Märklig repa vad ska jag göra BILDER

Som ni ser har jag en repa där det har uppstått luft mellan belaget och kärnan.
Ska jag öppna upp den med en kniv och köra in p tex? Eller ska jag låta den vara? Det har ej kommit in någon fukt och det är ingen bubbla eller upphöjning någonstans. Stålkanten är 100% ok och det visar som sagt inga tecken på fukt i mellanrummet.

Någon annat som råkat ut för något liknande? Har åkt med detta 2 dagar i alperna utan att det förändrades. Snackade med en verkstadskille i Laax som sa att jag skulle åka på men att jag skulle kolla lite då och då så inte fukt har kommit in. Om detta skett ska jag rensa generöst med en kniv och fylla på med p tex.

Vet inte om "luften" går ner till beläget eller ej. Tror det kan finnas belag under "Luftbubblan" också.

OBS Sicklade bort allt för att beläget skulle visas bättre ( det vita i repan är alltså inte valla)

Repan är för övrigt minimal men ser brutal ut på den inzommade bilden.

Några förslag?

Tack för visat intresse!

Senast ändrad:
Har ett dussin sådana skador på min snowboard och de påverkar ingenting, haft varit så i 5 år nu.

Det är svårt att bedöma en skada efter en flödig vallning, men eftersom du säger att det inte är valla antar jag att det är ett transparent belag med en mörk botten. Det är långt från ovanligt att det blir luftbubblor under belaget. Ett transparent belag gör att du ser något som du annars aldrig hade märkt. Det är bara att köra med andra ord. Vill du ändå fixa till det måste du öppna upp skadan lite med tex en kniv som har nämnts. Ptex kommer inte att fungera tror jag. Det stelnar för snabbt och fyller inte ut mellanrum. Istället värmer du upp brädan till 50-70 grader efter att du öppnat upp skadan lite och sen fyller du i med lite långsam epoxy. Den blir då varm och lättflytande och kommer att fylla ut skadan. Värm ett tag och sätt sedan det hela i press med 2-3 tvingar.

MnO sa:
Det är svårt att bedöma en skada efter en flödig vallning, men eftersom du säger att det inte är valla antar jag att det är ett transparent belag med en mörk botten. Det är långt från ovanligt att det blir luftbubblor under belaget. Ett transparent belag gör att du ser något som du annars aldrig hade märkt. Det är bara att köra med andra ord. Vill du ändå fixa till det måste du öppna upp skadan lite med tex en kniv som har nämnts. Ptex kommer inte att fungera tror jag. Det stelnar för snabbt och fyller inte ut mellanrum. Istället värmer du upp brädan till 50-70 grader efter att du öppnat upp skadan lite och sen fyller du i med lite långsam epoxy. Den blir då varm och lättflytande och kommer att fylla ut skadan. Värm ett tag och sätt sedan det hela i press med 2-3 tvingar.
Det är ett transparent belag med mörkare botten precis som du säger och det är ej valla.

Jag tackar alla som har svarat och kör vidare med brädan som den är.

Om jag märker av någon bubbla för jag försöka lösa det på egen hand eller lämna in den hos någon duktig i Stockholmsområdet.

Hoppas ni får en fortsatt trevlig säsong!

Hårtork, ptex & tändare och åk sönder skidorna så du måste köpa nya!
Stansa om du upplever det som ett problem, dem behöver kärlek.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp