Matchning: pjäxa - pistskida

allan_sladd

Medlem
Jag förbereder mig för ett genomtänkt byte av pistskidor, så jag läser foruminlägg och reflekterar.

Än så länge har jag inte hittat något på forumet, där man diskuterar, hur man kombinerar pjäxa/skida. Min egen erfarenhet är att detta är lika viktigt som att prova/byta var för sig.

Jag har nu två par pjäxor:
Lange RX130 L.V.: "Med AUDI-känsla".
Nordica Dobermann PRO EDT 130: "Med gokart-känsla"

Och två par skidor:
HEAD demo irc sw, dvs. HEAD Supershape speed
Salomon Scream Hot

När jag åker i pist, på isig konstsnö, upplever jag att:

HEAD + Nordica:
Ger en fantastisk direktkontakt, men det blir tröttande i längden. De kan också gå hårt åt mina underben och knän. Jag kan få slag mot underbenets insida. Min spekulation är att den oro som kan finnas i den brytkraft som behövs mellan pjäxa och skidkant för att hålla skidan kvar i skäret inte absorberas av pjäxan utan går vidare till underbenet. "Direktkontakten mellan mitt underben och vad som försiggår mellan skida och underlag är alltför odämpad för mitt välbefinnande, men ger mig ypperliga kontrollmöjligheter".

HEAD + Lange:
Ger komfortkänsla, men jag får svårare att hålla skidan kvar i skäret på is. Det durrar/hugger under foten. Med Lange på foten kan jag kan troligen inte tygla den oro som finns i brytkraften mellan pjäxa och skidkant.

Salomon + Lange:
Hyfsat OK men lite menlöst i pist. På nysnö/lössnö går det alldeles utmärkt, men då behöver man ju inte hantera samma brytkrafter i sidled utan det räcker med att kunna hålla balansen!

Salomon + Nordica:
"Vilka såsiga skidor jag åker på. Det viker ner sig för ingenting. Jag är för stark och känner inget svar från skidan."

Och nu:
Jag tänker göra mig av med mina Nordica Dobermann och matcha ihop mina Lange RX130 l.v. med en intressant pistskida. Jag har bara hunnit testa fyra skidmodeller än så länge och det kommer att krävas veckor med tester, om jag inte direkt kan välja bort de skidor som inte går ihop med Lange RX130 l.v..

Så jag hoppas på förslag. Min profil framgår av:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=90080

MVH
Allan

Mycket intressant ... bytte nyligen pjäxor från ett par väl inkörda Salomon X-Scream 9 (tror jag det heter) till ett par Atomic Tracker 130. Stor skillnad och vissa inkörningsproblem (är inte riktigt hemma ännu). Helt klart att det påverkar min åkning och hur jag upplever skidorna.

/MM

Senast ändrad:
Har läst detta flertalet gånger men har svårt att greppa detta. Att ha bra pjäxor låter för mig självklart , utan kläm och skav etc.! Att detta genererar en god känsla med dess styvheter eller flex ihop med skidorna kan jag se som logisk.
Men att jag skulle märka karaktär på mina skidor PH 172 el. Volkl Mantra 177 om jag bytte till ett par "likvärdiga" pjäxor till de jag har men ändå någon liten skillnad , gör mig otrevligt nyfiken.
Nu kan jag kanske misstagit mig analysen ovan. Men känslan säger att det finns dolda faktorer än att "bara" se till att köpa sig en bra personlig pjäxa?
Jag kommer inte ha något att bidraga med i tråden känner jag. Men finner det nästan otrevligt intressant och nyfiket vad som kan komma fram. Det finns gott om erfarna duktiga skidåkare här som förhoppningsvis är med och diskuterar.
Som sagt citerar Mountain_Man ; Mycket intressant.
Bra Allan

Joråseruatt
Jag har hållit på och filat, bytt, tweakat, ändrat mm med mina pjäxor de senaste 10 åren och för mig handlar det väldigt mycket om att hitta rätt stance för rätt tillfälle.

Utan att vara helt 100 så tror jag att den stora skillnaden mellan just Lange och Nordican är "ramp angle" vilket är lutningen i sulan, jämför med drop på löparskor.Nordican ganska mycket, Lange inte så mycket.
Det här kommer påverka hur du står och det kommer garanterat att påverka hur du upplever skidorna.
I övrigt så borde det inte vara extremt stora skillnader på pjucken eftersom du har den smala RX'en.

Jag har gått från Atomic RT 140 via Fischer WC 150 till Lange RS 140 och har nu hittat helt rätt i stancen och i känsla, Langen är dessutom en storlek mindre i skalet men justerade i hälen så att jag kommer hela vägen bak i skon vilket lätt till att flexen på skon upplevs som lite jämnare än vad jag är van vid sen tidigare.

Hur ser det ut med vinkel framåt? jag justerar den med en kil i bakkappan beroende på om jag är i pist eller utanför, jag vill stå rakare utanför och ha lite mer aggressiv vinkel i pisten (och då på pistskidor).

Som jag nämnde tidigare har jag inte riktigt hittat rätt med mina nya Atomic Tracker 130. Klart styvare och mer direkt i styrningen av skidan. Inga problem med passformen. Men något har inte stämt för mig ...

Testade mina gamla Salomon X-Scream 9 igen ... och det var som att komma hem ... allt stämde och plötsligt hittade jag tillbaka i balans och driv av skidorna. Inte lika direkt i styrningen (de har ju vart med i 10 år) men inga som helst problem att driva skidorna (Ross Super 7 & Völkl Code).

Svårt att skilja vad som egentligen påverkar ... men spontant känns det som hälen är något högre i Salomon i förhållande till tån (ramp-angle) än i Atomicen. I Salomon hamnar jag helt rätt i balansen medan Atomic ger mig en konstant känsla av "obalans". Kan också ha med skalet höjd, vinkel och styvhet att göra men jag tror att det just är lutningen på innersulan som ställer till det!

Minns när Anjas pappa (enligt massmedia) la några tejpbitar under hälen på Anjas skor fär att hon skulle hitta rätt ... tyckte det var hokuspokus ... men börjar misstänka att bara någon mm skillnad i hälhöjd kan påverka balansen och hela känslan. Ska testa!

Någon med input på detta? Anders?

/MM

Senast ändrad:
MM - tror du är helt rätt ute här.
Tror att du kanske behöver mer än ett par tejpbitar för att lösa det :-) men lägg en kil i hälen och ta med ett par pistkartor i fickan (för att kunna trycka ner i bakkappan).
Kilen lägger du ner i skalet, under innerskon.

När man tävlar så laborerar man mer med hur aggressiv mot snön man vill vara, och då justerar man med tejp mellan sko och bindning, och ibland mellan skida och bindning.
Då kan man jobba lita med vinkel i sida oxå, om man vill stå på kanten eller plana ut det lite mer, och sen fram och bak, ibland vill man känna lite mer aggro i ingång och då kan man lägga en bit tejp på insidan på främre bindningen, väldigt effektivt

Sen kan man labba lite med hur tårna ligger och det är inte helt ovanligt att man vill lyfta upp tårna lite för att kunna "spänna" upp foten och på så sätt bli lite mer direkt i ingång av sväng

Senast ändrad:
Hargin skrev väl en hel del om dessa problem i sin ibland intressanta blogg.
Måste också säga att jag är imponerad av att ni orkar åka pist med den intensiteten att dessa erfarenheter aktualiseras! Själv är jag bara glad om jag inte fryser om fötterna och försöker undvika piståkning så långt det går. Men pensionen närmar sig och då kanske jag får tid till piståkning?

Äntligen har ni gått igång!
Jag ligger lågt och reflekterar över vad ni skriver. Jag återkommer, när jag är tillbaka från en liten skidsemester.

Jag kan nämna att jag har en formgjuten innesula som är uppallad under hälen. I mina Lange fick jag dessutom lägga in en kil på ca 3 mm under innerskon innan jag blev nöjd med pjäxan i kombination med Head-skidan.

På något sätt känns det som att det är fråga om samverkan mellan stortåtryckandet och skenbentryckandet som måste passa till skidans styvhet. Vek skida + styv pjäxa => Jag förmår overböja skidan. Styv skida + vek pjäxa => stora benrörelser för att få till det tryck jag vill lägga på skidans skär. Likstyva pjäxor/skidor => Balans mellan rörelse i skida och sko.
/Allan

Jag skulle säga att det är vinklarna som ska stämma för dig i kombination med skida och pjäxa för att det ska bli rätt. Det är lite biomekanik inblandat som gör att det blir bra i slutändan.

Det är det som gör att WC åkarna lägger väldigt mycket tid på att justera både till höger och vänster.
Det är mycket enklare att justera skorna än tekniken.

Sträva efter att lyfta tårna i ingång på sväng! Då kommer du att spänna upp foten och på så sätt skapa lite kantning redan nere i skon. Stå på häl/hålfot, lyt tårna och behåll fortfarande lite tryck på plösen.

Sjukt intressant tråd. Jag bytte pjäxor för 3 år sen och det behövdes lång inkörningstid och först nu känns det som jag är hemma. Mina gamla pjuk va ett par från tidigt 90 tal Raichle flexon comp som jag åkt otroligt mycket i, För 3 år sen så kände jag att dom var rejält matta samt att dom blivit en halv stolek för stora.
Köpte ett par nordica speedmachine 110 vilket fick lästas samt att vi formgjutit sulor. Första provåkning så kände jag att jag stod mycket närmare snön och dom första svängarna så vågade jag inte riktigt lita på pjäxorna kändes som jag skulle åka omkull när jag la vikten på plösen, det var jättestor skillnad mellan pjäxorna.
Jag åker i dagsläget nästan uteslutande pist älskar att trycka på och carvar bra enligt andra, behöver säkert mer teknik då jag inte har så mycket tryck på inner skidan. Har dock inte testa att ändra någon canting allt att labba med tejp kilar. Känns dock som att jag inte behöver mer vinkel i skalet snarare lite mindre. Tråden är super intressant och jag kommer att följa den med stort intresse.

Tack för tipset.
Vad fel jag gör: Trycker med stortån och plösen, från ingången och tills det är dags att lägga om. Jag har testat att stå mer på hela foten men inte fått det att stämma. Alltså: Jag får laborera mer. ... Och jag tror såhär spontant att mitt stortåarbete kommer från åkning med mjuka pjäxor.

Principen blir att om man har rätt vinklar och står rätt så kan man åka helt grymt med en pjäxa som är helt stum, fel vinklar = svårt att komma in i sväng, svårt att komma ur.
Och det kommer alltid vara helt upp till individen att få det anpassat till sig.

allan_sladd sa:
Och jag tror såhär spontant att mitt stortåarbete kommer från åkning med mjuka pjäxor.
Det kan du ha rätt i men missa bara för allt i världen inte helheten. Det Schweitziska backhopparundret Simon Amman uppvisade minimala fot- och tårörelser vid dynamiskt arbete. Detta tack vare hans otroliga balanssinne.

Nu ska jag raljera lite. Det är fullkomligt möjligt att sätta tryck i pjäxan mot plösen och med stortån även om du ligger på rygg med skidan i luften. Med andra ord, om ditt fokus hamnar på detaljer medan andra villkor inte är uppfyllda, så kommer du ändå att skjuta bredvid målet.

Citerar Anders "om man har rätt vinklar och står rätt så kan man åka helt grymt med en pjäxa som är helt stum, fel vinklar = svårt att komma in i sväng, svårt att komma ur. " Applåd! En anledning till att banracingbilar har stenhård fjädring. Inte speciellt flexibelt eller förlåtande men väldigt vasst när allt är rätt satt.

Fyller på en skvätt, står rätt=situationsbetingat. Jag säger inte att du inte vet vad vad du gör, men kraftfullt arbete vid kraftfulla carvingsvängar härstammar i första hand från de stora muskelgrupperna i ben, säte och bål. Mitt tips är att fokusera på att kunna trycka så hårt du kan i ren sväng med dessa.

Jobbar du hårt med lår, säte och bål men svängen ändå släpper, eller du kommer ur position, så är det stor sannolikhet att du helt enkelt är ur balans. Vid friåkning, d.v.s. när du inte behöver följa en förutbestämd väg som vid käpp-/banåkning, kan du roa dig med att vara i alla svängar hur länge du vill och trycka så hårt du någonsin kan och då ska svängarna bara bli tajtare. Alltså, om du upplever att ditt stortåarbete är en rest av balansjobb från åkning med mjuka pjäxor kan det finnas anledning att betrakta andra hänsyn av din teknik/position också.

Håller med Anders igen, upp med tårna, jobba så mjölksyran stiger i låren så glömmer du tårna. Får du inte syra i låren så är det bara att öka farten och tiden på skär med tryck.

Senast ändrad:
Fattar inte riktigt vart trådskrivaren vill komma, men visst, man har ju funderat på det här.

Jag har ett par Nordica Doberman 150 från kanske 2005, tryckta, formgjutna sulor men oförändrade vinklar. Framåtvinkeln kan ställas med kilar. Jag har på Max framåtvinkel. När jag gick från ett par Salomon Race årsmodell -98 till dessa slogs jag av Nordicans distinkta känsla och att flexet var progressivt jämfört med mina Salomon som var mera on-off i flexet. Speciellt med mina dåvarande Head iSL world cup FIS slalomcsrvers tyckte jag mig känna skillnad i skidans uppträdande, bättre styrning, bättre "snap".

Mitt andra par, Technica Diablo 130, årsmodell 2008 kanske, med formsulor, fixade och tryckta, är tänkta mera som komfortpjuck för t ex alpåkning, offpist och friåkning allmänt. Mjukare flex än Nordicans förstås, ställbar sidovinkel, kilar för framåtvinkel, boosterstraps i s f det stumma toppbandet som är standard. Jag har labbat lite med sidovikeln, men känner inte mycket skillnad åkmässigt.

Eftersom Technica är bekvämast kör jag med dom mest! Jag märker skillnad på mina skidor, mina FIS GS-lagg 191 cm går bäst med Nordica, likaså 210 cm SG, resten av paletten måste jag testa lite igen (Funkallistic, och SL-carvers...).

P g a gamla skador i ungdomen misstänker jag att mina underben skiljer sig åt, d v s jag märker skillnad i höger och vänstersvängar. Antagligen kompenserar jag detta i knän och höft.

Fråga:
Hur mäter och analyserar man rampvinkel, sido- och framåtvinkel? Vilka i Sverige har kompetens att göra detta? Garaget, nån i Åre, vem?

Undrar,
Ace DG

Senast ändrad:
Finns ett par grymma killar på Garaget, Mattis är en av de jag litar mest på när det gäller att göra justeringar på pjäxor. Mr Wörnet går inte av för hackor heller.

Själv gör jag vinkelkrake och måttband :-) men känslan är sjukt viktig för mig, och sen får man testa sig fram, fundera på varför, testa något mer och justera igen, prata med andra och på det igen.
Mycket kan man ju testa utan permanenta ändringar, vinkelframåt, ramp och kantingen, pistkartor är grymt användbart att sticka ner i pjäxorna för att ändra vinklar.

Förstår vad du menar med Dobbin, en väldigt vass pjäxa om den passar (vilket den inte gör på mig utan att jobba som en galning med skalet)

Hälsningar fraen Obergurgl.
Nu har jag läst igenom era inlägg. Imorgon försöker jag tillämpa era tips och raad. Apropaa vinklar: Jag inbillar mig att i och med att jag lüft hälen ganska mücket saa faar jag fel (för stor) vinkel mellan fot och underben. (Gäller Lange-pjäxorna.) Detta ger mig en svaghet i de muskler som skall haalla mig kvar, daa jag hamnar i bakvikt. => Jag faar kanske ta med naagra pistkartor och stoppa ner bak i skaften för att minska denna vinkel?

Dessutom: Jag trücker inte med stortaan utan med trampdünan bakom stortaan. Taana pekar uppaat. Och jag blir saellan troett i laaren, eftersom jag haenger ganska mücket paa plösen (,naer det aer isigt).

Ursprungsfunderingen i denna traad var att utveckla det som Ace_DG berör:
"Eftersom Technica är bekvämast kör jag med dom mest! Jag märker skillnad på mina skidor, mina FIS GS-lagg 191 cm går bäst med Nordica, likaså 210 cm SG, resten av paletten måste jag testa lite igen (Funkallistic, och SL-carvers...)."

Men fortsätt ni, saa läser jag imorgon kväll !!!
MVH
Allan

... Känns som denna tråd lätt blir överteoretisk. Vi är inga WC-åkare som lägger tejp 1,3 mm under stortån och omedelbart känner skillnad. För tusan, flexet och vinklarna ska kännas någorlunda bra, resten får man kompensera med sin åkning, sin teknik. Jag är petig med min utrustning, men skyller hellre mina teknikbrister på ett felaktigt inövat rörelsemönster i yngre år, och i viss mån oförmåga att lära in ny teknik. Skidor är som sagt mycket lättare att utvärdera, man har helt enkelt sina preferenser och känsla för hur en "bra skida" ska uppträda. WC-åkarna befinner sig i sin egen hemisfär. Vi vanliga ska inte behöva (...eller vilja?) jämföra oss med dom.

Mina pjuck funkar bra, båda paren. Mjukt före, lösare åtdraget i skaftet, mer flex. Hårt före, hårt åtdraget, hårdare flex. Därefter anpassning till aktuell skidtyp, snö, åkning, lutning, etc. Japp, har åkt heli-offpist i Abisko med Doberman, det gick bra det också...

Tack för mig!
/A

Senast ändrad:
Märker någon här skillnaden emellan en 3 -delad kontra 2-delad pjäxa? Som jag upplever detta är 3-delad främst behagligare att komma i , men generellt mjukare än vad som anges som ex; 120 flex ? Kanske är det mer märkes relaterat.

Nu när ändå pjäxor är på tal... Vad ska jag göra för att få bort glappet mellan vaden och min bakre pjäxkant? Kör på att par Atomic Hawx 120 som jag i övrigt är väldigt nöjd med. Är det booster-straps som gäller eller?

Jag menar inte att vi dödliga känner superstor skilland på 3mm, men jag tycker det är viktigt att skapa förutsättningar att lyckas och om det innebär 3mm under tån så surething, jag kör oxå allt i mina racepjuck men justerar vinkeln med kilen i bakkant.

Om pjucken är förstora i skaftet eller glipar onödigt mycket i skaftet så fyll ut med något lagom mjukt, dels kan det vara en kil i bakkant eller med tunt liggunderlag hela vägen runt. Garaget kan hjälpa dig eller testa själv.

Jag tycket man är lite för rädd att testa olika settings för olika saker och att det begränsar förmågan, sen finns det naturligtvis gränser

Jag maaste in igen och skriva lite (med Österikiskt tangentbord).

Det var ju matchning pjäxa - skida som jag ville fiska upp idéer om. Jag ser att mücket av diskussionen berör pjäxans funktion framaat/bakaat. Mina funderingar "Dobermann kontra Lange RX L.V." handlar mer om stabliteten i sidled och naturligtvis vid aakning paa isigt underlag. Nu när även pistskidor blir breda maaste väl pjäxans förmaaga att överföra de krafter som uppstaar p.g.a. att foten inte längre staar lika nära skidans kant bli viktigare, när man aaker paa is. Mina Dobermann omsluter foten saa haart att jag inte behöver spänna spännena och jag behöver inte använda fotleden utan knäet för att vinkelställa. AA andra sidan slaar skidan tillbaka direkt upp paa smalbenet och vidare till knäet. Detta om jag aaker paa mina Head supershape speed. AAkter jag paa Salomon Sceam Hot, saa sker inte detta trots att skidan är bredare. Büter jag till mina Lange RX L.V. saa sker inte detta men jag förlorar samtidigt en del av kontrollen hos Head-skidorna. OBS: Detta gäller paa is.

Alltsaa: Är det naagon som hakar paa mitt resonemang (, som kanske blev lite virrigt).
/Allan

Pjäxan är ju länken mellan kropp och skida och därför sjukt viktig, och om foten har bra kontakt i pjäxan så kommer du per automatik få grym kontakt med skidan.

Sen spelar ju vinklar och flex (både fram/bak och sida/sidan) in hur väl du kommer kunna överföra kraft, eller parera kraften. Vinklar kommer ju alltid att vara personligt, både preferenser och biomekanisk, det måste stämma med just din kropp och det kommer sannolikt inte vara samma som för mig

Så Allan - helt rätt
Ser man utvecklingen över tid på just pjäxor så är det som hänt är att styvhet i sidled har ökat för att kunna hantera de större krafter som skärande svängar kräver och som en bredare skida oxå kräver.

Dagens pumpning i nüsnö i Sölden har inte gett naagra nüa funderingar i ämnet! Det är en alldeles för snäll süssla. => Det är vid aakning i isig pist som mina matchningsfunderingar kommer.
/Allan

Snödjup

Tillbaka
Topp