Master skidor

TussM

Ny medlem
Master skidor är ju något som nämns ibland men vad är egentligen definitionen om det finns en sådan?
Jag antar att Rossignol Hero Master kvalar in på listan men hur är det med andra märken. Är Völkl Racetiger GS/SL en masterskida (jag antar inte) eller måste man upp till GS/SL Pro (eller räknas ingen av dessa?)? Vad har Head att erbjuda?

Någon kunnig får gärna lista några modeller för att stilla min oändliga nyfikenhet!

Erik1

Ny medlem

Pro modellen har väll bara en bättre platta?

Fis master 18/19 gör gällande att radien på gs ska vara större än 27 m.

Trodde själv att master GS skidor kunde ha kortare radie än sa. Kanske är friare på enskilda mastersevent runt om i världen.

Ross skidorna går bara upp till 23m. Alltså enbart för fis damtävlan. Så visst måste det finnas en slappare definition av master?

rabbit

Aktiv medlem
här finns säsongens definitioner:

sen är det som vanligt med definitioner, det "beror på".
t.ex. Man får köra super-g med 21m radie GS-skidor. Innebär det att såna skidor är definierade som "Masters SG skidor"? :)

TussM

Ny medlem
Lite motsägelsefullt, enligt punkt MA34 tillåts 21m radie GS skidor i SG men enligt MA5c som dom hänvisar till ska GS använda 27m/23m.

Tack för infon!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp