Matteproblem

Kiiiim

Ny medlem
Matteproblem
Tjena, vet att det kanske inte är rätt forum för sånt här men jag testar iaf.
Vi har fått i uppgift av skolan att räkna ut hur stor area ett glas utspilld mjölk täcker.
Jag har dock ingen aning om hur jag ska göra, så jag undrar om någon som är bra på matte kunde hjälpa mig?
Glasets volym är 3 DL och diametern på glaset är 7.8 cm om det är till någon hjälp.

Tack på förhand, Kim

Matteproblem
Om du spiller ut mjölken in i ett likadant glas, då täcker den väl ca 48 cm² ???????

Matteproblem
Det ska inte alltid vara lätt :P Jag kan iaf ge dig två tips: Pröva köra radien istället för diametern, samt hitta formel för att lösa cylinderns area. glfh ;)

Senast ändrad:
Matteproblem
Bryt ut formeln för att räkna volymen och prova dig leta fram. Men som sagt, ändra om formeln för volymen så kan du säkert räkna ut det genom det på något vis.
Orkar dock inte sätta mig och försöka själv just nu.

Matteproblem
johanfred sa:
du räknar ut hur stor volym delen av glaset med mjölk har
Du vet ju fortfarande inte hur stor yta den täcker. Som Gudrunnator säger så borde man veta hur tjock lager mjölk det ska vara, men av egna erfarenheter så ska man nog bortse från dte i detta fallet.

Matteproblem
Erik sa:
Om du spiller ut mjölken in i ett likadant glas, då täcker den väl ca 48 cm² ???????
om inte jag är helt borta spelar det ingen roll vad diametern på glaset är. Bara du vet volymen.
Jag håller med totemann. Det går inte att räkna ut om du inte vet hur tjockt mjölken lägger sig på bordet.

Glasets volym är 3dl dvs 300cm3 vilket är mjölkens volym.

Nu ska vi se, hoppas inte jag gör bort mig -> vi antar att tjockleken på den utspilda mjölken är 0.1cm då ska b*h*0.1=300cm3.
Dvs arean blir då 3000cm2 och om du skulle spilla ut i en perfekt kvadrat skulle då basen och höjden vara ca 54.7cm.
Om du vill ha radien på den utspilda fläcken tar du bara Pi*r^2*0.1=300 och bryter ut r...

Svaret blir alltså -> arean beror på tjockleken på den utspilda mjölken. Arean =300*x

Tror det stämmer om inte jag missuppfattat allt....

Senast ändrad:
Matteproblem
Är det lätt-, mellan- eller standardmjölk`?
Hur högt över havet befinner du dig? Vilken latitud ungefär? Gravitationskoefficienten måste ju tas med i beräkningarna.

Matteproblem
Olsson92 sa:
Erik sa:
om inte jag är helt borta spelar det ingen roll vad diametern på glaset är. Bara du vet volymen.
Jag håller med totemann. Det går inte att räkna ut om du inte vet hur tjockt mjölken lägger sig på bordet.

Nu ska vi se, hoppas inte jag gör bort mig -> vi antar att tjockleken på den utspilda mjölken är 0.1cm då ska b*h*0.1=300cm3.
Dvs arean blir då 3000cm2 och om du skulle spilla ut i en perfekt kvadrat skulle då basen och höjden vara ca 54.7cm.
Om du vill ha radien på den utspilda fläcken tar du bara Pi*r^2*0.1=300 och bryter ut r...

Svaret blir alltså -> arean beror på tjockleken på den utspilda mjölken. Arean =300*x

Tack för ditt svar, tror jag har räknat ut det. Får se vad min lärare säger!

Matteproblem
Du borde behöva någon form av ytspänningskoefficient för att räkna ut det hela. En vätskas förmåga att skapa ytspänning har direkt betydelse för hur stor den spillda ytan kommer att bli. Förmodligen kan du utan vidare göra antagandet att mjölk har samma koefficient som vatten om du bara motiverar det i ord. Ytspänningskoefficienten borde rimligen kunna gå att omvandla till den tjocklek som mjölken kommer att anta. Resterande del av beräkningen är som Olsson92 beskriver ovan, dvs direkt proportionellt mot tjockleken. Är tjockleken konstant kommer arean också att vara konstant, oavsett vilken form den spillda ytan antar.

Matteproblem
Olsson92 sa:
Erik sa:

noterat att jag skrev in i ett likadant glas

Glas 1 -> Glas 2

Matteproblem
Det är en uppgift som vi ska göra massa grejer med under hela terminen, den är ett del av mitt betyg. Så den är ganska viktig.

Matteproblem
Om du inte har fått någon annan ledning än det du skrivit här, måste du räkna på det sätt MnO beskriver.

Matteproblem
lånar tråden en snabbis (a)

Det finns en kruka med 100 blåa bollar och en kruka med 100 röda bollar. Varje boll är numrerad med en siffra mellan 1-100. Hur stor är då sannolikheten om man tar upp en boll från varje kruka att summan blir över 80?

help!

Tillbaka
Topp