeeenare allihop, jag köpte glasfibret från ett litet företag som arbetar med glasfiber(bygger "utomhusförvaring" och annat åt kommunen) de blir ju lite billigare om man säger så men annars funkar ju biltema bra.
Utan truckar, hjul å lager så gick de la på en 400kr, skulle tro att de kostar uppåt 500kr om man drar till biltema istället.

Visst man kanske får en bättre bräda om man köper en färdig, menmen, de va svinball å bygga den, schysst å åka på nått som man byggt själv me.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp