LOOK P18, sitter...sitter inte

• Trådstartare Trådstartare RocketChazer
  • Start datum Start datum
R

RocketChazer

Guest
Är det någon som haft problem med att Look p18 bakdelen kan lossna?
Vet att det förekommeit på breda skidor utan platta.
Anledningen ska vara den att monteringspunkterna sitter mycket tätt, vilket vid hög belastning på kant,ex. vid mindre lyckade landningar efter hopp gör att bindningen kan slitas ur skidan.

Har själv inte varit med om det på Look, dock på Marker comp14.

Har liknande problem med min Rossignol FKS. Den ena bindningen sitter som berget medan den andra inte sitter så bra. Just bakdelen. Det är iofs ingen jibb bindning men jag jibbar in såå mkt men hoppas o leker som de flesta gör. Bör man limma med epoxy eller är det bara tidsödande?

Jag har också läst om problemet men jag inte råkat ut för det själv, bindningen sitter som berget i mina G4or. Dock är det en hel massa metall och trä i den skidan.

Enligt en kompis kompis vars mammas kusin känner en kille som verkligen vet, så ska det inte vara någon höjdare att montera en P18 direkt på skidor utan träkärna och ett rejält lager metall. Alltså skulle man kunna förvänta sig hälen lossnar lättare på skidor från Atomic och Salomon.

Hm… har ingen erfarenhet ang. problemet. Har dock nyligen monterat en FKS 150 på ett par Watea, inga plattor eller dyl i mellan. För närvarande sitter de som berget men det har nog att göra med att det inte åkts på dem än ;-)

Återkommer om några veckor, strax bär det av till Alperna för några veckors testkörning! Watean har dock en sandwich konstruktion och träkärna så det borde inte vara lika stor risk för att problemet uppstår… eller?

/lite nervös Leder…

Helt utan vetenskapliga studier i ämnet så borde det inte vara något jätteproblem med bara en träkärna. Jag känner flera som kör rejält fort och stort på "trälagg" utan metall tillsammans med P18/FKS-bindningar. Inget har lossnat där heller.

Dessutom tycker jag mig se dessa bindningar på skidorna hos var och varannan jibber av rang. Och i deras lagg är väl inte metall den mest förekommande komponenten?!

Ja, ja, nog med raljerande och nu till en viss mån av trådkapning; jag måste bara fråga om det gick någorlunda smärtfritt att böja stoppern för Wateans midja?

Åhoj, jag har planer på att fixa ett inlägg om det där. Skulle bara vilja ha möjligheten att lägga in bilder till texten. Jag letade på tetons forum och gjorde efter deras anvisning viket resulterade i en knäckt skistopper. Skaffade en ny stopper från en 10år gammal lockbindning som satt på ett par gamla DH-lagg. Fram med gasolbrännaren och värmde rejält, tills det glöder rött om metallen. Gick super enkelt att bocka då, dom att böja i mjuk mjuk plast.

Trixade även till en liten lösning på problemet med att plastdetaljer smälter i hög värme. Resultatet blev bra tillslut men skulle jag gått på med gasol från start hade det blivit än bättre.

/Leder

Ska försöka få fram ett sådant under säsongen. Hur har du/ni själv löst problemet?

/Leder

Jag satte en pjäxa i bindningen, böjde och bände. Svor. Böjde lite till och vipps så blev det helt ok. Inte så rasande elegant, men det gick och dom fungerar.

Jag tycker hela processen är tillräckligt bökig för att överväga andra bindningsalternativ för bredlaggen. Men att få gå loss med en gasolbrännare låter ju nästan lite kul.

Min Ross FKS 185 bakdel rycktes upp ur skidan en gång på mina Public Enenmy, vad det beror på vet jag inte riktigt, måste vara att jag åker så jävla hårt, haha. Har aldrig vart med om att de läst ut dock, aldrig.

Jag tror att vikt väcktarna eller gi metoden skulle vara något för er som har problem!!

Men antagligen är det en idiot som monterat laggen med skruvdragare och dragit för hårt!!!

Jag har åtgärdat mitt problem. Lämnade in dom på ortopedtekniska avdelningen på KSS i Skövde. Där kom vi överäns om att sätta i special skruv med annan ända på än vanliga skruv samt att epoxy limma fast skiten. Innan frågade han om jag hade tänkt att ta bort bindningarna ngn mer gång. Jag svarade... neh!

Tillbaka
Topp