Look cast-bindgninar

kungpow

Medlem
Look cast-bindgninar
Hej! :)

Har funderingar på hybridbindning. Snackas ju en del om Shift:en, som både får ris och ros. Samt Duke PT. Åker mest liftburet, vill gärna ha "vanliga alpina bindningar i 80-90% av tiden, men vill kunna tura när jag känner för det, och tänkte inte äga tusen par skidor :)

Men Look cast-bindningen har hittills flugit under min radar. Hittar inte så mycket att läsa om det på forumet heller.

Vad tycker ni som har testat?
Får man vad de lovar?
Några identifierade problemområden?
Hur står de sig jämfört shift/Duke PT? :unsure:

Look cast-bindgninar

De publicerade även ett test i Åka skidor nr 4/21.

Inga stora problem noteras i de båda testerna, men det gäller att vara medveten om vad Cast passar till. Till en skida som ska användas för renodlad turåkning finns det bättre alternativ, men det verkar inte vara aktuellt i ditt fall.
Värt att notera är också att AFD:n inte är justerbar och därför kan behöva bytas ut, om du köper nya pjäxor. De har inte heller någon AFD som med säkerhet passar till touringsula (ISO 9523), utan bara klassisk alpinsula, GripWalk och WalkToRide.

20211030_102847.jpg

Look cast-bindgninar
Hej,

Kanske tänker vi lite lika - jag vill hålla nere min utrustning så att jag slipper välja. Jag har längtat efter Cast i många år och köpte förra säsongen. I fjällmiljö åker jag på ett par skidor som jag tycker passar mig, Fatypus M5 som jag kört i flera år (två olika årsmodeller). En relativt lätt 5-pointer med kort radie och 106 i midja. Ingen lättviktare, men hyfsat lätt för att vara en nerförsskida. Detta är min enda storabergsskida, vilket gör att jag aldrig våndas när det ska packas don. Med Cast menar jag att jag kan göra exakt allt jag vill med min set-up - jag både går och åker kort, långt, länge, högt, flackt, brant. Och ibland gör jag en snurr. Oftast åker jag lift, säkert mer än du avser att göra. Men man kan alltid vara beredd på en tur med hudar och tådelar i säcken.

Cast är ju utförsfokuserad, precis som Duke (som jag inte åkt på). Jag upplever Shift som mer av en hybrid än Cast och Duke. Med Cast kan jag bomba, skrota och åka blomkål utan att tveka. Eftersom det är en Pivot. Cast är ju en utförssystem med turmöjlighet, och jag gillar systemet. De fåtal gånger jag knatar kan jag hantera den eventuella extra tid jag måste lägga på att pillra med att byta tådel. Ofta är jag såpass trött att jag ändå behöver ytterligare vila efter att jag bytt klart.

Cast finns nu att köpa även i Sverige, så då slipper man krångla med evighetslång leverans från Utomlands. Säljs i Duved, där du också kan modda dina favoritpjäxor till pin-tå. Så om du har alpinpjäxor som du älskar men saknar pin-tå, så behöver du inte köpa nya. Genialiskt!

Nackdelar? Jo, det är ju lite tungt, speciellt jämfört med Shift. Och lite pillrigt kanske. Och dyrt, speciellt om inte har pivoten.

Cast är det absolut bästa systemet för mig. Jag älskar idén med Cast, men som klippet ovan indikerar - du bör veta vad du vill. Vet du det är det bara att börja spara!

/C

Look cast-bindgninar
Gjorde en cast/pivot montering i skidshop för en modell på en pjäxa som har storlek 322 mm och en på 315 mm. Problemen ser ni i bild 2, för den kortare pjäxan är den kring 317mm, så saknas typ 2mm för att få till förspänningen helt.. :( Bild 1 visar hur den ser ut på 322 mm. Hur hade ni gjort? Varit nöjda eller borrat ytterligare en 3e gång? (För en missad grej tidigare)

Bilagor

• 20221004_185510.jpg
    20221004_185510.jpg
    577.4 KB · Besök: 113
  • 20221004_185430.jpg
    20221004_185430.jpg
    474 KB · Besök: 110
Tillbaka
Topp