Medelbra åkare söker skidor

JoarH

Ny medlem
Hejsan, jag undrar om ni vet någon bra skida till mig, är 178 cm lång och väger 75 kg. Har skidat kanske sex år :)
vill haen allaround skida eftersom jag tyckerdet är skojj att köra offpist, men även i pisten!

MvH Joar!:D

Den informationen räcker inte för att ge några tips. Sök i liknande inlägg genom att gå in i Skidor Freeride-avdelningen i forumet så hittar du massor med information i hundratals liknande trådar.

"Offpist" kan betyda allt från lite pjäxdjupt i en stängd pist i Romme till stora alpåk. Vad siktar du på ungefär i midjebredd? Lättsamt eller med racekänsla i pisten? Prioriteringar pist-offpist? En pistskida som ska funka utanför, eller en offpistskida som ändå ska behålla hedern i pisten? Vad har du för pjäxor (betyder mycket för vilken bredd man kan driva)?

Senast ändrad:
Jag tror en liknande skida som jag har skulle passa dig, den är en K2 Iron Maiden. Twintip, 90mm i midja och fungerar i pist ;)

Hej,
Låt oss få veta lite mer detaljer om dig så får du bättre svar. Expertis saknas inte på FR!
Jag tycker f ö FR:s prylguide är bra tt surfa runt i för att få ett allmänt intryck av utbud och priser
Vänligen,
/Ace DG

Ursäkta för den dåliga informationen, skrev det på tre minuter innan jag skulle till skolan, förstår att ni inte kan tipsa så mycket! :)

Men Jag vill ha en skida som är mest för pisten, men somsagt fungerar även utanför pisten, i skogen etc.
Det är ju inte direkt offpist nerför alperna jag pratar om, lite mera på sidan om pisten i lite pudersnö.
Jag tycker även om att hoppa på hopp i parken, men det är inget som jag prioriterar när jag ska välja en skida, eftersom de "trix" jag kan göra, kan man lika bra göra med alla skidor ! ;)
Så helt enkelt är det en skida för pisten jag söker, men som även fungerar utanför :)

Vet inte vad ni behöver veta om mig men, väger ca 72 kg, är 178 cm lång, tränar 6 gånger i veckan, skidat kanske i 6 år, 45 i skostorlek.... Haha hoppas det räcker och tack för svaren även om de kanske inte hjälpte mitt skidval så mycket! ;)

MvH Joar!

95-100mm tycker jag själv är en sweetspot för allroundskidor med pistfokus. Jag har aldrig känt något behov av att gå smalare, även om om det är många som gillar 85-95mm-kategorin. Med runt 100mm får man fortfarande en rätt bra bredlaggsaktig surfkänsla och kan åka med flytbaserad teknik om rockern är rätt. Valet av skidor beror fortfarande mycket på vad du gillar i fråga när det gäller känsla och karaktär i skidorna. Några exempel:

Som jag ser det är det främst två saker du behöver ta dig en funderare på:

1. Vill du ha rejält med stuns i pisten med en metallbaserad racekänsla i pisten, och därmed lite tyngre och bastantare utanför? Eller söker du en lättsammare skida med spänst och ploj som får gå före dämpning och isgrepp?

2. Vilken typ av balans är du ute efter? Mer centrerat och jibb, eller en mer traditionell bootcenterpunkt en bit bak på skidan?

Du är fortfarande så otydlig att vi rör oss ett antal olika kategorier skidor.

Hej Joar!
Jag tror att du måste lägga några timmar framför datorn och surfa runt lite och inhämta fakta om olika skidtyper och samtidigt fundera på:

* var åker jag mest? (småbackar, Svenska fjäll, Alper?)
* Vad är roligast? (parkåkning, carving i pist, offpist, hoppa från klippor<ett måste på FR>;))
* Hur ofta åker jag? (1v/år, flera veckor/år, Flera ggr /vecka?)
* Hur åker jag rent tekniskt (självlärd men ståsäker, skolad med bra grundteknik, god carvingteknik, fixar pudret, etc?)
* Vad får det kosta (sist men inte minst!)
* Lägg till MnO:s frågor ovan...

Inget kommer gratis vettu...!
Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Tack så mycket för alla svar, det värsta är att ni pratar om så mycket som jag knappt visste att man funderade på! :rolleyes:Men nu har jag iallafall hittat en skida, som kommer passa mig (Your text to link here...)

Enligt er är det säkert en stenåldersskida, men eftersom jag inte skidar så mycket så kommer den nog duga bra för mig! :)

(Pssst, jag ska försöka hoppa från lite klippor då ;) )

Hej Joar,
Ja, Jo, hmmm... många av oss är nog kanske lite miljöskadade här på FR, men vänta bara. Om några år är du precis likadan!:)
Tror säkert den skidan kan funka för dig. Jag antar att priset är fördelaktigt!
Kör så det ryker!
Fortsätt med oss på FR!
Ha det!
/Ace DG

Tillbaka
Topp