Mantra VS Monster 88

Bjini

Ny medlem
Mantra VS Monster 88
Hej Alla på Freeride,

Här har ni koll har jag hört.

Behöver uppdatera mina Salomon Xscream från säsongen 99 i år. Har gjort sitt kan man säga. Var på Skistore och udens igår för att kolla utbudet. På Skistore tog killen fram ett par Völkl Mantra direkt och på Udens pratade man sig varm över Heads monster med 88 midja (orange).

Trevligt om man kan få lite tips från den kunniga allmänheten om detta. Åker blandat, dvs offpist i första hand när det är läge men gärna ett par piståk under dagen. Har åkt mycket skidor tidigare men blir ca 2 veckor ++ numera.

Tacksam för svar under helgen. // Ben

Mantra VS Monster 88
Båda ska väl vara utmärkta allroundskidor. Har själv ett par Mantra och den kan man väl tala sig varm om den också, samt har många kompisar med Monster 88 skidan som bara har gott att säg om den. Dock använder dom den som telis...

/Viktor

Mantra VS Monster 88
Har testat båda men bara några timmar. Monster 88 och mantran upplevde jag ganska likvärdiga. Körde både pist och offpist. Riktigt bra stabilitet och isgepp i pist men kräver fart och brant för att köra på skär i kort sväng. I offpisten var bara 20-30 cm orört där jag körde funkar dom helt undebart. Kanske blir det mera en fråga om design eller hur du upplever försäljarens kunskaper som blir avgörande. Om det inte är panik försök testa på skidtestarhelg i Sälen eller Åre tex. dock kan det vara svårt att känna på dom i riktig offpist vid dessa tillfällen. För att krångla till det lite kan jag även rekomendera monster 82:an om du åker mer pist en off. Den har lite mer sväng ett suveränt isgrepp, lite sämre bärighet offpist om du är en tungviktare. Själv väger jag ca:70 kg. kör ganska hårt men smidigt. Lycka till !

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp