Mantra- Vilken längd till mig

Steffo

Ny medlem
Ok folks, har nästan till 100% bestämt mig för att köpa ett par mantra inför nästa säsong (alt. som jag har i baktanke är kendo eller brahma).
Vilken längd på mantran till mig? Är 88kg tung och 187cm lång. Är ganska "stå-säker" i backen. Blir 177cm alldeles för kort? Är inne på 184cm, radien är dock 26m där, vilket gör mig liiite tveksam. Är visserligen lite tiprocker på den men men...Skidan kommer att användas nästan uteslutande i pist (90/10).
Tack på förhand:)

Blir paff när jag läser. 177cm blir ju ett par blades till dig som är 187/88. Sluta fundera på kortare skidor än 184 cm.

Skare sa:
Blir paff när jag läser. 177cm blir ju ett par blades till dig som är 187/88. Sluta fundera på kortare skidor än 184 cm.
Japp det är de som jag är rädd för (blades). Blir första köpet för mig när det gäller skidor med den bredden, därav tveksamheten. Men tack för input.

Jag tänker att du kanske ska titta på en annan skida då du tänker köra pist nästan uteslutande. Om svängradien är något som bekymrar dig är nog inte Mantran helt hundra. Det är en tämligen styv skida som kräver mycket kraft för att böjas igenom (vilket är det som mest påverkar radien på svängen). Jag hade kikat på ett par RTM 84 som blir kvickare från kant till kant, har en full men lätt rocker (kommer flyta bra dom dagar du svänger utanför pisten), är mjukare utan att bli fladdriga samt har ett djävulskt isgrepp. Längden 181 känns som en bra längd.

För övrigt finns det ju många andra fina skidor med en midja i den klassen som mantran ligger som är betydligt mer svängvilliga. Ska säga att jag gillar Mantran mycket men den kräver fart, teknik och är enligt mig roligast i stora svängar.

Lycka till

Johan

Blev något helt annat än jag tänkt mig. Ett par Extrem project 100 i 186 längd. Blir nog bra tror jag.

Tillbaka
Topp