Look Pivot / Duke PT Tecnica Cochise

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Skall montera ett par Pivot-bindningar för första gången, så testade på en mdf-skiva först för att se att mallen stämde.
Mina pjäxor är 325mm men tänkte att jag testar montera för 320mm.
När jag satte i pjäxan så var förspänningen nästan helt perfekt. Kändes dock lite tajt så jag justerade lite/sänkte förspänningen för att se vad som hände. Tyckte inte det blev någon större skillnad men klicket kändes bättre. Släppte ytterligare, totalt c:a 6-7mm men såg då tydligare att det ändrats och att jag skulle höjt förspänningen aningen. Kollar också på klacken på pjäxan och ser tydliga avtryck från bindning och tänker att så var det väl inte innan. Kollar andra pjäxan och den har inte en antydan till märken. Har använt Attack 14 och Duke Pt 16 innan. Ni andra som har Pivot, har ni märken, vad tror ni, kommer det påverka pjäxan negativt eller spelar det ingen roll? Nya pjäxor förra säsongen så känns så där kul.
Hade samma problem med mina förra pjäxor i Salomon Sth2. Men aldrig med Marker eller Tyrolia
Sen verkar det ju som att mallen inte riktigt stämmer då jag får skruva in ganska mycket på justeringen trots att jag monterat efter 5mm mindre sula. Någon som noterat detta också?

Har testat med 330mm (blå) och 315mm (röda) pjäxor nu och 315 är minsta som ni ser och det går med större än 330 så mallen är nog inte helt rätt.

Bilagor

• IMG_1794.jpeg
    IMG_1794.jpeg
    387.4 KB · Besök: 127
  • IMG_1795.jpeg
    IMG_1795.jpeg
    370.4 KB · Besök: 119
  • IMG_1796.jpeg
    IMG_1796.jpeg
    332.2 KB · Besök: 122
  • IMG_1786.jpeg
    IMG_1786.jpeg
    326.3 KB · Besök: 117
  • IMG_1793.jpeg
    IMG_1793.jpeg
    375.5 KB · Besök: 119
  • IMG_1802.jpeg
    IMG_1802.jpeg
    327.4 KB · Besök: 120
  • IMG_1799.jpeg
    IMG_1799.jpeg
    455.1 KB · Besök: 110
Senast ändrad:
Trist med pjäxorna, men att det skulle påverka dina pjäxor negativt mer än estetiskt har jag svårt att tro. Nya pjäxor ergo; ny lite mjukare plast, dvs lättare att få fula märken, äldre lite mer utsatta för vädrets makter och UV-ljus får en hårdare yta. Klarat mina PU-plast pjäxor bra men är det grillamid i dem så är de oftast känsligare.. Justeringen av Pivot är lite annorlunda, då vinkeln till anhållen av häldelen inte är rak som på de andra bindningarna på marknaden utan i en nästan 45" vinkel vidare måste man ju skruva på bägge sidorna lika mycket vilket gör att ett par millimeters flytt av hälen lätt känns som ett ganska komplicerat projekt, slutligen som du märkt är gängen ganska tight och det underlättar ju inte direkt.

Trist med pjäxorna, men att det skulle påverka dina pjäxor negativt mer än estetiskt har jag svårt att tro. Nya pjäxor ergo; ny lite mjukare plast, dvs lättare att få fula märken, äldre lite mer utsatta för vädrets makter och UV-ljus får en hårdare yta. Klarat mina PU-plast pjäxor bra men är det grillamid i dem så är de oftast känsligare.. Justeringen av Pivot är lite annorlunda, då vinkeln till anhållen av häldelen inte är rak som på de andra bindningarna på marknaden utan i en nästan 45" vinkel vidare måste man ju skruva på bägge sidorna lika mycket vilket gör att ett par millimeters flytt av hälen lätt känns som ett ganska komplicerat projekt, slutligen som du märkt är gängen ganska tight och det underlättar ju inte direkt.
Ja antagligen mjukare plast som väl förhoppningsvis bara formar till sig. Men funderar på om det kan bliv värre med tiden och om plasten sätter sig så minskar ju förspänningen om än inte så mycket kanske. Sen kanske de med tiden sitter sämre i Marker och Tyrolia som jag har på de andra skidorna.
Köpte Pivot för att jag börjar få problem med knäna. Tänkte att man vill ju minimera riskerna för ännu mer skador.
Märkte en till grej, när man satte i de större pjäxorna och skruvade ut mer så blev det nästan för smalt så att få ner pjäxan så man fick dra upp bindningen för hand. Hade annars tänkt montera för 315mm . Men då blir det nog lite för smalt med 325 sulorna. Lättare den dag man ska sälja om bindningen går justera ner till 310mm sula.
De röda pjäxorna är äldre Salomon som inte fick några märken-känns som hårdare plast. Tecnica verkar mycket mjukare, även mina gamla som även de fick lite ny märken direkt. Där har man dock varit smart så att hela sulorna kan bytas.
Funderar annars på att byta till Tyrolias Protector men det kanske är samma där, ser ju ut att vara en helt annan bakdel än på Attack-bindningarna.
Justeringen i sig var väl inte så dum men lite annorlunda än vad man var van vid.

Ja antagligen mjukare plast som väl förhoppningsvis bara formar till sig. Men funderar på om det kan bliv värre med tiden och om plasten sätter sig så minskar ju förspänningen om än inte så mycket kanske. Sen kanske de med tiden sitter sämre i Marker och Tyrolia som jag har på de andra skidorna.
Köpte Pivot för att jag börjar få problem med knäna. Tänkte att man vill ju minimera riskerna för ännu mer skador.
Märkte en till grej, när man satte i de större pjäxorna och skruvade ut mer så blev det nästan för smalt så att få ner pjäxan så man fick dra upp bindningen för hand. Hade annars tänkt montera för 315mm . Men då blir det nog lite för smalt med 325 sulorna. Lättare den dag man ska sälja om bindningen går justera ner till 310mm sula.
De röda pjäxorna är äldre Salomon som inte fick några märken-känns som hårdare plast. Tecnica verkar mycket mjukare, även mina gamla som även de fick lite ny märken direkt. Där har man dock varit smart så att hela sulorna kan bytas.
Funderar annars på att byta till Tyrolias Protector men det kanske är samma där, ser ju ut att vara en helt annan bakdel än på Attack-bindningarna.
Justeringen i sig var väl inte så dum men lite annorlunda än vad man var van vid.
Har lite svårt att förstå fäbless för att montera själv, låt en fackman rätt mall montera, speciellt om du har problem med dina knän.🤔😉

Har lite svårt att förstå fäbless för att montera själv, låt en fackman rätt mall montera, speciellt om du har problem med dina knän.🤔😉
Monteringen är inte problemet, jag har monterat många bindningar. Du tänker kanske på justeringen/inställningen? Det kan jag ju hålla med om, om man inte kan följa en i det här fallet ganska enkel instruktion.
Men om man nu inte vill ha bindningarna standardmonterade så blir det garanterat fel om man låter en ”fackman” göra det. Nu har jag ju möjlighet att prova lite själv för att se att monteringen funkar till de olik pjäxor jag vill och får exakt den positionen jag vill ha, jag har ju inte så bråttom heller som en fackman utan kan vara hur noggrann jag vill så jag blir 100% säker på att det blir rätt. Men är man det minsta osäker på hur man gör så håller jag med om att man ska låta bli. Jag kollar ju det jag är osäker på, som att längdmarkeringen på mallen stämmer t.ex. då är jag ju säker sen på att det blir rätt. Det gjorde det ju inte i det här fallet så kan ju vara bra att uppmärksamma andra som monterar själv på det.

Jag kollar ju det jag är osäker på, som att längdmarkeringen på mallen stämmer t.ex. då är jag ju säker sen på att det blir rätt. Det gjorde det ju inte i det här fallet så kan ju vara bra att uppmärksamma andra som monterar själv på det.
RWD sa:
Sen verkar det ju som att mallen inte riktigt stämmer
Det är inte så att du missade "print scaling" när du skrev ut pappersmallen?
#läsamellanraderna #nyfikenienstrut

Fick också märken efter montering av pivots på ett par tecnica cochise för några år sedan.
Hittade en bild i arkivet...

Indikeringen till förspänningen är inte speciellt bra på pivots tycker jag. Brukar ställa in så att pjäxans bakkant nästan nuddar bindningens häldel (bara ställa ner pjäxan i tådelen utan att trycka fast pjäxan i bindingen)
Ca 1mm som pjäxan går fri bindingens häldel, brukar även bli bra med indikeringen till förspänningen då också.

Brukar börja så, sen justera mer om det behövs.

Bilagor

• aa2dfeb8b6357741bc961af69f6dca7f.jpg
    aa2dfeb8b6357741bc961af69f6dca7f.jpg
    569.3 KB · Besök: 104
Senast ändrad:
Fick också märken efter montering av pivots på ett par tecnica cochise för några år sedan.
Hittade en bild i arkivet...

Indikeringen till förspänningen är inte speciellt bra på pivots tycker jag. Brukar ställa in så att pjäxans bakkant nästan nuddar bindningens häldel (bara ställa ner pjäxan i tådelen utan att trycka fast pjäxan i bindingen)
Ca 1mm som pjäxan går fri bindingens häldel, brukar även bli bra med indikeringen till förspänningen då också.

Brukar börja så, sen justera mer om det behövs.
Har testat lite mer nu, och jag har antagligen haft för hög förspänning då fast indikatorn snarare visar lite för låg. Har skruvat ut rätt mycket nu och den ändrar sig knappt fast jag ”nollar” (vrider hälen 90 grader mellan justeringarna), men det stämmer mer med det du skriver om jag förstår dig rätt.

Nu upptäckte jag en till skada på pjäxorna, vingarna på tådelen har skavt gropar i skalet. Kollade direkt om det var Look bindningen, men nej, där måste jag säga att look har lyckats riktigt bra med passformen. Visade sig i stället vara Duke pt på mina andra skidor som är problemet.
Vågar man slipa ner den knölen på bindningen som trycker på skalet tro.
Det borde ju vara ryllarna som sitter i vingarna som ska "jobba" trycka horisontellt mot sulan på pjäxan.
Den delen som trycker mot skalet nu ska väl bara hålla pjäxan vertikalt
Det är området där lacken har släppt på ena sidan

Bilagor

• IMG_2620.jpeg
    IMG_2620.jpeg
    331.9 KB · Besök: 103
  • IMG_2631.jpeg
    IMG_2631.jpeg
    405.4 KB · Besök: 115
  • IMG_2634.jpeg
    IMG_2634.jpeg
    428.2 KB · Besök: 107
Senast ändrad:
Nu upptäckte jag en till skada på pjäxorna, vingarna på tådelen har skavt gropar i skalet. Kollade direkt om det var Look bindningen, men nej, där måste jag säga att look har lyckats riktigt bra med passformen. Visade sig i stället vara Duke pt på mina andra skidor som är problemet.
Vågar man slipa ner den knölen på bindningen som trycker på skalet tro.
Det borde ju vara ryllarna som sitter i vingarna som ska "jobba" trycka horisontellt mot sulan på pjäxan.
Den delen som trycker mot skalet nu ska väl bara hålla pjäxan vertikalt
Det är området där lacken har släppt på ena sidan
Har du rätt förspänning på dem då? Har du kollat att pjäxans läpp når till rullarna i dagsläget? Jag skulle själv ta ned materialet där du visar att det tar i, så att rullarna kan få göra sitt jobb, men detta är inte något jag rekommenderar eller ber någon annan att göra, för jag vill slippa ansvaret över någon annans saker.

Har du rätt förspänning på dem då? Har du kollat att pjäxans läpp når till rullarna i dagsläget? Jag skulle själv ta ned materialet där du visar att det tar i, så att rullarna kan få göra sitt jobb, men detta är inte något jag rekommenderar eller ber någon annan att göra, för jag vill slippa ansvaret över någon annans saker.
Ja förspänningen är korrekt. Jag testade mina gamla pjäxor och de är smalare i tån och tar inte i. Är 1-2mm spel till vingen. Jag är näst intill 100% säker på att jag kan fila av lite eftersom det inte kan vara meningen att det ska ta i där. Särskilt som det inte gör det på dr andra pjäxorna. Det är ju inte i närheten av ”klacken” på tån och det är en annan del av vingarna som ligger emot den. Ska dock dubbelkolla att rullarna når fram men då hade å andra sidan inte det tagit i där uppe. Alltid skönt med lite medhåll innan man ger sig på modifiering även om man är tämligen säker på sin sak.
Tänker inte lägga ansvaret på någon här på forumet för vad de tror eller skulle ha gjort själv, så du kan vara lugn😉.
Skrev faktiskt till Marker också för att se vad de anser, men kan nästan gissa svaret blir att man inte får modifiera nåt. De tycker säkert man ska byta pjäxa.
Sen jobbar jag ju som konstruktör inom fordonsindustrin med mycket rörliga konstruktioner i både aluminium, komposit (som det så fint kallas när man blandar PA6 och glasfiber) och de flesta andra material. Så lite koll har jag väl.

Senast ändrad:
Kollat rullarna nu och de tar precis i men släpper om jag släpper ett varv på förspänningen

Kollat rullarna nu och de tar precis i men släpper om jag släpper ett varv på förspänningen

Hur mycket saknas det? Detta borde både Marker och Technica ha koll på eftersom man pratar om en strikt standard.
Efter att testat en gång till så verkar rullarna ligga på med rätt förspänning, men som sagt så gnager det ju i pjäxan så den ger väl med sig. Backar jag knappt ett varv på skruven så släpper rullarna.
Där färgen har släppt så tar det i på pjäxan

Bilagor

• IMG_2650.jpeg
    IMG_2650.jpeg
    646.2 KB · Besök: 84
Senast ändrad:
Efter att testat en gång till så verkar rullarna ligga på med rätt förspänning, men som sagt så gnager det ju i pjäxan så den ger väl med sig. Backar jag knappt ett varv på skruven så släpper rullarna.
Där färgen har släppt så tar det i på pjäxan
Ok, då får man välja mellan slip eller lite skav i pjäxan.😂

Ok, då får man välja mellan slip eller lite skav i pjäxan.😂
Blir nog att slipa lite på bindningen vill ju inte att det ska gnaga hål i pjäxan😆 eller att den inte löser ut korrekt (även om jag tror att det är liten påverkan)
Gamla pjäxan är 330mm och nya 325mm (har kontrollmätt) men nästan samma förspänning så det tyder ju också på att det tar i skalet ”för tidigt) på den nya.

Tillbaka
Topp