Malung - Sälens Freeridegymnasium

Absolutsnow

Ny medlem
Tja, jag ska börja gymnasiet snart och funderar på Freeride gymnasiet i Malung, jag har läst lite om det på sidan och det verkar kul men frågan är om man kan gå vidare med en bra utbildning och fortsätta på universitetet, om man inte vill fortsätta jobba där eller bli elit skid/snowboardåkare? Jag har läst att de ska ha högskoleförberedande program men är det då inom hotell och turism? Och är det en bra utbildning också? Om det är någon som vet mer om detta så skriv lite, tack! :)

Finns inge bättre än freeridegymnasiet! sjuuuuuukt kul !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

fubkar ju typ så här, att freeride är ett eget program där man läser hotell-turism. vi har hög skole förberedande poäng massa så allt är ju möjligt. en bra utbildning? De kan du slå dig i backen på att de är

ashmahati

Hotel och Turism låter kanske inte som den bästa utbildningen då den första tanken om utbildningen brukar vara att man jobbar i recepttion vid ett vadrarhem resten av sitt liv. Faktum är att utbildningen är så förbannat mycket bättre och förbereder dig för ett liv utanför skidåkningen lika mycket som ett liv inom skidåkningen. Enligt mig bästa kombinationen som finns! Min åsikt är dock att man inte ska börja på ett sådant gymnasium om man inte har någorlunda framtid inom sporten man utövar. But that's just me

Fabianomne sa:
Hotel och Turism låter kanske inte som den bästa utbildningen då den första tanken om utbildningen brukar vara att man jobbar i recepttion vid ett vadrarhem resten av sitt liv. Faktum är att utbildningen är så förbannat mycket bättre och förbereder dig för ett liv utanför skidåkningen lika mycket som ett liv inom skidåkningen. Enligt mig bästa kombinationen som finns! Min åsikt är dock att man inte ska börja på ett sådant gymnasium om man inte har någorlunda framtid inom sporten man utövar. But that's just me
Haha det var precis det jag tänkte först, men som du säger det förbereder en för arbetslivet också och det verkar ganska bra. Det är ett svårt val att göra :)

En gymnasieexamen i hotell och turism låter inte särskilt stabilt om du önskar studera vidare på högskolan med en inriktning som inte är en påbyggnad på gymnasieutbildningen. Rätta mig om jag har fel - jag känner inte till programmet, men jag tror inte att du får behörighet till de mer traditionella akademiska utbildningarna.

hanken sa:
En gymnasieexamen i hotell och turism låter inte särskilt stabilt om du önskar studera vidare på högskolan med en inriktning som inte är en påbyggnad på gymnasieutbildningen. Rätta mig om jag har fel - jag känner inte till programmet, men jag tror inte att du får behörighet till de mer traditionella akademiska utbildningarna.
Jag vet inte riktigt hur det är med det där, för att det stod att det var ett högskoleförberedande program men det kanske är begränsat. Jag vet inte. :/

0706354548 - Peter Isakssons nummer, Han som grundade Freeridegymnasiet. Ring och fråga där om du har frågor.

Det enda som man behöver för att läsa vidare på högskolenivå är godkända betyg i, Svenska, matte, engelska och historia. sedan räknas de övriga kurserna som lokala kurser om det t.ex står skidåkning på schemat.

om gymnasieutbildningen inte erbjuder exempelvis matte C, som är krav på att få läsa ekonomi. så kan man läsa denna kurs under valbara kurser, som man har schemalagt 150p år 2 och 3.

så i princip kan man läsa vilken utbildning som helst, för att sedan kunna läsa vidare på eftergymnasial nivå. det enda man skall kolla upp är att man får en högskolebehörighet i sin utbildning. vilket de flesta utbildningar har idag, om inte så kan man som sagt lägga till det så att man blir behörig!

A-Pow

Jag tror att dom har gjort om gymnasiet till GY11 och då krävs det mer än att bara ha godkänt i grundämnena. Man ska gå TE NV eller SH för att få högskolekompitent.

linusandersson sa:
fubkar ju typ så här, att freeride är ett eget program där man läser hotell-turism. vi har hög skole förberedande poäng massa så allt är ju möjligt. en bra utbildning? De kan du slå dig i backen på att de är

ashmahati
Jag fattade det som att du går/gick där och då undrar jag hur pass svårt det var att komma in? Tar dom in på snowboard meriter eller betyg mest? för jag är ganska bra på freeride inom snowboard men inte grym, och jag har ungefär 210 poäng. Vad hade du? :)

Absolutsnow sa:
linusandersson sa:

ashmahati
Jag fattade det som att du går/gick där och då undrar jag hur pass svårt det var att komma in? Tar dom in på snowboard meriter eller betyg mest? för jag är ganska bra på freeride inom snowboard men inte grym, och jag har ungefär 210 poäng. Vad hade du? :)
Linos is gangsta. Nej men asså din kommun går med på ge inackoderingstillägg så kom du iår in på 190 poäng men får du inte det så kan man säga att det kvittar vilket betyg man har.

ashmahati klashmahatiii

Brattis sa:
Absolutsnow sa:
linusandersson sa:

ashmahati
Linos is gangsta. Nej men asså din kommun går med på ge inackoderingstillägg så kom du iår in på 190 poäng men får du inte det så kan man säga att det kvittar vilket betyg man har.

ashmahati klashmahatiii
Och vad exakt är inackoderingstillägg? så om jag inte får det av min komun så kommer jag inte in?

ifall din kommun inte går med på att du får söka den utbildningen, så blir det en svår match att vinna. Då måste du till kommunhuset och argumentera jäkligt bra om varför du ska få söka dit! Jag går skidlärarutbildningen här i Malung, och det är helt stört underbart! sök sök sök

AntonioByberg sa:
ifall din kommun inte går med på att du får söka den utbildningen, så blir det en svår match att vinna. Då måste du till kommunhuset och argumentera jäkligt bra om varför du ska få söka dit! Jag går skidlärarutbildningen här i Malung, och det är helt stört underbart! sök sök sök
Okej hoppas kommunen går med på det då! En fråga bara, är det stor konkurrens att komma in?

Tillbaka
Topp