Mantra/Katana

freddel

Ny medlem
Mantra/Katana
Jag är inne på att köpa nya lagg men frågan är Mantra eller Katana?
Är 2 m lång, väger typ 100 kg, och kör väl 50/50 i pist och offpist. Någon som har erfarenheter från båda? För och nackdelar? Stor skillnad i pisten/offpisten?
Vilka bindningar föreslår ni?
Grymt tacksam för alla svar!

Mantra/Katana
Katana med Jester eller STH916

Tror inte Mantra räcker ens i längsta längd i offpist för din vikt, Katana å andra sidan prisas för sin pistegenskaper (för att vara 110mm i midjan).

Dum fråga men varför endast Völkl, du vet att det finns fler skidmärken?

Senast ändrad:
Mantra/Katana
Tja vad rekomdenrerar du annars? Tar gärna emot tips. Ska provköra en del innan jag köper så bara hit me! Gillar trots allt att köra lite mindre svängar och stora svängar så mantran borde passa bättre där.
tack för svaret annars...

Mantra/Katana
titta på nordica girish i 193, håller för rejäla åkare med bra teknik mycket tryck på kanterna. grym i pist, flyter fint i puder. bättre kvalitet än völkl, och roligare att åka på. imo, dvs.
fast då snackar vi rätt stora svängar. å andra sidan har väl varken mantra eller katana liten svängradie.

Senast ändrad:
Mantra/Katana
Tjena!

Jag måste säga att Katana i pist fungerar utmärkt. All sorts pist från riktigt hårt till uppkört. Och även helt underbara utanför pisten. De bästa allroundskidorna jag åkt på helt enkelt.

Jag är inte lika lång eller tung som du. Men åker på de kortaste (176:orna) vilka fungerar utmärkt till mig. Jag kan tänka mig att du behöver de längsta möjliga, men att det då skulle fungera utmärkt.

Jag kan tyvärr inte bidra med så mycket angående Mantran, så hoppas att någon annan gör det.

MVH

Jekki

Mantra/Katana
Tack för svaren! Ville ju gärna veta om längsta katanan ;) Ska kolla upp Nordican! Men kul att höra positivt om katana iallafall! Leenus antar att du själv har köpt Nordica girish? :P

Mantra/Katana
freddel sa:
Tack för svaren! Ville ju gärna veta om längsta katanan ;) Ska kolla upp Nordican! Men kul att höra positivt om katana iallafall! Leenus antar att du själv har köpt Nordica girish? :P
nej, men jag har kört på den tidigare. ska vara ärlig och säga att det är den skida med midja över 100 mm som funkat klart bäst i pist av alla jag testat. mycket nöje, om du får chansen att prova!

Mantra/Katana
Okaaj! Testkör den om dem har dem innan jag köper då tror jag ! Har den nån rocker? känns som att de flesta skidor på 177 funkar skapligt i pist.. uppe på 30 i radie o 197/193 långa är det kanske annorlunda. tack för synpunkten dock. Vad kör du nu på då?

Mantra/Katana
freddel sa:
Okaaj! Testkör den om dem har dem innan jag köper då tror jag ! Har den nån rocker? känns som att de flesta skidor på 177 funkar skapligt i pist.. uppe på 30 i radie o 197/193 långa är det kanske annorlunda. tack för synpunkten dock. Vad kör du nu på då?
nej, ingen rocker. helt platt tail dock, förbättrar både flytet i puder och kantgreppet i pist. går som ett lok i pisten faktiskt, men kräver aktiv åkare.

kör på salomon shogun som enda skida i år, som det ser ut. lite i tunnaste laget för mig, men det ska bli kul att testa nåt nytt...!

Mantra/Katana
Halloj Freddel, jag satt för ca. en månad i ungefär samma sits som dig, ville ha en skida som fungerar över hela berget, jag skapade en tråd som heter Åreskidor som du kan söka efter om du vill. Jag personligen är ca. 197cm lång och väger in på 96kg. Åker aggressivt och fort, när jag skapade den gamla tråden så hade jag kikat mest på Völkl Mantra och Line Mothership, sedan dök det upp en annons här på sidan, ett par Dynastar Legend Pro XXL. Jag kikade ett par recensioner på Teton Gravity Forums och bestämde mig sedan för att köpa grisen i säcken...

Nu har det gått några åkdagar i den puckliga rinken Åre och jag kan bara säga en sak, vilket jävla kap denna skida är. Den går som ett lok! Sjukt stabil, siktar du med spetsarna på ett ställe då åker de verkligen dit. Det går att bli lite nervös inför dessa skidors vikt, jag tänkte iaf att det kanske skulle upplevas som tunga, men icke, de studsar bland pucklarna här i Åre som det inte vore något alls. Jag rekommenderar verkligen dessa lagg, men om du köper dom, glöm inte knäböjen - de kräver verkligen sin man.

Mantra/Katana
Mantra och katana bygger på samma konstruktion, är ju i stort "samma skida" fast olika feta versioner.

Vad du än väljer, gå på maxlängd. Katana 197 hade jag nog föredragit i dina kläder.
Nordica girish och dynastar xxl 194 är som tidigare nämnts heta alternativ.
Har du möjlighet att testa laggen nånstans i vinter ska du definitivt göra det.

Mantra/Katana
Tack för svaren! Ja hittar jag ett kappris på Dynastaren hade det varit ett alternativ. Dålig twintip på den dock va? Jag har aldrig haft några feta lagg förr, mer kortare o smalare skidor. Är mest rädd för att tappa småsvängarna när jag går up i megabredd men det är kanske någonting man får offra helt enkelt?
Men ni som vet: Förlorar man mycket i offpisten på att ha mantras smala midja jämfört med katana och girishs betydligt bredare?

Mantra/Katana
Om du verkligen vill ha kvar kortsvängsradien men ha lite fetare skidor finns det bara en skida kvar att titta på och det är Scott Crusade. 191 cm som längst och cirka 15m radie har jag för mig. Den har en 94 midja vilket inte är det bredaste men ligger i samma bredd som Mantran. Har själv inte åkt på dem men Crusaden har blivit utnämnd till årets skida -09. Något måste den väl ha presterat då. Testa den och se hur den känns.

Mantra/Katana
Om du är lite öppensinnad för andra märken än mainstream så kanske Fatypus D-Sender i 194 skulle vara intressant. 144-112-130 i måtten....rocker så den ska flyta fint i pow å traditionell camber under foten så den fortfarande kan åkas på hårt underlag...svänger på 25m. Riktig sidvägg...poppellaminatkärna så den e lätt.
Å 750$ för plankorna är inte så blodigt heller.

Köpte skidor från dom i somras å de va inga problem...schysst mailkontakt me snubben som äger Fatypus.

Mantra/Katana
TomasRoos sa:
Om du är lite öppensinnad för andra märken än mainstream så kanske Fatypus D-Sender i 194 skulle vara intressant. 144-112-130 i måtten....rocker så den ska flyta fint i pow å traditionell camber under foten så den fortfarande kan åkas på hårt underlag...svänger på 25m. Riktig sidvägg...poppellaminatkärna så den e lätt.
Å 750$ för plankorna är inte så blodigt heller.

Köpte skidor från dom i somras å de va inga problem...schysst mailkontakt me snubben som äger Fatypus.
Länk?

Mantra/Katana
http://fat-ypus.com/home/d-sender.php

Kör själv på deras bredaste lagg A-Lotta av fjolårets modell och är väldigt nöjd.
RobRhino här på FR kör på I-Rock och hördes sjukt nöjd med dom. I-Rocken ligger
mellan A-Lottans 172-140-158 och D-Sendern men kommer bara i 186 å då du är jäkligt lång så tror ja den kan bli lite kort för dig.

Mantra/Katana
låter spännande.. Är nu i St Anton och fick ett bra erbjudande på förra årets armada ANT och är mycket nöjd med dem hittils, både pist och i offpist. De var dock något bredare än vad jag egentligen letade efter.. Men men, ändå mycket nöjd!

Mantra/Katana
erik832995 sa:
Stannade förbi på Udéns häromveckan och jag måste säga att jag blev mörkrädd när jag kollande på skidorna. Ojämt spann/rocker, belag mer ludna är dvärghamstrar som dessutom var ojämna, stålkanterna syntes bitvis genom belaget och de såg allmänt slaffsiga ut i ihopsättningen.

Säkert jättebra skidor men den synen fick mig att inte vilja åka på de skidorna förräns det har blivit åtgärdat. Det var hemskt, haft mardrömmar i flera dagar ;)

Mantra/Katana
Jarle; Känns inte bra när någon plötsligt dyker upp och klankar ner på ett lokalt märke på det här sättet. Vet inte om du verkligen har sett ett par Soulskidor som du säger eller om du bara är ute efter att ge dom negativa vibbar. Gör som jag och åk ner och hälsa på i fabriken så kommer du att förvånas över noggranheten i hur dom jobbar. Det var bara att ringa och bestämma när jag ville komma. Kaffe ingick :-)

Soulgrabbarna har bestämt sig för att inte kompromissa utan använder enbart toppkomponenter i hela skidan. Racingbelag, absolut högsta (hårdaste) kvalitén på stålkanter samt att skidorna är vacuumpressade för att garantera hög hållbarhet ( = inga taskiga pressningar som kan släppa).

Att låna ett par skidor var inga problem. Går nåt sönder eller om det är något man inte är nöjd med så byter man skidan/skidorna utan kostnad.
Enormt imponerande.

Måste kännas när man har lagt ner enormt med tid och arbete för att få fram en bra produkt när någon sedan kan sabla ner alltihop med ett ogenomtänkt inlägg.
Alla tillverkare kan släppa igenom ett måndagsexemplar ibland, inte minst dom som gärna ser till lönsamheten i första hand (dvs. alla stora tillverkare).
Men dom flesta klagar hellre än att stötta vilket är synd.

Senast ändrad:
Mantra/Katana
Har åkt en vecka i val thorens på mina soul , oranga , 94mm midja .Är glad att jag valde att köpa dom . Jämförde med head mojo , samma bredd samma skärning .
Tror att soul är mer följsam , har iallafall bättre glid . Bättre belag ?
Vill f.ö, passa på och hälsa till er som var där över nyår,gäster och personal ( langley )! Erik

Mantra/Katana
pete22: Jag skrev att det säkert är bra skidor och killarna är säkert jättetrevliga men när samtliga skidor i butik helt ärligt ser ut som skit är det inte måndagsex längre, kvalitetskontroll? Flera av paren hade redan gått ett par vändor i slipen men var fortfarande långt ifrån ok. Inte ute efter att förstöra för någon men det är sanningen och det ska man vara väl medveten om. Det är väl därför forum som dessa finns? Att hjälpa varandra och höja ett varningens finger för varandra?

Det är säkert fixbart med x-antal vändor i slipen men om jag plöjer ner närmare 10k i ett par skidor förväntar jag mig inte att det första att göra med skidan är att lämna in den för att få den åkbar. Det faktum att stålkanten lyste igenom på många sektioner gjorde mig fundersam. Är belaget bara tunnt eller var det så sjukt ojämnt?

Det är däremot många av de små företagen som har lidit av dessa och liknande problem. Det är helt naturligt att allt inte är perfekt i början, eller hur? PM Gear här på andra sidan pölen lider fortfarande av taskiga belag efter flera års tillverkning. Att påpeka dessa brister är inte smutskastning, fakta kan inte vara elakt?

Senast ändrad:
Mantra/Katana
Någon som har testat 2010 modellen av katanan ?
Funderade beställa hem ett par snart !

Lite fundersamm med tiprocker? och kvaliten...

Skulle hällre köpa girsh .. men dyrare skida !

Tillbaka
Topp