Mayday mayday, känner inte mina tår.

Mohlkert

Ny medlem
Va i Norge och åkte skidor i veckan. Jag vet om att jag har jävligt dålig blodcirkulation i mina fötter. Så fort det blir kallt så blir de kalla och helt odugliga. Inte så roligt som skidåkare... Men till saken hörde att de blev kalla på morgonen och förblev så hela dagen utan att luftas eller maseras. Nu en vecka efteråt har jag inte full kännsel i mina stortår och om man nyper i nep så känns det inte så mycket och sticks. Ska jag kolla upp det hos en doktor? Och vad kan jag göra för att förbättre blodcirkulationen?

// M

jag har samma sak, anledningen är förmodlingen dålig blodcirkulation eller för hårt knäppta pjäxor, jag hade dåligt utrymme i mina och knäppte dom för tajt... men om man knäpper upp pjäxan varje gång man åker lift lr så så brukar de gå bättre.

jag hade ingen känsel i mina stor tår på 2 månader förra året pga pjäxfel. :S

Kolla upp det! För bättre blodcirkulation kan du vifta på tårna i liften t.ex.

ja, gå till en doktor och kolla upp det, men sen tror jag att du ska lägga ut kanska mycket pengar på ett par riktigt bra pjäxor och kanske inte spänna så hårt

försök att röra på fotten när du åker i liften , elr nåt du kanske kan hoppa riunt lite och skaka på dom elr nåt :P xD

Det är ganska lugnt tror jag, förlorade känsln i stortån förra säsongen pga för trånga boots. Tog ett ta g för känseln att komma tillbaka, nu känner jag dock nästan hela tån. Inga problem! Skönt när man slår tån i tröskeln eller så..

Det ska gå att "förbättra" cirkulationen med värme/kyla, dvs omväxlande värmebad och kylabad. Jag kan inte påstå att jag har några vetenskapliga bevis för det men det kan vara värt att pröva.
Sen handlar det om att få hög cirkulation, så träning brukar hjälpa.
Och sätt i värmare i pjäxorna.

Det är ingen fara! Förlorade känseln i mina tår en månad in i lumpen, var sedan utan känseln resten av tiden (12 mån). Var hos läkare, som sade typ att det inte var ngt att göra åt saken, en dag kommer känseln tillbaka, och visst gjorde den det, det var en underbar känsla!

Om man får dålig blodcirkulation kan man få kallbrand och tappa tårna... men det är nog i mer extrema fall än ditt skulle jag tro :)

kolla upp det!

Sen så kör inte med dubbla sockar (om du nu gör det)... bättre att kunna vifta på tårna och det blir inte kallare om du har bra skidsockar... Snarare tvärt om..

Tex

Om det är pga kylan du har tappat känseln så ska du kolla upp det med en läkare, om du däremot har haft pjäxorna för hårt åtknäppta så kan det var att du har tryckt på en nerv vilket gör att du tappar känseln och då kommer den tillbaks efter ett tag. Ett bra tips om du har dålig cirkulation i fötterna är att smörja in fötterna med nått som ökar blodcirkulationen innan du ger dig ut, antingen tigerbalsam heller en blandning av vaselin och cayennepeppar, man kan ju även köpa elektroniska värmesulor vilket är väldigt skönt att ha kalla vinterdar.

jag läste ett magasin Åre ex för ett tag sedan och där stog de att man skulle knäppa pjäxan hårt för bästa äkkänsla och om man inte knäopper upp pjäxorna på lunchen så tänder man på mkt konstiga saker lr så han man knäppt pjukken alldeles för löst .

Tja! Jag har haft samma problem och jag var till en läkare med mina. dom trodde att det kunna vara en kyl/vibrations skada som låter ganska troligt med tanka på pjäxor och kyla. Jag hade samma problem som dig med stickningar och domningar, men efter typ 2 månader kom känseln tbx iaf!
så bara att hoppas på de bästa!

Det verkar som de e ganska lugnt enligt alla andra , själv har ja aldrig haft problem med detta . =)

Hoppas de går bra för dej

Det va som fan va många som brydde sig om mina små fossingar. Pjäxorna är helt nya och har inte utrymme för varken dubbla sockor eller det kända viftandet på tårna, vilket inte hjälpte mig med värmen i mina gamla i alla fall. Men det känns på era svar som att tårna kommer få ta en del stryk nu i vinter men får vila upp sig i sommar. Ska försöka fixa värme i pjäxorna innan jag drar till rysland. Där är det nog ännu kallare än norge. Men tack för alla svar! Mina tår mår genast mycket bättre!

Jag har också varit med om samma sak. Det var lite läskigt och även om jag var i princip säker på att det inte var en förfrysning var jag också orolig för att det skulle vara "kroniskt". Det tog några veckor sedan var allt som vanligt igen och jag har faktiskt inte tänkt på det mer förrän nu :)

DJespersson sa:
jag läste ett magasin Åre ex för ett tag sedan och där stog de att man skulle knäppa pjäxan hårt för bästa äkkänsla och om man inte knäopper upp pjäxorna på lunchen så tänder man på mkt konstiga saker lr så han man knäppt pjukken alldeles för löst .
blir det så att man tänder på dyra pjäxor om man knäpper sina egna hårt eller vad menar du?

Skön tråd!
Jag har stått och frusit i en öppen båt hela hösten. Kombinationen vågor + 5 grader varmt + lite rörelse + Marschkänga 90 = seriöst skadade fötter! Jag känner ingenting framför trampdynorna... När jag hikade i djup kallsnö på nyårsafton var jag riktigt rädd att fötterna skulle ta skada. Jag hade passerat smärtstadiet sedan länge och kände ingenting. Men tack vare pjäxvärmare vid rasten (som jag inte orkade stanna och ta på i all djupsnö...) så tinade fötterna upp och jag kunde fortsätta hika... Mina nästa pjäxor kommer bli Il Moro, sjukt mycket varmare än mina Gun!

Jag räknar nog med att få tillbaka min känsel till hösten, kanske vintern... Det är inget farligt, det är bara nervtrådarna som fått sig en REJÄL törn.

Känseln i fötterna kommer tillbaka med säkerhet. Jag tror också att du lagt tryck på nån nerv. Jämför med cyklisternas händer. Här trycker man på en nerv när man håller i styret, vilket kan ge domningar under kortare eller längre tid.

Jag har åkt med racepjuck i åratal, och som bekant har dom oftast jäkligt tunna innerskor och överlag tighta skal. Syftet är ju naturligtvis att få ner exakta styrimpulser ner till skidorna.

Per automatik blir dom ju också rätt kalla. Mitt knep mot domning och kalla fötter har under alla år varit att knäppa upp minst dom två nedersta spännena mellan åken och röra på foten inne i pjäxan det så gott det går (typ vifta på tårna). På fikapausen knäpper man upp rubbet, toppbandet inkluderat. Jag tar bara i undantagsfall av mig pjucken på pausen (mest för att golven är blöta och kladdiga).

Visst, det blir ett jäkla knäppande men för mig har det funkat. Sen tror jag att dom nya värmesulorna som kommit dom senste åren kan hjälpa till.

Vänligen,
Ace DG

Senast ändrad:
Bump..

Det kallas Jägartå och det kan ta år innan du får känseln tillbaka..

Som någon skrev i ett tidigare svar på inlägget så har domningarna i tårna troligen något med nervbanorna att göra. Nerv/nerver ligger i kläm någonstans mellan ryggraden och foten. I allmänhet är det vanligaste problemet vid domningar i ben/fötter påverkan på nervrötter mellan ryggkotor. I ditt fall skulle jag dock inte gissa på det, utan snarare på att det har med pjucken att göra. Troligen sitter dom för hårt någonstans runt vristen och då påverkas nervbanorna ner till stortårna och/eller blodbanorna till samma kroppsdel.

Börja med att söka reda på en kiropraktor eller naprapat som är duktig (helst en som är särskilt duktig på fötter) och låt dem undersöka och behandla fötterna på dig. När du vet vad de tror eller vet om problematiken kan du gå vidare och kanske prova andra pjuck. Alternativt anpassa de pjuck du har så att de passar bättre.

Har du inläggssulor i pjucken? Om inte kan det vara ett tips att skaffa. Vissa handlare har möjlighet att gjuta av dina fötter och på plats tillverka hårda inläggssulor till pjuck (görs bl a på Adrenalin i Luleå). I regel är ju pjucken helt plana i botten och det gör att hålfoten vill sjunka ihop. För att motverka detta kommer alla småmuskler i foten att ligga med hög anspänning på och det leder till dålig cirkulation och ibland även till nervbanepåverkan.

Mattias, Luleå

t00k3r sa:
läste också det garva som fan

Orkar inte läsa hela tråden men det låter som nerver.

Att det inte är kylan som gjort att du inte känner något utan att du haft konstant tryck på tårna. Jag har tappade känseln i fingertopparna i 2 veckor efter att ha tränat på att göra barn. Det kom så sakteliga tillbaka efter en tid

TheFibretech sa:
ja, gå till en doktor och kolla upp det, men sen tror jag att du ska lägga ut kanska mycket pengar på ett par riktigt bra pjäxor och kanske inte spänna så hårt
om man inte spänner dom så hårt e de väl ingen mening med att ha bra pjäxor? då kan man ju lika gärna ha budgetpjäxor. det som e bra med dom dyra pjäxorna kommer väl inte till användning då:P eller har ja fel?

Rydellen sa:

Att det inte är kylan som gjort att du inte känner något utan att du haft konstant tryck på tårna. Jag har tappade känseln i fingertopparna i 2 veckor efter att ha tränat på att göra barn. Det kom så sakteliga tillbaka efter en tid
WHAT?!

Carled sa:
Rydellen sa:

WHAT?!
Hahaha shit vad jag måste varit trött igår på jobbet :D

Fick inte riktigt fram poängen där ;D

Jag menade att känseln kom tillbaka efter 2 veckor först. Och ja, jag utsatte mina fingertoppar för statisk belastning. Säger inte mer än så..

om man har rena fötter kan det också hjälpa faktiskt det e sant!

Jag har samma problem; men för mig är det nog inte pjäxorna, utan att jag har dålig blodcirkulation. Är det någon här som har fått något preparat utskrivet för att öka cirkulationen?
För mig försvinner känseln i fingrar och tår så fort jag är ute i kyligare väder. För tillfället känner jag bara lite sockerdricka i min ena stortå och några av fingertopparna har lite sockerdrickstendenser sen några veckor tillbaka.
Det känns ju lite besvärligt att jag inte får någon värme i händerna och fötterna om jag inte jobbar för fullt och har på mig tonnvis med varma kläder. Hade jag varit rökare så hade jag slutat (för rökning ska visst minska ned på blodcirkulationen) - å jag är inte sugen att börja, för att senare kunna sluta och hoppas på en bättring :)

Ingen som har nån gammal mormor med dålig cirkulation - som ni kan fråga?
Jag är tacksam för alla tips :)

Jag skrev ett inlägg angående det här tidigare där jag tipsade om att inlägg i pjucken kan hjälpa till att undvika sådana här problem. Jag har själv låtit göra inlägg till mina pjuck och NU har jag fått problem med domningar. Misstänker att det har något att göra med att jag nu har ännu mindre plats i pjäxorna.

Före inläggen fick jag problem med kramp i fötternas muskulatur och då speciellt i högra fotens insida och hålfot. Mattias på Hägglunds i Luleå konstaterade att mitt högra fotvalv var lite ihopsjunket och fixade inlägg åt mig och vips var krampproblemen som bortblåsta. Nästan. En liten aning kan jag känna, men inget att bråka om. Nu kom istället domningar i vänster stortå och en bit upp i foten.

Mina pjäxor har väldigt tajt passform och de var fördjävliga att få ner fötterna i innan jag lät göra inlägg, men när fötterna väl var på plats kändes det bra. Nu är dom ännu värre att få ner fötterna i. Det blir ju ännu trängre med inläggen, så nu kan utpressning vara av nöden.

Mina pjäxor sitter som gjutna, men jag råkar ut för tappad känsel i alla sorters skor (och handskar) - klätterskor, löparskor, fingåbortskor, slalompjäxor och fotbollsskor...

Tillbaka
Topp