Med eller utan Hjälm?

jeppenator

Aktiv medlem
Med eller utan Hjälm?
Jag måste dra upp frågan här i forumet.
överallt ser man jibbers, stora som små som åker utan hjälm... men varför? är de coolare å åka utan än med?.. hm NEJ det tycker jag verkligen inte.
Det är ju en sån enormt billig livförsäkring om man faktiskt skulle krasha..

Sen att man pillar in diverse grejjer under hjälmen, så som mössor, pannband å gogglar är väl inte det bästa för ultimat skydd.. men bättre de än att åka helt utan..

Jag säger som adam falk:
"alltid hjälm, glöm inte det"

vad tycker ni andra?
är de med eller utan kruka som gäller för dig? och varför..
/jeppe

Senast ändrad:
Med eller utan Hjälm?
Med Hjälm klart . Det e mycket snyggare också .
Som du säger så är det ju också en livsförskäkring och risken att få nackskador måste ju va mycket större om man kör utan

Med eller utan Hjälm?
men jeppe jeppe.. trodde du om någon hade koll på att man ska spinna vidare på trådar som finns.. snälla bubben .. helt onödig tråd oxå..

Med eller utan Hjälm?
----jag har inget direkt emot dom som inte använder hjälm

nej då kan du till och börja gnälla på mig!

ja har inget emot att inte andvända... ja tycker de kan vara soft att köra utan ibland å ha lurarna när man chillar ner för backen på försesongen utan hopp.. men ett minus med det är att en viss jeppenator kommer å knullar upp en i nacken å gnäller!

Med eller utan Hjälm?
Hjälm såklart.. har hört vissa i åre som åkt utan att det ser löjligt, töntigt ut med hjälm men det är väl tvärtom.. visst är det skön när man kanske är på väg hem till stugan eller liknande & sätta på en mössa & lurar o chilla hemåt utan att hoppa eller liknande..

Med eller utan Hjälm?
jag önskar jag vågade åka utan hjälm. för det är värsta tufft, alla stora killar gör så!

Med eller utan Hjälm?
Självklart med hjälm! Som Jesper säger: En billig livsförsäkring. Med tanke på att hoppen byggs större och större...

Med eller utan Hjälm?
åker till största delen med hjälm men iår så är min för liten och sitter konstigt så måste hitta en ny vilket brukar ta ett tag då det inte intresserar mig så mycket.
Men tycker att man skall köra med hjälm, man känner sig mycket säkrare och kan köra på.

Med eller utan Hjälm?
Är oerhört dålig på att använda hjälm tyvärr, så kids, kolla inte på mig...
Tar på mig krukan ibland när det ska göras dumheter, men inte alls tillräckligt ofta.

Man är väl dum, men jag gillar att åka utan.

Med eller utan Hjälm?
Känns som lite utdiskuterad fråga här på fr redan, borde vell du veta Jeppe.
Jag använder i stort sett alltid hjälm, gogglar använder jag när det är dåligt väder, för soligt eller när jag vill se tuff ut -annars kör jag utan.

Jag respekterar ändå dom som kör utan hjälm, om dom har ett bra skäl som t,ex "frihetskänsla". Många anser att frihetskänslan du har när du är ute på berget och åker skidor kan försämras en aning med hjälm, och jag håller faktiskt med till viss del så jag förstår dom.
Kommer nog själv köra vissa mycket soliga och härliga dagar utan hjälm i år.

Jag antar att det är så alla elitåkare utan hjälm också resonerar, t,ex Mike Wilson i sin trippel backflip. Hade han hjälm ens?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36530
Fanns ju endel i forumet att spinna på...

Senast redigerad av en moderator:
Med eller utan Hjälm?
har alltid på mig hjälmen när man ska och åka, men det händer väl att man syndar och hoppar över den ifall man bara ska jibba lite på gården .

Med eller utan Hjälm?
Hjälmen skall va på! SKYDDANDET FÖRE UTSEENDET!!!

Det är inte så svårt att slösa kanske runt 800 kr på en bra/säker hjälm!:D

Med eller utan Hjälm?
jag kör med hjälm.

dock tycker jag det är mycket snyggare utan faktiskt. däremot inte automatiskt coolare.
tycker de är lite utav en ensak faktiskt, känner man för att använda hjälm, ska man göra det, annars behöver man inte göra de även om det är smart att sätta på den, för det är ju som du säger en billig livsförsäkring.

jag själv har slagit i huvudet några gånger så skulle inte köra utan.
sen är de varmare med hjälm åxå:)

Med eller utan Hjälm?
kör med kruka när man kör litte mer seriöst , men tycker att man ska alltid ha hjälm för att man vet inte när faran dycker upp.

Med eller utan Hjälm?
kör med kruka när man kör litte mer seriöst , men tycker att man ska alltid ha hjälm för att man vet inte när faran dycker upp.

Med eller utan Hjälm?
jag åker med hjälm. det har blivit naturligt och om jag inte använder hjälmen så känns det helt stört :S. det är svårt och säga om det är snyggare med hjälm men vafan skulle man inte ha hjälm för? känns bara idiotiskt. :p

MER HJÄM!

Med eller utan Hjälm?
zibba sa:
kan hoppa upp tyskar & danskar från både höger o vänster, nefyfan..

Med eller utan Hjälm?
Hjälm är dessutom mycket varmare än mössa, är skönt med hjälm då det är kallt eller blåser mycket. Sen tycker jag det är snyggare med kruka, finns ju mycket snygga hjälmar nu förtiden.

Med eller utan Hjälm?
fick nosen på min egna bräda i bakhuvudet förut efter en faceplant, torska non liter blod och fick sy ett gäng stygn.
efter det har hjälmen vart på.

Med eller utan Hjälm?
freerideberra sa:
Känns som lite utdiskuterad fråga här på fr redan, borde vell du veta Jeppe.
Jag använder i stort sett alltid hjälm, gogglar använder jag när det är dåligt väder, för soligt eller när jag vill se tuff ut -annars kör jag utan.

Jag respekterar ändå dom som kör utan hjälm, om dom har ett bra skäl som t,ex "frihetskänsla". Många anser att frihetskänslan du har när du är ute på berget och åker skidor kan försämras en aning med hjälm, och jag håller faktiskt med till viss del så jag förstår dom.
Kommer nog själv köra vissa mycket soliga och härliga dagar utan hjälm i år.

Jag antar att det är så alla elitåkare utan hjälm också resonerar, t,ex Mike Wilson i sin trippel backflip. Hade han hjälm ens?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=36530
Fanns ju endel i forumet att spinna på...
Jag tycker inte som du.. Snarare tvärtom, med kruka kan man åka på bättre än utan !! Utan hjälm fegar man o förstör hela skiddan.. De e min åsikkkktt. Såg först nu att du kör med hjälm, vilket jag tycker e bra. Men det där med frihetskänslan, njaa de tror ja inte på

Senast ändrad:
Med eller utan Hjälm?
rasmusericson sa:
ja har inget emot att inte andvända... ja tycker de kan vara soft att köra utan ibland å ha lurarna när man chillar ner för backen på försesongen utan hopp.. men ett minus med det är att en viss jeppenator kommer å knullar upp en i nacken å gnäller!
Den situationen kan vara rätt farlig också, tänk på hur det gick för Fogdö. Han chillade nerför en transportsträcka, ramlade och blev förlamad...Alltid hjälm och ryggplatta är det som gäller!

Senast ändrad:
Med eller utan Hjälm?
asså sak ja bara åka å glida i backen(slalom,leka på små knölar utanför/i pisten)så brukar ja inte ha hjälm på mig men oftast siter krukan på men är man ska hoppa å raila så siter den defentift på(försöker varifal me de)

men ja tycker man ska köra me hjälm

Med eller utan Hjälm?
jag tycker det e mycke snyggare o köra med mössa men jag tycker man e dum i huvudet om man gör det då det e lätt att antingen dö eller bli förlamad om man skulle trilla på huvudet...sen så finns det ju massa hjälmar att välja på o då finns det nog alltid nån som man tycker e snygg...så kör med hjälm det gör jag ijallafall:D

Med eller utan Hjälm?
Det är helt klart bäst att åka med hjälm.
Men är inte ett dugg bättre om man åker utan.
Så glöm inte att ha hjälmen på huvve

Med eller utan Hjälm?
... intressant..

skulle vilja säga det på detta sättet:

tänk er en enda liten sekund, ett felskär eller en liten olycka...

pang!!! du landar fel (på en box, på ett rail, på en isfläck, på en annan kompis, på en annan åkare, var som heslt kan det gå fel..

TÄNK er att ni skulle göra illa ryggen eller nacken så pass mycket att ni fick sitta resten av livet i en RULLSTOL...

när jag tänker denna tanke så finns det bara ett val.. ett enda rätt val..

HJÄLM.

/Pinn

Med eller utan Hjälm?
brukar alltid dra på hjälmen innan jag ska hoppa! eller göra nått lite svårare på rails. känns faktist mycket säkrare då i hela kroppen.. känns som att de inte är lika enkelt att bryta benen när ja har hjälm ;D så det är bra! nog fan är det faligare att köra utan.. men det kan vara farligt att köra med också.. som när ja skulle köra backflip här på försesongen å körde upp tailen under hjälmen å sköt ner brillorna för ögonen så ja såg inte ett piss. kunnde gått illa de! fast ioförsig, hade ja inte haft hjälm så hade känns då också!

okejdå!

det finns inte många argument för att inte ha de..
såå ja ger mig jeppe!.. det va denna förbannade tråd som har fått mig att byta åsikt :( </3

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp