Mellan Rustler 11 och Enforcer 93

chrillelille

Aktiv medlem
Nu när man sitter hemma och har tråkigt, skidåkning känns långt bort, reorna kommer och man vill stötta sin lokala handlare så funderar jag på att köpa ett tredje par skidor att ha emellan de två jag redan har, säkert helt onödigt.

just nu kör jag Nordica Enforcer 93 (93mm) som skida när föret är skräp eller då jag håller mig mer i pisten (typ Åre). Kul skida när det är hårt och stökigt men mindre kul i djupt och tight. rustler 11 (114mm) kör jag när det är djupt och bra (en bra dag i alperna). Kul som fan i djupt fluff och skog, men tycker den är för bred, hård och lätt när det blir hårt och stökigt - då upplever jag den som orolig. Båda bra skidor, med sina svagheter. Kommer ha kvar båda.

jag tänker att jag söker något 100-105mm, mer dämpning än rustler 11 men mer lekfull shape än Enforcer 93.

Just nu ligger Nordica Enforcer 104 186cm högst upp på listan. Jag åkte Enforcer 110 191cm förut, men tycker den blev för tung, dock gillade jag den mycket! En smalare och kortare version låter som det skulle passa rätt bra.

Dock undrar jag om ni som har koll har andra förslag. Tänker mig rustler 10, QST 106 (eller 99), Armada ARV106, mindbender 108 (eller 99). Jag vill ha rocker bak (mer än smalare enforcers) och lite stuns i skidan (mer än rustler 11). Har inte testat någon av dessa.

jag är en helt okej åkare, väger 80kg/184cm lång. Gått från att åka stort och tungt till att åka lättare och mer tekniskt.

tack på förhand!

dallan

Medlem
Av dom du nämnt tror jag mest på enforcern eller minbender 108, 99:an har inte mycket till tailrocker. QST har för lite metall i sig, Rustler 10 blir ungefär som 11:an. Arv:n har jag dålig koll på. Fischer 102 FR? Fått fin kritik här på freeride, dock utan metall. Annars om du väntar till nästa år en Salomon Stance 102, fick väldigt fina vitsord av skiessentials.com dom beskrev den som en lekfull charger.

Sale

Medlem
Blir inte mindbendern 108an lite väl lik dina rustler?
QST 106 skulle jag vilja säga är lite åt det pistiga hållet utan speciellt mycket tailrocker, men vikten o lekfullheten finns iof ändå där...
Just modellen ARV har jag dålig koll på men överlag passar ju Armadas idé av hur en skida ska va ganska bra in på vad du beskriver.
Nordica 104 Free låter egentligen väldigt passande, men personligen skulle jag tycka det va tråkigt med två par av samma märke.
Jag skulle vilja slänga in skidorna Line Sick Day 104 och Faction 2.0 i leken, då tar jag framförallt fasta på det du var inne på om mer lekfullhet men ändå rejält allround.

För övrigt trevlig set-up med de två paren du har! Ganska klockrent skulle jag säga, täcker ju in det mesta så länge man inte vill ha en lättare skida för turande.

Always-Sunny

Aktiv medlem
N 104 är väl det naturliga valet men risken är att den kommer kännas för lik 93'an, som någon var inne på. Körde på skidtestet N100 vs 104 (typ bara pist) och upplevde dem väldigt lika. Det som skilde markant var 104'ans rocker bak.

chrillelille

Aktiv medlem
Av dom du nämnt tror jag mest på enforcern eller minbender 108, 99:an har inte mycket till tailrocker. QST har för lite metall i sig, Rustler 10 blir ungefär som 11:an. Arv:n har jag dålig koll på. Fischer 102 FR? Fått fin kritik här på freeride, dock utan metall. Annars om du väntar till nästa år en Salomon Stance 102, fick väldigt fina vitsord av skiessentials.com dom beskrev den som en lekfull charger.
Tack! Vad jag förstått så har de biffat upp Rustler 10, därför jag tänkte att den skulle kunna vara relevant i denna grupp. Salomon Stance 102 var ju onekligen intressant, men tänkte om jag skulle slå till på rean

chrillelille

Aktiv medlem
Blir inte mindbendern 108an lite väl lik dina rustler?
QST 106 skulle jag vilja säga är lite åt det pistiga hållet utan speciellt mycket tailrocker, men vikten o lekfullheten finns iof ändå där...
Just modellen ARV har jag dålig koll på men överlag passar ju Armadas idé av hur en skida ska va ganska bra in på vad du beskriver.
Nordica 104 Free låter egentligen väldigt passande, men personligen skulle jag tycka det va tråkigt med två par av samma märke.
Jag skulle vilja slänga in skidorna Line Sick Day 104 och Faction 2.0 i leken, då tar jag framförallt fasta på det du var inne på om mer lekfullhet men ändå rejält allround.

För övrigt trevlig set-up med de två paren du har! Ganska klockrent skulle jag säga, täcker ju in det mesta så länge man inte vill ha en lättare skida för turande.
Ja, mindbendern hamnar lite väl nära Rustlers. Jag tycker inte att det är så farligt att köra mer av Nordica (blev även Striders när SOLE i Chamonix valde pjäxor åt mig). Bra idé med Sick Day och Faction - bara lite orolig att de är så lätta att de liknar Rustler 11 mer i känslan. Jag gillade stabiliteten men den lekfulla shapen i Enforcer 110, men de var för långa, breda och tunga för det jag söker nu. Därför tänker jag Enforcer 104 i kortare längd skulle kunna vara bra. Ska läsa på lite om dina andra förslag!

Gillar min set-up mycket! Kör med shift och quiver killers vilket är en ordentlig förändring mot att köra rambinding. Saknar nåt mitt emellan dock, nånting runt 100 som är lekfullt men stabilt.

chrillelille

Aktiv medlem
N 104 är väl det naturliga valet men risken är att den kommer kännas för lik 93'an, som någon var inne på. Körde på skidtestet N100 vs 104 (typ bara pist) och upplevde dem väldigt lika. Det som skilde markant var 104'ans rocker bak.
Ja, jag har tänkt att det kan vara så att det är för lika. Jag har hört att det är rätt stor skillnad mellan 93 och 100 dock, då 93an är rakare och mer pistigare. Då tänker jag att 104 med mer rocker i bak borde bli mycket mer lekfull?

Hur upplevde du 104ans rockern bak mot Enforcer 100?

iSooLi

Aktiv medlem
Det skiter sig förmodligen med rean, men nästa års Justis från Black Crows har nog en hel del i sig av vad du söker. Ett annat alternativ är kanske knepiga att hitta, men skulle du råka snubbla på ett par J Skis The Metal så kan de nog också vara värda att titta närmare på...

Always-Sunny

Aktiv medlem
Ja, jag har tänkt att det kan vara så att det är för lika. Jag har hört att det är rätt stor skillnad mellan 93 och 100 dock, då 93an är rakare och mer pistigare. Då tänker jag att 104 med mer rocker i bak borde bli mycket mer lekfull?

Hur upplevde du 104ans rockern bak mot Enforcer 100?
Jag testade tyvärr aldrig 93'an dock inte hört att det ska vara stor skillnad mot 100, framförallt styvare tail. Det i kombination m bredden blir ju pistigare som du skriver.
Jag tyckte E104 släppte väldigt lätt i bak jmf med 100 som gick som på räls. I lite hårdare pist och högre hastighet gav det en känsla av osäkerhet. Men bör ge en kvickare och mer lekfull skida op.
Från 93'an till E104 är det ju några steg åt de egenskaperna du är ute efter, så det lär inte bli fel. Testade för övrigt även 110 med samma känsla som du

Tycker Ranger 102 är ett bra val. Riktigt fartstabil o ruggigt bra carver för sin bredd. Ändå allround o lite lekfull i shape. Dock hård o lång i svängen så gillar fart o behöver lite kraft för att ge något tillbaka. Men grymt bra skida. Sålde just mina då dom är liiite för krävande för att jag ska orkar "åka genom" skidan i alla lägen men gör man det är den ruggigt bra.

chrillelille

Aktiv medlem
Tycker Ranger 102 är ett bra val. Riktigt fartstabil o ruggigt bra carver för sin bredd. Ändå allround o lite lekfull i shape. Dock hård o lång i svängen så gillar fart o behöver lite kraft för att ge något tillbaka. Men grymt bra skida. Sålde just mina då dom är liiite för krävande för att jag ska orkar "åka genom" skidan i alla lägen men gör man det är den ruggigt bra.
Precis, den är steget tuffare än Enforcer 104, så tror den går för mycket mot Enforcer 93. Men bra förslag!

chrillelille

Aktiv medlem
Jag testade tyvärr aldrig 93'an dock inte hört att det ska vara stor skillnad mot 100, framförallt styvare tail. Det i kombination m bredden blir ju pistigare som du skriver.
Jag tyckte E104 släppte väldigt lätt i bak jmf med 100 som gick som på räls. I lite hårdare pist och högre hastighet gav det en känsla av osäkerhet. Men bör ge en kvickare och mer lekfull skida op.
Från 93'an till E104 är det ju några steg åt de egenskaperna du är ute efter, så det lär inte bli fel. Testade för övrigt även 110 med samma känsla som du
Precis, man får nog vara lite mer noga med att ligga på skär med 104 för att känna tryggheten, precis som med mina Rustler 11.

Nu ligger det nog mellan Rustler 10 som verkar vara kralligare i årets modell, eller Enforcer 104.

Någon som testat både Rustler 10 (188) och Enforcer 104 (186) och kan beskriva dem?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Precis, man får nog vara lite mer noga med att ligga på skär med 104 för att känna tryggheten, precis som med mina Rustler 11.

Nu ligger det nog mellan Rustler 10 som verkar vara kralligare i årets modell, eller Enforcer 104.

Någon som testat både Rustler 10 (188) och Enforcer 104 (186) och kan beskriva dem?
Klart jag har :) Dock som sagt bara i pist.
Största skillnaderna var att E104 var mer dämpad och R10 var lättare in i sväng. Jag kan tänka mig att det har att göra med hur de har lagt förstyvningen i tip (R10), med lägre vridstyvhet så att den lätt vred in i sväng. Det är väl samma konstruktion på 11'an men där går inte förstyvningen lika långt fram. Kör man fort med 10'an kan jag tänka mig att vissa upplever den för villig att svänga och på så vis lite nervös. R10 hade bättre stöd i tail i sväng.
Utifrån vad du skriver tror jag E104 är ett bättre val.

Tottek

Aktiv medlem
Enforcer 104 free!! Världens bästa skida på alla sätt! Så länge man inte ska ha en lätt skida 😄

Tottek

Aktiv medlem
Precis, den är steget tuffare än Enforcer 104, så tror den går för mycket mot Enforcer 93. Men bra förslag!
Nä enforcer 104 free är biffigare än ranger 102 fr, dock är det mer rocker bak på enforcern så de kan man nog få för sig att den e lite mjukare för att den e lite svårare o få runt

Sick Day 104 är föv en fantastiskt trevlig skida. Åkt tre säsonger o gillar skarpt men den är väsentligt mindre stabil än N104 eller Ranger. Dock ganska väl dämpad i känslan för att vara så lätt o väldigt allround o lekfull skida som definitivt går att åka fort med också. Skiner på varm snö. Ingen isracer.

chrillelille

Aktiv medlem
Klart jag har :) Dock som sagt bara i pist.
Största skillnaderna var att E104 var mer dämpad och R10 var lättare in i sväng. Jag kan tänka mig att det har att göra med hur de har lagt förstyvningen i tip (R10), med lägre vridstyvhet så att den lätt vred in i sväng. Det är väl samma konstruktion på 11'an men där går inte förstyvningen lika långt fram. Kör man fort med 10'an kan jag tänka mig att vissa upplever den för villig att svänga och på så vis lite nervös. R10 hade bättre stöd i tail i sväng.
Utifrån vad du skriver tror jag E104 är ett bättre val.
Bra, tack! Det jag tänker är att årets Rustler 10 väger 200gram mer än Rustler 11, trots att den är 1cm smalare. Det måste ändå göra en hel del för stabiliteten jämfört med storebror?

Känns som att jag måste provköra, eller bara chansa. Dock har jag ju verkligen älskat Enforcer 110 (ffa i 185cm) så Enforcer 104 måste ju vara en ännu mer passande skida. Viktskillnaden är ju inte stor mot R10, men R10 verkar ha lite mer rocker fram och bak.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Bra, tack! Det jag tänker är att årets Rustler 10 väger 200gram mer än Rustler 11, trots att den är 1cm smalare. Det måste ändå göra en hel del för stabiliteten jämfört med storebror?

Känns som att jag måste provköra, eller bara chansa. Dock har jag ju verkligen älskat Enforcer 110 (ffa i 185cm) så Enforcer 104 måste ju vara en ännu mer passande skida. Viktskillnaden är ju inte stor mot R10, men R10 verkar ha lite mer rocker fram och bak.
Blister har jämfört gamla och nya R10, så du kan läsa på där en del.
R10 har kanske lite mer rocker men samtidigt ganska låg/flack och lite taper

termons

Aktiv medlem
Nä enforcer 104 free är biffigare än ranger 102 fr, dock är det mer rocker bak på enforcern så de kan man nog få för sig att den e lite mjukare för att den e lite svårare o få runt
One ski we’re very anxious to A/B against the Enforcer 104 Free is the Fischer Ranger 102 FR — another ski with a strong flex pattern and a slightly more playful-looking rocker profile. Compared the Ranger 102 FR, the Enforcer 104 Free’s shovels are a bit softer, and it’s tails are more noticeably softer.

Tottek

Aktiv medlem
One ski we’re very anxious to A/B against the Enforcer 104 Free is the Fischer Ranger 102 FR — another ski with a strong flex pattern and a slightly more playful-looking rocker profile. Compared the Ranger 102 FR, the Enforcer 104 Free’s shovels are a bit softer, and it’s tails are more noticeably softer.
Men ingen metall i ranger fr 102 vilket det är i enforcern

Tottek

Aktiv medlem
Har åkt många skidor med metal som är mjukare än Fr 102. Fr 102 har också enligt Blister en lekfullare profil än 104 free.
Ja o jag har åkt båda dessa, enforcern har 150gram mer inte för intet, titta på enforcerns konstruktion så förstår du att den e mjukare i just tip o tail, men resten av skidan?

termons

Aktiv medlem
Ja o jag har åkt båda dessa, enforcern har 150gram mer inte för intet, titta på enforcerns konstruktion så förstår du att den e mjukare i just tip o tail, men resten av skidan?
Ranger 102 har metal under bindningen och kolfiber i tip och tail.

Har inte åkt e104 free men de flesta verkar överens om att den är litet mjukar än 102fr.

SkidEmil

Ny medlem
Har testat både rustler 10 och enforcer 104 i vinter och jag tyckte bättre om blizzarden då den var lekfullare. Men fick bara testa i en kort isig backe så har ingen anning hur dom går i puder. Är 185cm/73 kg

Bohica

Aktiv medlem
Just nu ligger Nordica Enforcer 104 186cm högst upp på listan. Jag åkte Enforcer 110 191cm förut, men tycker den blev för tung, dock gillade jag den mycket! En smalare och kortare version låter som det skulle passa rätt bra.
Bara en tanke. Tycker tråden genomsyras av att du verkar ligga lite mittemellan ett par skidor. Men här jämför du också en längre skida av den bredare varianten, med en kortare av den smalare varianten. Kanske skulle en kortare version av den bredare skidan bli rätt, utan att kännas för tung och klumpig? Har du testat?

chrillelille

Aktiv medlem
Bara en tanke. Tycker tråden genomsyras av att du verkar ligga lite mittemellan ett par skidor. Men här jämför du också en längre skida av den bredare varianten, med en kortare av den smalare varianten. Kanske skulle en kortare version av den bredare skidan bli rätt, utan att kännas för tung och klumpig? Har du testat?
Det är en mycket bra tanke och jag gillade ju verkligen Enforcer 110 när jag testade den i 185 i Åre. Men därför jag tänker att Enforcer 104 i samma längd borde bli ännu bättre som ett mellanting?

Eller missförstår jag dig?

Bohica

Aktiv medlem
Det är en mycket bra tanke och jag gillade ju verkligen Enforcer 110 när jag testade den i 185 i Åre. Men därför jag tänker att Enforcer 104 i samma längd borde bli ännu bättre som ett mellanting?

Eller missförstår jag dig?
Jaha, så du har testat 110'orna i 185-längd också? Då kan du bortse från min tanke. Jag har ingen aning. Jag utgick bara från att du jämförde smalare 185-skidor med bredare 191-skidor, och tyckte 191'orna blev för tunga. Och då har du ju ökat två olika dimensioner till det tyngre/bängligare på en gång, och jämförelsen kanske blir lite "orättvis"/missvisande. I övrigt har jag inga tips, men hoppas du berättar för alla sen vad du fastnar för.

chrillelille

Aktiv medlem
En sista fråga, någon som testat årets Rustler 10 och och Rustler 11 (är väl oförändrad?) och kan säga hur de jämförs?

står mellan R10 och E104 nu.

Tack!

Edit: då detta skrevs om R10 i Blister så känns E104 som bäst alternativ:
”The new Rustler 10 is, again, notably more damp than the old version, but it feels to me like most of the added weight in the new ski is around the middle. The new Rustler 10’s tips still feel light and tend to get deflected pretty easily at high speeds in rough, inconsistent snow.” Detta är problemet jag känner av med R11 och jag vill undvika.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp