Marker 11 Bindning?!

• Trådstartare Trådstartare Clabbeyayo
  • Start datum Start datum
C

Clabbeyayo

Guest
Marker 11 Bindning?!
Tjena folks!

Hade tänkt köpa ett par Völkl Ledge skidor för 3000;- och för det priset får man ett par Marker 11 bindningar till..

Detta är mina första skidor och hade tänkt köra 80% park, mycket rails och inga grova hopp, kommer även raila mycket hemma.

Tycker ni jag kan köra med dom bindningarna som nybörjar jibber? Eller ska jag lägga till något tusen och få ett par bättre?

Kommer nöta väldigt mycket i vinter.

All hjälp uppskattas

MVH!

Marker 11 Bindning?!
Mannen-som-surfar sa:
Inte den bindningen.... Marker är bra men inte M11:an
Alltså är det riktigt dåligt? Även om den är billig och så.. men om det är som folk säger så blir det ju bara jobbigt om den löses ut hela tiden, även på småsaker.

Marker 11 Bindning?!
om du har möjlighet att välja bindning, kolla på lite andra billigare bindningar, typ Look px12 eller Tyrolia LD12. Dom håller betydligt bättre, även om inte dom heller är några värstingbindningar.

Marker 11 Bindning?!
Ah har sett en del recensioner om dom och dom flesta var inge bra.. Varför gör dom en sån usel bindning? Får väl lägga till en slant och få en bättre vara då helt enkelt :

Fått lite förslag här, något mer ni kan rekommendera? Nybörjar jibbare som sagt, men kommer satsa 100%!!

Marker 11 Bindning?!
Anledningen till att de pajjar är att de inte är gjorda för den åkning som alla p14 utsätter dem för... De har alldeles för dålig elasticitet och fjäderstyrka. Att allting är plast gör inte saken bättre. Värt att notera att det inte är själva bromsarna det är fel på, för att bromsar ska paja måste bindningarna lösa ut, och det är de M11 gör alldeles för ofta.

Förslag på bättre grejer (antar att du klarar dig med DIN på 12) är Marker Griffon, Looks PX12/Rossis Axial 12. Dessa bindningar bör du klara dig bra på och du kommer kunna skruva dem ganska högt upp på skalan och ändå få samma prestanda av bindningarna...

Marker 11 Bindning?!
Thanks Carled, bra info!

Och det när man skruvar upp skalan på bindningarna osv, hur fungerar det systemet?

Looks PX12, har den 12st olika nivåer då? eller hur funkar det? :)

Tack!

Marker 11 Bindning?!
Titta på en bindning så förstår du förhoppningsvis... Jag ska inte säga för mycket, men det är en fjäder som man spänner och desto hårdare du spänner, desto "bättre" sitter pjäxorna fast. Mitt tips är att du söker, antingen här på Freeride eller med hjälp av Google så att du lär dig mer om bindningar och om den fantastiska saken förspänning.

Marker 11 Bindning?!
Carled sa:
Titta på en bindning så förstår du förhoppningsvis... Jag ska inte säga för mycket, men det är en fjäder som man spänner och desto hårdare du spänner, desto "bättre" sitter pjäxorna fast. Mitt tips är att du söker, antingen här på Freeride eller med hjälp av Google så att du lär dig mer om bindningar och om den fantastiska saken förspänning.
Snackade med en skön snubbe på Stadium häromdagen, så ska nog snacka vidare med honom då och säga att jag antagligen ska köra med annan bindning, så får lära mig lite till :)

Tack för all hjälp dudes, stor nytta.

peace out!

Marker 11 Bindning?!
Du kommer verkligen inte ångra dej om du lägger till så at du får en marker griffon istället.! grym binning. M 11.0 e nog den sämsta binningen jag vet.

Marker 11 Bindning?!
Men om jag köper en Griffon istället så kanske priset höjs till 5000;-?

Borde jag inte lägga till 1000;- till då och få ett par splitter nya AR6or? ...

Kommer som sagt raila väldigt mycket, och det slits rätt bra på skidorna då va?
Vill helst inte åka sönder ett par skidor för 6000;- på en säsong :)

Marker 11 Bindning?!
Skidmässigt som nykomling kommer du inte märka ngn större skillnad, bindningar kan dock gå sönder även för absoluta nybörjare... Griffon är ett av dina bästa alternativ, och den är inte så jäkla dyr. Nu vet inte jag var du tittar på skidor, om du bara kollar begagnat och vanliga butiker, för Internetbutiker utomlands är ju alltid ett alternativ. Du kan få grymma set med Marker Griffon för 350€ hos Sport-Conrad... Men det får kolla på själv.

Marker 11 Bindning?!
Har kollat på Stadium och lite begagnat, så tror jag köper ett par Völkl på stadium med Griffon bindning.. Sen får jag se nästa säsong om det blir ett par AR6 eller inte :)

Marker 11 Bindning?!
Våga köpa Sport-Conrad.. Då får du t.ex. ett par Armada T-Hall med Griffon för 359€... Kan tillkomma frakt på det.

Marker 11 Bindning?!
Clabbeyayo

hur lång är du? jag har ett par Völkl Wall 185cm 08/09 med marker Jester 16 bindning på som är andvända i 2 veckor som jag ska sälja.. inte en skråma skadade i beläggen och i väldigt bra skick.. jobbade för Völkl förra året men kör Salomon i år så kan inte andvända dom ändå...

hör av dig om du e intresserad.. så kan vi snacka om priset..

Marker 11 Bindning?!
Carled sa:
Våga köpa Sport-Conrad.. Då får du t.ex. ett par Armada T-Hall med Griffon för 359€... Kan tillkomma frakt på det.
Måste jag kolla då!

Jag är 180+cm och hade tänkt mig en skida runt 172 eller liknande :) Men tack ändå!

Marker 11 Bindning?!
Skrev innan jag sökte, och hittade svaret så sorry :) Verkar säkert från Conrad.

Marker Griffon 12 white-gunmetal passar dom bra till T-Hall tros?

Senast ändrad:
Marker 11 Bindning?!
Låt Svenska skidbutiker dö..... Handla på Sport-Conrad..... Eller? Är för övrigt inte så mycket billigare att handla där längre.De flesta svenska butiker kan mer eller mindre match dessa priser. Bara att prata och pruta lite så.

Marker 11 Bindning?!
Mannen-som-surfar sa:
Låt Svenska skidbutiker dö..... Handla på Sport-Conrad..... Eller? Är för övrigt inte så mycket billigare att handla där längre.De flesta svenska butiker kan mer eller mindre match dessa priser. Bara att prata och pruta lite så.
I mitt fall så hade inte butikerna nära mig förra årets modeller av Armada.. Och jag är inte så sugen på att lägga 6k på ett par skidor som jag ska raila mycket med :)

Lägger hellre 2.5 på Sport Conrad och får förra årets modell

Marker 11 Bindning?!
Risktagande min gode vän! För 2500:- tror jag de flesta kan ta den ökade risken som att beställa från Sport-Conrad innebär. Främst tack vare att S-C inte innebär en jättestor risk. Själva affären är säker att handla med, de är lätta att kontakta och föra en dialog med samt att det går att reklamera skidor via dem också!
Visst, det är mycket krångligare att vända sig till dem än den lokala butiken, och allt rabalder med lim eller inte i skidorna verkar aldrig riktigt få någon klarhet, men för 2500:- tycker jag def. att det är värt det. Om något händer med skidorna är det allt som oftast någonting som ändå inte hade gått på reklamation, typ att stålkanten lossnar av för mycket railande.

Tillbaka
Topp