Måste men valla och fixa med brädan?

• Trådstartare Trådstartare i-s-s
  • Start datum Start datum
I

i-s-s

Guest
Fick min första bräda för kanske 4 år sen och har åkt ca 7dagar/år sen dess. Har aldrig vallat eller slipat den och vet inte varför jag skulle göra det egentligen? Den greppar bra i isiga branter och jag tycker bara det är skönt (vant mig vid) att den inte är jätte hal. Den har sina små repor men så länge man trivs, varför ändra på brädan?

// isabella =)

Om du vill har ut optimalt av brädan samt att den ska hålla längre så bör du ta hand om och vårda din kära bräda, är ingen stor grej egentligen mer sunt förnuft..

okej tack, det CustomX skrev är ju egentlien självklart men jag tänkte mest på att jag varken behöver fixa nytt glid eller grepp plus att den har hållt bra utan något fix. Det är därför har jag funderat på varför jag skulle valla och greja egentligen.

Du skulle säkerligen kunna få bättre glid om du vallade den, men om du inte vill ha varken det eller bryr dig om att belagen torkar ut så finns det väl isf ingen mening med att behandla den.

Belaget antar jag kommer att hålla längre om du vallar den, och att ha bra stålkanter är sällan en nackdel.
Jag tycker du ska lämna in brädan för en fullservice i höst och känna skillnaden.

om man jibbar då, railar mycket?, jag har riktigt repig bräda och rätt dåliga stålkanter, märker ingen skillnad.

Eftersom man som brädåkare saknar stavar så är det nice med bra glid när man kommer på någon transportsträcka eller nått flackt parti i offpisten

Senast ändrad:
Alltså. Klart du inte märker nån skillnad nu eller har en stor lust för förändring.
Men om du lämnar in brädan din på en så kallad service så skulle du bara få sköna upplevelser utav det helt till 100%. Samt så mår din bräda bra mycket bättre av det, okej att det sliter på kanterna att slipa för ofta, men ibland så borde man för att få ut mer av sin åkning. Ett tips är att ta och satsa på nyvallat och igenlagt belag samt nyslipade kanter till vintern. =)

brädan mår bra av att få en omgång valla lite då och då för att inte torka ut belaget (som näms flera gånger här ovanför). jag rengör och vallar belaget två gånger per säsong (innan första åket för säsongen för att få glid och sen för sommarförvaring), ja ve inte om det är för lite eller nåt, men det funkar...:)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp