Mad Trix... Nja, lite mer klös hade jag gillat!

gurra69

Ny medlem
Jag åkte idag för första gången på ett par Head Mad Trix 01/02 som jag köpt begagnade bara för att prova om det är något för mig.

Jag har aldrig fastnat för carving-skidor och idag kom jag på varför. Som gammal tävlingsåkare från 80-talet har jag en helt annan teknik. Idag när jag kör första åket blr jag rejält missnöjd och är beredd att elda upp skidorna vid grillplatsen! Ok, jag ger dem några åk till och försöker pressa mig att carva. Det går bättre och bättre och jag känner skillnaden.

I backen fanns några hundra åkare. Jag såg inte EN enda som körde carving. Hur tråkiga blir inte skidorna då!? Om man inte ligger på skär är skidorna så hopplöst långsamma och instabila. Folk vet bara att det skall vara carving nu för tiden men INGEN kan åka.

Min fundering är nu denna. Jag har tidigare kört på ett par Dynastar G9 från -96 eller nå't. Enligt mig en snuskigt bra skida! Ett otroligt grepp, snabba och lättsvängda. Enda gången jag kunde passeras av anda skidåkare var av de som verkligen kunde carva. De är svåra att hänga på.

Jag har funderat på ett par Völkl Superspeed för att verkligen få ett par lagg som pallar att pressas.

Vad skall jag köpa för skida för att bli nöjd. Jag köpte dessa Mad Trix för jag trodde de skulle vara bra friåkningsskidor men jag kanske vill ha mer race? Bindningarna är monterade i Big Moutain-position om det nu skulle vara någon skillnad.`

Någon som kört på Dynastar G9? Vad åker ni på idag?

Vafan spelar det för roll om man kan carva eller inte? Det handlar ju om att ha roligt.

Jag tycker att SLAO borde komma med en carvinglag, de som inte carvar får hålla till i barnbacken bamsekurvan! punkt slut.

Nja, Pellee... Man behöver absolut inte carva men vad är då meningen med carvingskidor. Min erfarenhet är att en carvingskida som inte carvas är rätt värdelös. Instabil, långsam och utan bett.

Den som har förslag på ersättare till mina Dynastar G9? Jag funderar lite på Dynastar 8000. Bra eller anus?

Lugn och fin Gurra, det finns massa skidor som är stabila och kvlcka. Ta en titt på tex völkl Race tiger, Fischer RC4, Salomon Equipe, Nordica Dobberman. DEttar är bara några exempel på skidor som har race karaktär, sedan finns det roliga skidor som tex Nordica Jet fuel, Atomic Metron, völkl supersport osv. Testa så mkt du kan och du vill finna din skida.

Mvh Manx

Om du vill ha ett par riktiga skidor som tål att man pressar dom till 100% så är nog ett par riktiga tävlingsskidor från Nordica ett av dom bästa valen du kan göra, själv är jag tävlingsåkare och kör på Nordica, finns inga bättre skidor.

Saken är den att jag trodde mig vilja ha en "all mountain"-skida eftersom jag numera kör en mer varierad åkning men inser att sådan skidor är mindre stabila. Jag har funderar på Völkl Superspeed men är rädd att det kan bli för mycket race.. RC4 är kanon men de är lite för tungkörda för min smak. Ett par Racetiger kan nog vara något.

Jag får helt enkelt testa lite raceskidor igen. Vill man köra fort med stabilitet är det nog inte mycket annat att välja på.

Vill du ha allround så är Nordica HotRod Jet Fuel helt grymm. 84mm midja men ett bett som en race-carver.

Mvh Manx

Haha, Gurra håller på att bli våran alldeles egna Karvingpolis!
Med han i närheten har man nog inget annat val än att carva.

Dock så tror jag nog du skulle testa en ny twintipskida på någon skidtestardag.
Madtrix från -01, är inte dom gjorde av sten eller något i den stilen?

ok... du köpte madtrix och trodde att det skulle vara friåkningsskidor? Dom är väl typ 65mm i midjan? Madtrix är renodlade parkskidor och ska med fördel inte brukas i pist. Du har köpt fel skidor tror jag.

Pellee sa:
Vafan spelar det för roll om man kan carva eller inte? Det handlar ju om att ha roligt.
har inte läst inlägget för att jag är för slö men: det kanske är roligt att carva?

Sjogras sa:
ok... du köpte madtrix och trodde att det skulle vara friåkningsskidor? Dom är väl typ 65mm i midjan? Madtrix är renodlade parkskidor och ska med fördel inte brukas i pist. Du har köpt fel skidor tror jag.
håller med där.. mad trix är 75mm i midjan och inte några friåkningsskidor, utan ett par renodlade parkskidor..

BigAir sa:
Haha, Gurra håller på att bli våran alldeles egna Karvingpolis!
Med han i närheten har man nog inget annat val än att carva.

Dock så tror jag nog du skulle testa en ny twintipskida på någon skidtestardag.
Madtrix från -01, är inte dom gjorde av sten eller något i den stilen?
Haha.. Nej, de är faktiskt i fenolplast (bakelit), precis som telefonerna på 50-talet. Alltså, skidorna är inte direkt kassa. Ligger man på skär är de rätt stabila men börjar man dra på rakt ned är det ingen höjdare.

Carvingpolis... hehe, nja.. Det är bara rätt kul att alla människor pratar om att de nu minsann köpt carvingskidor. Att de sedan inte vet vad det innebär eller hur man använder dem... det är en annan historia. Media, sportbutiker och leverantörer har "hypat" carvingskidan för folk skall sälja sina "skitraka" så de kan kränga nya till dem. Jag tror inte ens 5% av alla skidåkare har nytta av att det är carvingskidor. Hehe... nu kommer jag nog få många på mig men det är ju det som är kul!

Saken var att jag fick de för ett skapligt pris och kände för att börja leka lite mer men det är nog race som gäller för mig. Jag tror jag köper ett par Superspeed eller kanske ett par beggade Supersport 5-star eller något i den stilen.

Tillbaka
Topp