Mantra vs Katana

mwikner

Medlem
Mantra vs Katana
tjena
skulle behöva råd med vilka nya skidor jag ska köpa. Jag har kört på völkl mantra 184 i två säsonger nu och tycker att det är dags med ett par nya skidor. Jag funderar på att köpa ett par likadana fast årets modell eller ett par völkl katana. eller finns det några andra bra alternativ? Jag har åkt mycket skidor och det kommer bli mer eftersom jag ska säsonga nästa år. Jag har mestadels åkt pist men upskattar puder mer och mer och åker därför det när det finns tillgängligt. Så en skida som är över 90mm i midjan, allround med inriktning mot offpist.. men de ska vara mycket fartstabila i pist. jag väger 80 kg och är 190 lång.
tack på förhand

Mantra vs Katana
Har hört att nästa års Pro Rider ska vara grymma. Och då är nog ändå årets modell bland det bästa man kan ha om man vill ha en off-pist skida för hårdkörning. Annars finns det ju en hel del att välja på och minst lika många diskussioner här på forumet. Läs dom och försök få prova de modeller som du tror passar dig så borde du hitta nåt.

Mantra vs Katana
Du har åkt mycket, och kan räknas som en relativt stor åkare, okej. Hur bra är du själv , om du skulle sätta ett "betyg"? Klart över medel, avancerad? Hur upplever du Mantran? Ligger du och carvar storslalomsvängar med den i pisten eller blir det lite mitt i mellan?

Det du kan göra, vilket jag rekommenderar är att köpa ett par betydligt fetare, runt 110mm eller mer och gärna behålla Mantran som pistskida/varjedagskida.

Jag har ett par Lotus 120 som jag nu vill komplettera med ett par styvare friåkningskidor och jag har redan nu bestämt mig för att det blir ett par nya Pro Riders, så om du vill ha något i den bredden så faller min röst på dem, vill du ha bredare så är XXL-version även den ett grymt tips. Fartstabila och breda, min polare som kör med dem klagar inte! Även Nordica Blower på 110mm sägs vara stabil och skall fungera bra till carving till och från offpisten. Katanan är ett bra val, jag har själv inte åkt på den men Mantran tycker jag är en riktigt kompetent skida och om Katanan bara är en breddad Mantra så är det ju inte dåligt direkt!

Mantra vs Katana
Pro Rider är en grym skida nästa år. Tyvärr Carled så måste jag tala om för dig att den är betydligt mycket mjukare nästa år. Mer sväng i den och en mer lekfullskida helt enkelt. Men jag lägger min röst på Pro Riderna

//H

Mantra vs Katana
men om de e mjukare e de fortfarande lika stabila i pisten? för jag vill ha ett par skidor som så gott som alltid är stabila i pisten?

Mantra vs Katana
Ja det är en grym skida i pisten. Var skulle den bli mindre stabil i pisten för bara för de har mjukat upp nosen och tailen?

//H

Mantra vs Katana
Hur mycket tycker du att den uppmjukningen påverkar Hasse? Om den fortfarande är vridstyv och går att kötta med så är det inga problem, det är ju det jag vill ha den till. Om den är mjukare så att man själv kan styra svängarna mer är det ju bara toppen!

De ska ju ersätta min Scratch BC och de är ju riktigt mjuka i sammanhanget... Men om du jämför med Mantran Hasse, hur är de då åkmässigt?

Mantra vs Katana
Angående dynastar XXL bör man vara en mycket avancerad och stark skidåkare för att kunna utnyttja denna skida till fullo, åtminståne i 194 modellen... Med andra ord ingen skida man köper på rekommendation, utan en skida du köper för att du vet att du vill ha den här sortens skida. Enligt min åsikt.

Och jämförelsen Mantra vs Katana är svår att göra eftersom jag tycker de är ganska olika skidor.
Mantran beter sig lite lätt oroligt och vill svänga hela tiden, men är ändå stabila så länge du håller den på skär.
Katanan går åt det mjukare, lugnare och stabilare hållet, men den är ändå lättjobbad när man lärt sig böja igenom skidan. Och har förstås mycket bättre egenskaper i all sorts mjuk - pudrig som skarig - snö.

Jag skulle nog följa råden här och testa nästa års Pro Rider. Verkar vara en mycket kompetent skida. Även fast dom har mjukat upp den lite i tippen är den fortfarande absolut ingen spaghettiskida. Är inte säker, men tror den är ungefär lika hård under fot? Skulle dock absolut tänka mig för två gånger innan jag köper XXL om jag var du.

P.S. Du skriver dock inget om hur du gillade Mantran eller var du tänker säsonga? Skulle göra det lättare att svara...

Mantra vs Katana
Som sagt så skulle jag behålla Mantran och köpa ett par fetare skidor. Skida beror såklart på vart du ska åka. Ska du åka över till USandA eller Kanada så är det smart att vänta med skidköp tills man kommer över. Det finns alltid bra deals på TGR eller Craiglist på feta lagg.

Mantra vs Katana
Hej !

Som du skriver så åker du ju mestadels pist och sökande efter puder när det finns tillgänglit,
då är det mantran som gäller...

Den är helt underbar tycker jag, Pist som Puder...(har du varit nöjd) ?

Dock tycker jag du skall köpa Mantran i 191 cm ! Som för dig skulle vara en bättre längd när du är erfaren åkare...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp