Mediaprogammet (gymnasium)

Sanderski

Ny medlem
Hallå. Jag gillar mycket att redigera,fota å filma. Ska man då vända sig till Mediaprogammet sen när man ska välja ? eller e ja helt ute å cyklar ?

det beror väl på vad programmet har för inriktning kanske.. jag är också intresserad av foto och redigering av bilder men jag valde Teknikprogrammet med Profil:Design Sedan kunde man välja till egna kurser (invidiuellt val) och då valde jag Fotografisk bild digitalt och där får vi en massa foto upgifter med Canon EOS 300D kameror och redigering i photoshop CS. Prata med syon på din skola eller någon på media för att få en uppfattning eller utnyttja öppethus dagar.

Jag skulle säga nej.
På MP så får du bara den mest grundläggande behörigheten för mediestuff. Inget mer.
Ska du bli fotograf så är det bättre att gå nåt annat och sen söka fotohögskola, eller filmhögskola.
Jag gick visserligen MP, men då gick jag ett år naturteknisk innan och pluggade upp en massa ämnen. På så sätt så slapp jag gå KomVux sen.
Leta gärna upp en fotograf som du kan få praktisera hoss, kanske bara som springpojke, men det är ändå värdefull erfarenhet.

Men, framförallt, när du ställer dig frågan: Kan jag jobba med det här hela livet, utan att tröttna?, svarar du ja då?
Det är det viktigaste. :)

Klart jag svarar ja. det roligaste jag vet :) tack för tipsen. vet inte vilken inrikting dom har här i gbg men finns det kanske speciela gymnasium för redigering,foto & video å sånt ? men bra grej där LemmeL att jag ska försöka hitta en fotograf att praktisera hos.

Mediagymnasium kan ge dig en grund. Det är helt upp till dig själv. De flesta skolorna har bra utrustning. Problemet är ofta avsaknaden på kvalificerade lärare. Tyvärr är många skolor bra på att måla upp en bild av en lysande framtid. En bild som inte stämmer mot verkligheten. Den fråga du ska ställa dig är hur mycket av din fritid du är beredd att offra de närmsta 4-5 åren? Om sanningen ska fram är det väldigt många i branchen som har lärt sig själva, ljugit om sin förmåga och tjatat för att få in en fot och sedan jobbat dygnet runt i ett par år innan de har fått sin chans att göra något eget. Sedan är frågan på vilken nivå du vill jobba, men är ambitionen att jobba heltid på ett produktionsbolag av något slag så är det en extremt stor konkurrens om platserna. Mitt bästa råd är att offra i princip all fritid under skoltiden, du kommer inte att få samma möjligheter att testa olika saker och trick senare, för att bli bra på att film, redigera mm så att du får en bra showrel. Det kommer att bli din inträdesbiljett till jobb eller mer kvalificerade utbildningar. Talang och brinnande intresse går nästan alltid före. Med tanke på att det finns flera bra eftergymnasiala utbildningar kanske inte ett betyg från gymnasiet väger speciellt tungt. Men som sagt var, har du det brinnande intresset och talangen finns det inget som motsäger att du om några år reser jorden runt och filmar skidåkning ena dagen och en reklamfilm för volvo nästa. Lycka till!

Om det är Göteborg du söker i så kolla med Downfilm om det inte behöver en allt i allo eller assistent.

/John, (Post production Producer inom flm och video)

som sagt... det beror på...
Jag läser förnärvarande på Nacka Mediagymnasium och pluggar i ämnen som Redigering, Filmkunskap, tv-produktion och foto mf. Om du bor i Stockholm och ska söka någon skola i närheten så skulle jag absolut rekommendera detta föutom att skolan har den absolut senaste utrustningen så har dom även lärare som liksom har en fot inne i arbetslivet t exp vissa lärare jobbar deltid på svt/tv4 osv... Så är man flitig så finns det enorma möjligheter!
jag har bl a jobbat på Faddergalan, Grammisgalan samt på tv3 i några veckor, och dessa jobb fick jag genom skolan...
Men mediaprogramet i övrigt är nog ett bra val om du tycker om att filma och redigera men du får nog vara beredd att plugga videare efter din tid på gymasiet.
men se till att välja rätt mediagymnasium om det blir något, skolorna skilljer sig mellan lärare och utrusting glöm inte det.

(sök till Sveriges bästa mediagymnasium (2004)!
lycka till!
/D

Råkar veta att det i Halmstad finns en gymnasieutbildning som speciellt inriktar sig på filmproduktion. Inte så extremt långt från Göteborg. Kolla upp det med din syo!

John: vad är en showrel? Är det ungefär samma sak som en trechippare? =)

Min stavning är lika usel som min tangentteknik. En showreel är ett band/dvd med arbetsprover där man visar upp det som man är mest nöjd över. Den är väldigt viktig. Bra utbildning, men en dålig showreel = troligen inga jobb. Ingen utbildning, men en kanonbra showreel = stor chans för jobb.

Bland annat mediagymnasiet i Nacka är en av de utbildningar som har väldigt mycket teknik, men som tidigare har haft en hel del problem med att få tag i kompetenta lärare. Har själv blivit kontaktad av de flesta "Media utbildningar" som huserar/huserade i Nacka om jag kan tänka mig att ha föreläsningar eller känner någon som kan tänkas att ställa upp. Men det är bara att gratulera om den skolan har ryckt upp sig. Vill dock åter igen säga att det hänger inte på skolan utan bara på dig själv och hur pass intresserad och talangfull du är.

Nojlas: Glöm trechippare, nu gäller HDV :-)

tack så mycket Jonhn_Te , skit bra fakta asså :) har faktiskt tänkt att vända mig till Downfilm till nästa prao ( efter sommarn :] ) Men jag har ett brinnande intresse för film/redigering å talang tycker alla att jag har som jag visat filmer för ( inga seriösa men :] ) men tycker du då att jag ska hålla mig till Medialinjen ifall jag har ett brinnande intresse å min dröm e att vara med att spela in / redigera en skid/snowboard film ?

Sök till Mediagymnasiet. Kolla bara att du får behörighet till högskolan ifall du skulle få för dig att du vill ändra inriktning senare i livet. Att livnära sig på att bara göra skid/surf mm är svårt. Dom personer som jag känner eller har träffat genom mitt jobb måste dryga ut sin inkomst med diverse andra jobb inom film eller något helt annat. Men som sagt var kolla med Downfilm. Även om de inte bara gör skidfilm hela tiden så finns det säkert en chans att komma med på den delen när du väl har fått in en fot. Om inte kanske Ruben Östlund som var med och gjorde de första Free Radicals filmerna har någon ny långfilm på gång och behöver extra hjälp.

Lycka till

Jobbar själv inte på något produktionsbolag utan Post Production (allt efter inspelning). På www.chimney.se kan du se vad vi håller på med.

/John

Vill bara sticka in med ett litet inlägg.

Det är nämligen så att jag går ut en utbildning på Diploma-nivå inom Digital Film i november.
Mina amitioner är skyhöga och tycker att beslutet att börja plugga just digital film är det bästa jag någonsin gjort.
På gymnasiet däremot gick jag Hotell och Restaurang, något som också kan ses som ett bra beslut efterom jag har så mycket jobb vid sidan av skolan att om man slår ihop all tid jag jobbar och pluggar INTE HAR någon som helst fritid - men jag njuter.
Det som på så vis känns skönt är att jag alltid kommer ha jobb om jag inte skulle kunna tränga mig in i filmbranchen direkt efter skolan, det är fördelen med att välja en yrkesutbildning.

Men samtidigt blir man inte behörig till mycket om man skulle få för sig att plugga på högskola senare, dock kan jag gå utterligare ett år efter detta och då omvandlas två års eftergymnasiala studier till 120 universitetspoäng, ganska bra! he he

Därför tycker jag själv att jag tagit ett säkert steg - så att man kan jobba med något hyfsat yrke om det skulle skita sig i framtiden (i mitt fall kock) och samtidigt satsar jag allt jag kan för att komma in i den branch jag helst vill jobba i.

kan tillägga att jag för tillfället går på SAE Institute i Solna - http://www.sae.edu

Tillbaka
Topp