Medias bevakning av big air!

elfqvist

Medlem
Jag håller på att skriva en insändare på svenskan, som sedan ska skickas till city elr metro, och tänkte ta upp det här om att big air tävlingar får så lite uppmärksamhet i media.

Så kom med förslag om vad som kan vara bra att ha med, fakta elr annan info!

Skriv om det Dremkonceptet, alltså "säkrare" big jumps!

och hur förbannat jävla stort det är i Japan, lasershower och hela paketet!
(vet inte om det är dit jag vill att snowboard skall komma men är ju ett bra exempel på hur stort big air är...)

Att det behövs MER tävlingar. Det är alldeles för få tävlingar, och oftast för långt ner.
I norra sverige anordnas det inte en enda tävling, vill man tävla är man tvungen att resa till stockholm, dalarna osv.

Mer tävlingar, över HELA landet och mer uppmärksamhet åt newschoolskidåkningen.
Det är en GRYM sport som utvecklas mycket och behöver mer publicitet.

Eller du kanske ska skriva en insändare om mig?

Big jump: freestyle och halfpipe
Att åka i halfpipe innebär att åka i ett sorts avlångt, halvt rör som går ner, oftast rakt nerför backen. Freestyle däremot innebär att åka i en big junp, eller big air som det också kallas, och försöka göra så snygga trick som möjligt.

Big jump
Vad betyder big jump, vad menas egentligen med bigjump? Deet kan ju till exempel handla om en backe där man åker snowboard, skidor, telemark eller liknande och hoppar över ett stort gupp. En lång och brant backe med ett högt hopp brukar kallas "big air", eftersom det är möjligt att komma högt upp i luften. Big jump brukar finnas att tillgå på de flesta större skidorter med etablerade skidanläggningar i Sverige och utomlands.

En big jump kan vara avspärrad vid tävlingar men brukar annars kuna nyttjas av vem som helst som känner för att hoppa lite. Inte bara för tävlingsåkare och extremsportåkare alltså.

och stora big jump eller stora half pipe tävlingar har en stor stämning och adrenalinen pumpar
och jag kan säga en sak det är fantastiskt att gå på tävlingar

Rätta mig om jag har fel ,wolwerin, men jag trodde att big air var en tävlingsform, dvs göra exempelvis 3 hopp och få så mycket poäng som möjligt. Medans big jump var själva hoppet?

Sjukt nice projekt. Hoppas att det blir bra,jag hjälper dig väldigt gärna men jag har väldigt lite tid just nu, om du håller på med detta senare i helgen eller nästa vecka kan du gärna säga till mig så gör jag vad jag kan för att bidra med hjälp.
MVH
Christoffer

Jarle sa:
Rätta mig om jag har fel ,wolwerin, men jag trodde att big air var en tävlingsform, dvs göra exempelvis 3 hopp och få så mycket poäng som möjligt. Medans big jump var själva hoppet?
Ja, det förstår nog wolverin också. Tror han skrev lite fel bara..

wolwerin sa:
Big jump: freestyle och halfpipe
Att åka i halfpipe innebär att åka i ett sorts avlångt, halvt rör som går ner, oftast rakt nerför backen. Freestyle däremot innebär att åka i en big junp, eller big air som det också kallas, och försöka göra så snygga trick som möjligt.

Big jump
Vad betyder big jump, vad menas egentligen med bigjump? Deet kan ju till exempel handla om en backe där man åker snowboard, skidor, telemark eller liknande och hoppar över ett stort gupp. En lång och brant backe med ett högt hopp brukar kallas "big air", eftersom det är möjligt att komma högt upp i luften. Big jump brukar finnas att tillgå på de flesta större skidorter med etablerade skidanläggningar i Sverige och utomlands.

En big jump kan vara avspärrad vid tävlingar men brukar annars kuna nyttjas av vem som helst som känner för att hoppa lite. Inte bara för tävlingsåkare och extremsportåkare alltså.

och stora big jump eller stora half pipe tävlingar har en stor stämning och adrenalinen pumpar
och jag kan säga en sak det är fantastiskt att gå på tävlingar
öööh? vart har du kopierat det ifrån.. kanske lite oldschool...

Tyvärr så kommer aldrig en tävling i Sverige dra lika mycket folk som på kontinten. På kontinten så är det fest när det är ett sånt evenamang. Ta till exempel Air and style eller Freestyle.ch. Är en fest utan like då och det är bara ett fåtal bräd/skidåkare mer "vanligt" folk där. Ta bara winterjam tex. Har det varit i tex Schweiz så skulle jag tro att det hade varit 20000 pers där utan problem. det är väl största problemet i Sverige. Inget folk, inga sponsorer, inga tävlingar.

//H

Christoffer_Aldell sa:
Sjukt nice projekt. Hoppas att det blir bra,jag hjälper dig väldigt gärna men jag har väldigt lite tid just nu, om du håller på med detta senare i helgen eller nästa vecka kan du gärna säga till mig så gör jag vad jag kan för att bidra med hjälp.
MVH
Christoffer
Faan va sjyst..men nu ede så att det ska vara inne idag:(

Men tack ändå..

Jarle sa:
vad är då slopestyle? :b

edit: kom på att du menade att man hoppade 3 gånger i samma hopp,
slopestyle är 3hopp efter varandra .. :)

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp