Marker tour f12 efp löst ut oväntat

lepary

Medlem
Hej!
Köpte inför säsongen ett par marker tour f12 efp (rambindningar) samt nya skidor och har upplevt ett par tjuvlös med dem. :( så undrar vad som kan vara orsaken och om någon har en bra lösning eller förklaring så att man kan slippa oroa sig!

Lite bakgrund för en större bild av problemet: väger ca 65 kg (utan utrustning), kör på ett par black crows anima, bindningen har löst ut oväntat i branta backar med is/hårt underlag samt något hopp utanför pisten (relativt hård landning där med), gillar att åka hårt och ta i i min åkning.

Kan det vara att skidans bredd gör hävkraften på bindningen större? Har höjt din-värdet lite men vågar inte dra upp den för mycket om något annat skulle vara problemet.

Allt gott,
Leonard

Har du ställt förspänningen rätt? Har det fastnat snö i tådelen?

Vad har du din på förresten?

Senast ändrad:
erik_lagg sa:
Har du ställt förspänningen rätt? Har det fastnat snö i tådelen?
Förspänningen ska vara rätt. Kan ha varit snö i tådelen någon gång men vet med säkerhet att det inte var det alla gånger. Läste lite nu att glidplattan under tådelen kan ha varit felinställd, är den för hög bör det bli mer tryck på tådelen. Man skulle ha någon slags pappersbit från marker för att kolla det, får försöka få tag på en sån. Tack för svar i alla fall!
Har din på 9 nu, hade på 8 innan och tycker att det bör räcka men skalan kanske skiljer sig mellan olika bindningar.

Senast ändrad:
Det är ett känt problem som beror på att elasticitetsmåtten i framförallt tådelen, men även häldelen är låga i Tour F10/F12. Om den ska sitta för aggressiv åkning på hårt underlag i pist måste man dra upp den till en DIN som gör att skaderisken ökar vid långsamma fall. Även om det finns exempel på åkare som har kört på den i säsonger utan problem finns det också många exempel på åkare som inte kan använda den överhuvudtaget pga tjuvsläpp. Jag tenderar att sätta ganska mycket tryck i framförallt pressad sväng i brantare pister på hårdare underlag och tillhör därmed den senare kategorin. Jag har testade F12 när den var ny på marknaden och sedan även F12 Tour EPF när den uppdateringen kom och resultatet var samma båda gångerna. Omedelbara tjuvsläpp vid även lätt provokation till en grad som var långt från acceptabel och rent ut sagt livsfarlig för min del. Samtidigt har jag en bror som åker mjukare och som körde den i flera vintrar utan att uppleva några problem. Jag väger knappa 80kg så jag är lite tyngre än dig, men iom att du har upplevt problem så är jag mycket tveksam att du kommer att kunna lita på den bindningen på sikt.

Notera att Tour F12 har en konstruktion i tådelen som är elasticitetsmässigt identisk med Squire och inte Griffon som många tror. Många som inte skulle ta i Squire med tång pga låg elasticitet hävdar samtidigt att Tour funkar utan problem. Det stämmer helt enkelt inte. Det är en väldigt, väldigt dålig elasticitet i både Squire och Tour. Vet man om det och anpassar DIN och åkning därefter kommer det funka bra. Åker man på som vanligt och får ett tjuvsläpp kommer det att komma flera. Och skruvar du upp DIN:en så kommer du snart till en nivå som blir farlig i lågfart. Är du skapligt tränad kan du utan problem gå upp till 8,5-9, men sen krävs det att du har koll på vad du gör och är medveten om riskerna.

Mitt tips blir att hålla utkik efter en Baron begagnad och byta till den. De går att hitta billigt nu för tiden ibland. Samma hålbild dessutom.

MnO sa:
Det är ett känt problem som beror på att elasticitetsmåtten i framförallt tådelen, men även häldelen är låga i Tour F10/F12. Om den ska sitta för aggressiv åkning på hårt underlag i pist måste man dra upp den till en DIN som gör att skaderisken ökar vid långsamma fall. Även om det finns exempel på åkare som har kört på den i säsonger utan problem finns det också många exempel på åkare som inte kan använda den överhuvudtaget pga tjuvsläpp. Jag tenderar att sätta ganska mycket tryck i framförallt pressad sväng i brantare pister på hårdare underlag och tillhör därmed den senare kategorin. Jag har testade F12 när den var ny på marknaden och sedan även F12 Tour EPF när den uppdateringen kom och resultatet var samma båda gångerna. Omedelbara tjuvsläpp vid även lätt provokation till en grad som var långt från acceptabel och rent ut sagt livsfarlig för min del. Samtidigt har jag en bror som åker mjukare och som körde den i flera vintrar utan att uppleva några problem. Jag väger knappa 80kg så jag är lite tyngre än dig, men iom att du har upplevt problem så är jag mycket tveksam att du kommer att kunna lita på den bindningen på sikt.

Notera att Tour F12 har en konstruktion i tådelen som är elasticitetsmässigt identisk med Squire och inte Griffon som många tror. Många som inte skulle ta i Squire med tång pga låg elasticitet hävdar samtidigt att Tour funkar utan problem. Det stämmer helt enkelt inte. Det är en väldigt, väldigt dålig elasticitet i både Squire och Tour. Vet man om det och anpassar DIN och åkning därefter kommer det funka bra. Åker man på som vanligt och får ett tjuvsläpp kommer det att komma flera. Och skruvar du upp DIN:en så kommer du snart till en nivå som blir farlig i lågfart. Är du skapligt tränad kan du utan problem gå upp till 8,5-9, men sen krävs det att du har koll på vad du gör och är medveten om riskerna.

Mitt tips blir att hålla utkik efter en Baron begagnad och byta till den. De går att hitta billigt nu för tiden ibland. Samma hålbild dessutom.
Ajdå, inte svaret jag ville höra med min ekonomi i stunden hehe. Men absolut inte värt att åka på skador pga materialet. Ska nog först gå till någon kunnig och be den skruva på bindningen så att allt står rätt till och ge den ett till försök innan jag byter. Hade nämligen inte min pjäxa tillgänglig när bindningen monterades så något kan ju vara fel så. I hur stor utsträckning upplevde du tjuvsläpp? Jag hade kanske fyra st på 9 skiddagar nu senast så en referens vore nyttigt att ha.

Har haft F10an och upplevde exakt samma sak. Håller helt med MnO. Jag bytte snabbt upp mig till ett par Tyrolia Adrenalin 16, aldrig haft liknande problem med dem.

Låter som en ganska kass bindning. Har dock för mig att många gillade den för några år sen och tyckte att det var onödigt att gå upp till Baron och Duke. Men den kanske bara passar vissa. Squire är ju btw en ganska värdelös bindning också så all likhet med den borde ju vara ett argument emot.

Hade samma med mina f12, löste ut vid minsta lilla i lössnö samt stökigare förhållanden.. som i sin tur bidrog till osäkerhet och sämre åkningsförmåga. Bytte till Griffon och har aldrig upplevt det igen, löser endast ut när de ska

Tack för alla svar! Får försöka byta upp mig till en av dem tyngre bindningarna verkar det som. Var lite orolig för detta innan bindningen införskaffades men tänkte att jag ändå inte väger så mycket så det borde vara lugnt. Jahaja hoppas någon annan läser den här tråden innan den köper bindningarna så något bra kom ut av bindningen iaf. :)

erik_lagg sa:
Låter som en ganska kass bindning. Har dock för mig att många gillade den för några år sen och tyckte att det var onödigt att gå upp till Baron och Duke. Men den kanske bara passar vissa. Squire är ju btw en ganska värdelös bindning också så all likhet med den borde ju vara ett argument emot.
Kass är fel ord. Den är bra för rätt typ av åkare. Det både fanns och finns många som är nöjda med Tour. Min flickvän tex som väger 50kg och tar det mycket lugnt får större säkerhet i en Tour än med en Baron. Den är lätt och smidig och förmodligen det bästa alternativet om man är lätt, åker lugnt och vill ha en turbindning för vanliga alpinsulor. Men den som säger att den fungerar för hårdare åkning i pist eller utanför har helt enkelt fel och har alltid haft fel. Det ÄR en Squire med gåfunktion och elasticitetsmåtten är som sagt långt under vad man får i Baron exempelvis.

Du borde kunna sälja av Touren och köpa en Baron istället för ungefär samma pengar. Tour är ingen dålig bindning så länge den används av en åkare som tillhör rätt målgrupp. Och det är fortfarande många som vill ha gåfunktion, men som inte har tech-inserts i pjäxorna. Och innan du gör det får du skruva upp DIN:en nåt steg till och ta det lite lugnt när det är hårt och slagigt.

Senast ändrad:
Precis, det är inte en kass bindning (du vill ju dessutom sälja din... ;)) Jag har två kompisar där den ena kört på Tour F12 i massa år helt utan problem. Han kör absolut inte sakta eller försiktigt men dock ganska följsamt och mjukt. Sen har jag en annan kompis som väger ungefär lika mycket men som kanske kör lite "tyngre". Han provade sina Tour en helg och vägrade sen ta i dem igen. De tjuvlöste konstant. Så bindningen är som sagt jättebra för rätt person.

När det gäller din studentekonomi så skulle jag inte oroa mig. Barons brukar gå att hitta begagnade för mellan 1000:- och 1500:- (https://www.blocket.se/lulea/Binding_Marker_Baron_83969119.htm?ca=14&w=3). Samtidigt går det säkert att sälja en relativt ny och fräsch Tour för 1500:- Tänk bara på att om du ska använda samma hål igen så måste du se till att det är samma rambredd. EPF är ju bredare hålbild än de gamla.

Senast ändrad:
Ok. Kanske inte helt kass då - kan passa lätta åkare och de som inte åker så hårt. En ytterligare kass sak med squire är annars att skistoppersena bryter sönder bakbindningen vid fall bakåt. Hände med bägge bakbindningarna för min son. Så alla sorters jibbaktiviter går nog bort på Tourbindningen också om den är konstruerad på liknande sätt.

Namnet på bindningen ger kanske också en antydan om att den inte är konstruerad att funka i parken eller stora hopp.

termons sa:
Namnet på bindningen ger kanske också en antydan om att den inte är konstruerad att funka i parken eller stora hopp.
ha ha, sant! Frågan är vad Squire ger en antydan om... vapendragare? Eller "a man of high social standing who owns and lives on an estate in a rural area"

Senast ändrad:
Väger ca 85kg....gillar mellan till långsväng med fart.....kört på dem bindningen o den tjuvlöste ngn gång vid slagigt underlag.....vred upp till DIN10...o sen inga problem....o den löste senare vid en rätt tillfälle. Var nöjd med den bindningen utför.....men pest uppför...som alla rambindningar...
Åker idag med Beast14.....o inga tjuvlös.....och go uppför...

Tillbaka
Topp