Mantra vs Seth

ToppturOtto

Ny medlem
Mantra vs Seth
Hej, sitter i valet mellan Volkl Mantra och K2 Seth som telemarkskidor. Är 184 cm/85 kg och åker ganska attakerande. Ska fungera över hela fjället (60% offpist, 40% pist) men jibbegenskaper prioriteras bort för sånt skiter jag i....går en hel del toppturer!!! När det gäller Mantran är det 191 cm modellen som gäller då, eller är det att tänka på att ta den kortare på 184 cm? Sethen räknar jag med bara finns ett val för min del, 189 cm. Monteras med Rottefella R8.

Vad är erfarenheterna med dessa? Någon som har något klokt att lägga till som gör valet enklare!!

Mantra vs Seth
är inte mantran en aning styv at sätta telisbindning på? Genrellt vill man ju ha lite snällare skida när man köra telis varför seth har en fördel. Sethen är väl även aning lättare mantra har ju ett laminat i titan. Att tänka på om man nu vill jaga vikt inför toppturer

Sen kan man ju säga att man inte alls behöööööver ha en sladdrig skida för man kör telemark. Sett många som bränner runt på völkl explosive på telisbindning vilket är typ den hårdaste offpistskidan nånsin.

välj långa längder alltid roligare när man har en fet skida

kör manra 184 själv och gillar den. känns relativt låttåkt men framförallt stabil trots min ringa längd å vikt (68 pannor 170 cm). Kör dock me alpinbindning.

Hmm känns inte riktgit som jag kom fram till nåt här men men.

Mantra vs Seth
Är den verkligen så styv? I senaste nummret av norska FriFlyt så hamnade den mitt på skalan i styvhet (till och med under skalan men det beror så klart vilka skidor man jämför med)!! Ser att Mantran på många ställen rekommenderas som en kanon telisskida och att många just framhäver att den har relativt låg vikt i förhållande till andra skidor i samma bredd/längd!! Är det någon som kör telemark med Mantran i 191 cm som kan ge sin åsikt...... Har en del krut i låren men vill så klart ha en skida som går att "leka" med.

Tacksam för svar!!

Mantra vs Seth
Ivan, titan är ju känt för att vara otroligt lätt, så det blir ju inte tyngre om man styvar upp med titan istället för trälager. Mantran är lättare, om jag inte minns fel iaf...

Personligen så tycker jag att du har valt två väldigt olika skidor. Dels en relativt mjuk jibbbetonad puderskida, Seth, och sedan en lite rejälare friåkningsskida som betonar kantgrepp lite mer, Mantra. Jag ser ingen vits att du som 85-kiloskille skall välja en Seth i 189 för lite aggressiv telemark, jag tror helt klart att Mantran som är lite styvare fungerar bättre både som åkdon och turdon.

Senast ändrad:
Mantra vs Seth
Lite lätt off-topic, men inga skidor har titan i sig. Det vanligaste är en aluminiumlegering som heter Titanal (90 % aluminium, och lite annat jox för färgen). Vilket är totalförvirrande eftersom det inte ens innehåller titan. Slut på mästrandet.

Mantra vs Seth
Sockerfarsan sa:
Lite lätt off-topic, men inga skidor har titan i sig. Det vanligaste är en aluminiumlegering som heter Titanal (90 % aluminium, och lite annat jox för färgen). Vilket är totalförvirrande eftersom det inte ens innehåller titan. Slut på mästrandet.
Du hann för mig :D

Hade skidan innehållit titan hade du kunnat räkna med det dubble priset på skidan :D
Priset på titan har skjutit i höjden, priset för nybruten titan so vi använder på Volvo Aero har ökat med 400% senaste åren!

Mantra vs Seth
Vad har du kört på för skidor tidigare, och hur upplevde du de skidorna? Utifrån det, är det kanske lättare att avgöra vilken skida och längd du bör välja. Då finns det någonting att ställa skidorna i relation till.

Mvh Micke

Mantra vs Seth
Køp gotama så haru nåt i mitten :-) mantran tycker jag førøvrigt och definitivt, styvare lættare, mkt bættre skida, sethen ær tung kass och ful! længden ær ta långa om du åker mkt fria ytor korta om du ær mer i skog .

Mantra vs Seth
Har precis fått hem ett par Mantra191. Trodde inte de skulle vara så styva som de är. Vi snackar ju inte gamla-m103-hård men kanske dynastar LegendPro-hård eller något mjukare. Efter att ha fingrat lite på dem känns det riktigt bra och jag längtar efter att få lägga dessa förhoppningsvis formidabla åkdon på skär i skruttsnö.

Men telis.. Jag vet inte, brukar inte folk ha lite mjukare skidor till det? Seth189 är inte så sladdrig som vissa verkar tro (enligt min uppfattning). Och eftersom någon nämnde völkl Explosiv, så är ju Mantran tänkt som en efterföljare till Explosiven. Något mjukare, mer följsam och kortare svängradie, men ändå. Men vad vet jag, har ju inte ens provåkt den än.

Tillbaka
Topp