Mantra jr

Mantra jr
Är det någon som har erfarenhet av Völkl Mantra jr?
Sonen 9år envisas med att "tvinga ut mig offpist" ;) men hans skidor sjunker hjälplöst så fort det blir lite lösare. Nu har jag hittat Mantra junior som är 80mm i midja och funderar på att köpa dom till barnen. Eftersom jag inte hittat vare sig recension eller inlägg på forumet så ställer jag frågan själv. Finns det några andra alternativ till Mantra jr?

/cromaturbo

Senast ändrad:
Mantra jr
Den "normala" Gotma för vuxna männsikor funkar kanon överallt. Kommer upp en rewiew på den snart på forumet. Och "junior"skidan är byggd på exakt samma sätt.

//H

Mantra jr
Som vuxen har jag åkt G4 ett par år och är kanonnöjd med allroundegenskaperna och funderar lite smått på mantra. Därför är jag lite sugen på Mantra jr till barnen också. Har dock inte provat Gotama. Är lite rädd att den blir för bred med dåliga pistegenskaper som följd. Därav mitt resonemang och sikte på Mantra jr.

Mantra jr
Gotman Jr är 80 mm då de tar bort Mantra Jr nästa år om jag har fattat det rätt..

//H

Mantra jr
Ok då förstår jag, alltså kan Gotama jr va ett vettigt alternativ till nästa säsong. Fast å andra sidan kanske Mantra jr blir billig på höstreorna.

Är det någon här som har barn som har åkt på Mantra jr?

Mantra jr
Hej!
Jag köpte ett par Mantra Jr till vår son (9år) i höstas som han har åkt på hela vintern.
Han är supernöjd med dessa och gillar dem skarpt. Jag tycker allt han blev en betydligt bättre skidåkare med dessa på fötterna. Detta kan säkert även bero på att han växt lite under sommaren men jag vill ändå ha det till att skidorna har gjort sitt till utvecklingen.
Största skillnaden jag märkt är att han kan åka mycket fortare då Mantrorna verkar betydligt stabilare än de tidigare "racingskidor" han haft.

Jag ser att du tvekar över bredden på skidan, jag hade exakt samma funderingar..
Jag kan säga att det verkar som jag hade helt fel i mina funderingar, sonen kör på "som vanligt" och jag har absolut inte märkt att han skulle ha några "problem" med pistegenskaperna.. Snarare tvärt om.. Det verkar faktiskt som Mantran har bättre egenskaper i pisten än tidigare "racinglagg".. Jag tror att detta beror på att Mantran är byggd som en riktig skida med träkärna ect. (dvs. inget "snålbygge" med enkel skumkärna som jag tror många av juniorskidorna har idag)
Utanför har jag heller inte märkt att skidan skulle ge honom några problem, han får runt dem utan några större problem även när det är "svårare" underlag.
Dessutom gillar han dem i parken...
(usch, det ger mig "hjärtattack" att se honom på de stora svarta hoppen...:-)..))

Hoppas detta svar hjälper dig i jakten på nya lagg till sonen!

Med glada skidåkarhälsningar
Henrik

Mantra jr
Tackar för ett informativt inlägg. Klistra gärna in det som recension i skiddatabasen. Hur stor är din son och vilken längd åker han på? Jag är själv mycket förtjust i völkl överlag och tror de kan passa bra.

Någon mer som har provat skidorna?

Mantra jr
Hej igen!

Kan bara å det skarpaste rekommendera MantraJr, har svårt att se att det skulle finnas ett par bättre allroundlagg på marknaden för barn!
Längd & vikt?? Han är 127cm och väger ca 25kg.
Skidorna han åker på är 128cm långa.

Med glada skidåkarhälsningar
Henrik

Mantra jr
Hei

Jeg kjøpte Mantra JR 138 til min datter på 9 år denne sesongen, Hun vil kun bruke de på de dype dagene med pudder. Alle de andre dagene kjører hun på sine Atomic Supercross 130 i pisten. (hun har ennå ikke blitt fortrolig med mantraen hmm..)

80mm på midten er "jævlig" bredt på en så kort ski med et barn på, så min påstand er at dette er ikke en optimal ski for bruk i pisten men funker i pudder.

NB: Vær obs på at Mantra jr er produsert i Kina (Vølkl fra kina, bla Katana har fått et frynsete rykte)

Hvis skia i tillegg skal brukes i park ville jeg også ha vurdert Rossignol S2 jr
Sidecut 110 - 80 - 103 mm lengde 138 denne tror jeg kan være en bedre parkski.

Lykke til...:)

mvh Tom

Mantra jr
Ett alternativ kan vara K2 Bad seed. 113-85-104. Också en bra konstruktion med träkärna. Min grabb kör på den smalare juvy. Han är 8 år och det som märks när han åker löst är behovet av fart! Håller han bara farten uppe så flyter det bra.

Mantra jr
Min son har precis fyllt 5 och åker på en Bridge Jr. Jag var lite fundersam om jag hade tagit i överkant med längd (107) och bredd (72 i midja), men nu när jag ser hur väl skidan fungerar i alla förhållanden, hopp, pist eller lössnö, då finns ingen tvekan kvar. Han är ca 115 lång och väger kring 20 kilo.
Nu är jag medveten om att en 5 och 9 åring inte är jämförbara, men jag skulle nog inte tveka att ställa min kille på ett par Mantra om han var något år äldre.

Mantra jr
Har precis köpt ett par Mantra junior till min 9-åring, han gillar dem skarpt. Nu åker han 95% park och kör mittmonterat så hur de funkar utanför pisten lär jag nog aldrig få reda på... Skidan känns dock lätt och smidig trots sin bredd och marginellt tyngre än hans tidigare Völkl Dogen.

Mantra jr
Har precis funnit något restexemplar av Völkl Mantra jr och funderar på att köpa dessa till sonen (115 cm lång 19 kg tung 5,5-åring som älskar parker). Skidorna är 118 cm och de kanske blir för långa och klumpiga för honom? Har någon någon åsikt om detta?

Mantra jr
118 cm är långt för en 5,5 åring som är 115 cm.

10-15 cm kortare hade varit optimalt. Om du väljer att "köpa i växten" lite för långa skidor så kan du se till att hänga dem riktigt, riktigt mycket fram och bak så blir de lättare att åka.

En kompis som var en av Sveriges främsta skidpedagoger lärde sina riktigt små barn (två år) att åka på 100 cm skidor och hängde dem sedan "Bode Miller style". Typ 5-8 grader fram och bak, lite mindre under foten. Fördelen med de långa skidorna är att de blir mjukare än ett par 70 cm. Barnskidor är generellt sett för hårda.

Mantra jr
Bägge mina barn fick mantra jr förra året. De var då 9 och 12. Ovansidan blir sliten men det gör ju inget. Det känns som att det är kvalitet på skidorna och de går bra i offpist och pist. Nu i år blir det topptur - well inga jättetoppar men ändå. Får väl köpa Sveriges kortaste stighudar (och förhoppningsvis billigaste).

Tillbaka
Topp