Måla om vita skidor

Ebredding

Medlem
Måla om vita skidor
Hej!

Har ett par Salomon QST blank. Dessa är helt vita vilket gör det sjukt jobbigt att hitta om man tappat dem i offpisten.

Vad tror ni om att spraya dem färglatt med grafitti spray? Det borde väll sitta på bra och inte ha någon effekt på hur de är att åka på?

Måla om vita skidor
Hej!

Har ett par Salomon QST blank. Dessa är helt vita vilket gör det sjukt jobbigt att hitta om man tappat dem i offpisten.

Vad tror ni om att spraya dem färglatt med grafitti spray? Det borde väll sitta på bra och inte ha någon effekt på hur de är att åka på?
Undersidan är ju färggrann iaf… 😂

Kan du inte sätta lite snygga stickers på i glada färger? Då har du ju inte sabbat andrahandsvärdet iaf?

Måla om vita skidor
Undersidan är ju färggrann iaf… 😂

Kan du inte sätta lite snygga stickers på i glada färger? Då har du ju inte sabbat andrahandsvärdet iaf?
Precis, eller dekorplast som man kan klistra på.

Om jag inte bryr mig om andrahandsvärde. Finns det då någon nackdel med att spraya dem?

Måla om vita skidor
Om jag inte bryr mig om andrahandsvärde. Finns det då någon nackdel med att spraya dem?
Nu finns det andra här som vet mer om skidkonstruktion än jag. Men min gissning är att om du målar skidorna så kommer de att se ut som skit på max en säsong. Men om det inte spelar någon roll så är de klart att det funkar att måla. Jag skulle köra tvåkomponentsfärg eller kanske en färg för växelhus till båtar.Då kör du i tre steg där det är primer, färg och sen lack i slutändan. Givetvis slipa etc mellan varje lager. Ganska mastigt jobb om man ska få det bra men om det bara är färgen som är viktigt så kan man skita i slipningen. Men de andra stegen behöver du nog för att det ska sitta kvar. Men som sagt,skidorna kommer nog att vara väldigt fula efter en vinter. :)

Måla om vita skidor
Jag testade plastidip på ett par skidor till min son då det absolut inte gick att åka på "tjejiga" skidor med blommor på...

1. Plastidip är lite genomskinligt så blommorna doldes ej helt.
2. Det låg gröna färgflagor i hela Schladmings liftsystem.

Således en ganska dålig ide för mitt ändamål.
Dock så var merparten av skidorna gröna efter veckan och det var ganska lätt att återställa till orginalskick.
Jag kunde se var min son varit på alla färgflagor i liftkön.

Både för och nackdelar alltså...

Måla om vita skidor
Såg att plastidip var nämnt innan och att man inte varit helt nöjd.

Har inte använt på just skidor men på andra prylar och precis som vid lack är rengöringen innan viktigt och avgörande för varaktigt resultat.

Tvätta ytorna som skall sprayas men thinner/förtunning och silikonborttagare.

Applicera plastidip** (gummifärg) i minst 5 rätt tjocka lagar, ganska lätt på platta skidor som ligger ner.

(**har själv bara använt Plasidip, både på sprayburk och med elektrisk färgspruta men vet biltema har t ex neonrosa gummifärg också.)

Det skall bildas mer som en film av gummi än bara ett tunnt skikt.
Dels för att det ska täcka bra samt för att det skall vara enkelt att ta loss i stora sammanhängande bitar. Är det perfekt gjort och man inte fått skador, cut eller annat ska man kunna ta av plastidipen i en enda sammanhängande bit. Är det ett jäkla pill och det släpper i småbitar har man lagt för tunnt.

Senast ändrad:
Måla om vita skidor
Skidorna flexar en bra del mer än underlagen som jämförs här. Gummifärgerna flexar lite I sig men absolut inte lika mycket som en skida som åks med gör. Och på skidorna måste färgen tålamod både sträckning och krympning i ganska stora portioner. Så klister märken håller bäst pga. det blir alltid skare mellan klibborna, dock kan dem sprickor också om de är lite större eller hamnar i ett kritiskt ställe.

Måla om vita skidor
Hej!

Här är den klassiska lösningen på det problemet:

"Attach one end of these bright orange 4-foot-long nylon cords to your binding and tuck the rest under your pant cuff. If you tumble out of your bindings in deep powder, the leash will stream out and flag where your ski lies buried under the snow for faster, easier ski retrieval."

Brukar även benämnas "powder streamers" eller "powder leashes" om du vill googla runt.

Har alltid kännts som ett enkelt DIY-projekt.
#fred #snö #kanskeliteOT #kanskeinte

Måla om vita skidor
Här är den klassiska lösningen på det problemet:

"Attach one end of these bright orange 4-foot-long nylon cords to your binding and tuck the rest under your pant cuff. If you tumble out of your bindings in deep powder, the leash will stream out and flag where your ski lies buried under the snow for faster, easier ski retrieval."

Brukar även benämnas "powder streamers" eller "powder leashes" om du vill googla runt.

Har alltid kännts som ett enkelt DIY-projekt.
#fred #snö #kanskeliteOT #kanskeinte
Innan det fanns transcievers kunde man köra med det tricket för sig själv också. Körde med svans nerför Nordals 1990 - kan vara att transcievers fanns redan då men att kunskaperna saknades...

Måla om vita skidor
Skidorna flexar en bra del mer än underlagen som jämförs här. Gummifärgerna flexar lite I sig men absolut inte lika mycket som en skida som åks med gör. Och på skidorna måste färgen tålamod både sträckning och krympning i ganska stora portioner. Så klister märken håller bäst pga. det blir alltid skare mellan klibborna, dock kan dem sprickor också om de är lite större eller hamnar i ett kritiskt ställe.

Jag har litet svårt att förstå att ett relativt tunt lager gummifärg skulle flexa mindre och pga flex ha större riska att spricka upp jämfört med de lager metall och andra hårda material som finns i en skida?

Undrar mer över reptåligheten och hur så mjuk färg skulle överleva några dagar bland skidspetsar i liftköer, stålkanter från grannskidan etc.
Jag tror på ett lätt utbytbart lager dekorplast som inte går ända ut i sidled på skidorna, plus de där power cords (tack för tipset). Det kan ju vara svårt nog att hitta en normalt färgad skida som stuckit iväg på djupet...

Måla om vita skidor
Innan det fanns transcievers kunde man köra med det tricket för sig själv också. Körde med svans nerför Nordals 1990 - kan vara att transcievers fanns redan då men att kunskaperna saknades...
Hur fungerar det i praktiken? Åker man med svansen släpande efter sig, eller har man den t.ex. i en öppen bröstficka så att man snabbt kan sticka in handen och kasta linan upp i luften om det skulle gå en lavin?

Vore riktigt flott att modernisera idén. Tänk typ en illröd heliumballong modell lite kraftigare än barnkalasballonger som man sedan doppar i flytande kväve så den går att paketera i någon smidig förpackning med utlösningsmekanism.

Jag säger inte att det är ett alternativ till transceiver, men fler hjälpmedel skadar ju inte.

Måla om vita skidor
@Wille1504
Fanns ju något klipp ganska nyss med skidåkare på 60- eller 70-talet som åkte med ballonger. Men det vore ju bättre med att kunna ha den undanstoppad.
Jo, jag hade hört talas om folk som körde med lavinlina (?) efter sig. Så jag körde med kanske 15 meter hängande efter mig knutet i midjan (för länge sen alltså 😁).

Måla om vita skidor
Jag har litet svårt att förstå att ett relativt tunt lager gummifärg skulle flexa mindre och pga flex ha större riska att spricka upp jämfört med de lager metall och andra hårda material som finns i en skida?

Undrar mer över reptåligheten och hur så mjuk färg skulle överleva några dagar bland skidspetsar i liftköer, stålkanter från grannskidan etc.
Jag tror på ett lätt utbytbart lager dekorplast som inte går ända ut i sidled på skidorna, plus

Förmågan att flexa tillräckligt i sig är inte problemet, men dessa olika material har olika flex i olika temperaturer. Olika flex orsakar antingen sträckningar eller krympningar i det tillagda materialet, gjuter du in ett lager sprayfärg eller gummifärg, så sitter den kvar oavsett den blir stäckt eller krympt. Du kan prova limma fast en plåt över skidan så får du se att den för modligen att lossna innan går av.
Jag tycker att du ska göra lite prover hemma och komma med konkreta svar när det har fungerat och därmed bidra med svar till tråden. Tro kan du göra i kyrkan.
Och du vet exakt hur skidorna konstruktion ser ut och varför saker inte spricker i dess olika laminat.
Jag har aldrig haft eller kommer att ha behov att ändra utseende på mina skidor så jag tänker lägga ned någon tid detta i praktiken.
Har dock fixat lite problem med laminat i skidor och de har hållit men har aldrig laminerat om hela skidans yta. Behöver man göra det så finns det några olika vägar att gå och då kan man passa på att ändra utseendet på top sheet.

Måla om vita skidor
jag har dragits med i en lavin i firnpasset för en jävla massa år sen, och då hade jag min fars gamla lavinsnöre faktiskt! jag va själv, dålig sikt, drevat massor,ungdomlig och allt för pigg. första gången jag var där, visste inte hur stor sluttning jag var på så tänkte att nu får lavinsnöret komma fram(trots att jag var själv så tänkte jag att det kanske blir lättare för nån annan att hitta min döda kropp om det skulle gå illa), så det röda 15meter långa snöret släpade bakom mig upp för firnpasset. jag var på turskidor utan stighudar, på den tiden jag vallade för fäste! så när det var för brant bar jag skidorna, och just i toppen av passet så släppte hela sluttningen. tumlade ner men när allt stannade var jag endå på toppen av snön på nått sätt, med lavinsnöret intrasslat i armar och skidor och stavar! inga skador och nyfikenhet gjorde att jag fortsatte upp och sen ner på rabots glaciär och ner till singi och vidare mot kebnekaise fjällstation. lavinsnöret använde jag och min far sen för att säkra oss när vi skulle laga skorsten på lagårn, 4mm nylonsnöre. bra snöre detdär men att använda det som fallskydd eller nått som har med lainer att göra är ju inte så funtionellt. men en bra historia. nu skulle jag nog max använda det till att hänga tvätten med

Måla om vita skidor
men jag blev sugen att måla skidor så jag testade ikväll!
kanske slits det av, men vad gör det, bara måla om inför varje vinter, eller så håller det bättre än så.
en vårdslös ungdomstid gav inte bara lavinsnören och vanskiga ensamturer utan ochså en jävla massa överblivna sprayburkar, så jag slipade skidan för att få den matt, sen lite röd och lila färg, och lite guld, och sen glitterlack på såklart, allt blir finare med glitter! vore nog bra med tvåkomponentlack men kostar ju skjortan. får se. ska prova lägga in bilder!

Måla om vita skidor
innan glitterlacken,gillar sån crackleeffektspray! blev bäst på lila,tror den lila färgen blev blankare&då blir crackleeffekten bättre.&ett guldsträck mår väl alla bra av.
1000026471.jpg
1000026483.jpg
1000026481.jpg

Måla om vita skidor
kanske slits det av, men vad gör det, bara måla om inför varje vinter, eller så håller det bättre än så.

DIY varianten av att köpa nya lagg inför varje vinter för att "ha det senaste". Billigare, hållbarare och helt ärligt så skulle de flesta inte märka någon skillnad.

Snygga blev de också.

Måla om vita skidor
Glitter är alltid bra. Jag körde dekorplast på mina skidor. Det har hållit förvånansvärt bra, men då täcker det inte hela skidan.

Bilagor

• 421009033_920813033037601_8856317415263757244_n.jpg
    421009033_920813033037601_8856317415263757244_n.jpg
    211.9 KB · Besök: 179
Måla om vita skidor

Använt de flera ggr inköptes för Japanresan och JA de behövs
Men det blev bättre när vi förlängde svansen med eget band
Köpte en rulle nylonband från någon syaffär och gjort egna till barn och vänner för att använda i Norge 5-6m får plats utan att det märks i byxbenet/snölåset
och många gånger så var andra änden kvar i byxbenet efter barnenens kullerbyttor och skidan lätt att hitta

Måla om vita skidor
Tillbaka
Topp