Menisk

shaz

Ny medlem
Menisk
Tjena.

Opererade bort hela inre menisken för ~2 månader sedan, det blev helt okej-bra för lite mer än en vecka sedan så jag började dra på med snowboardåkandet.

Åkte i fyra dagar, rätt intensivt (nej det var säkert inte särskillt smart.. dock kul), och nu har jag fått en smärta i knäet såfort jag bara böjjer och belastar det lite, eller bara sitter o gör bensparkar i luften, går inte alls att åka bräda - jag undrar om någon varit med om detta o vet hur lång tid det kan ta för det att gå över? ska jag styrketräna även fast det gör ont?

(att jag ska kontakta sjukgymnast förstår jag, men orkar inte just nu - sjuk som jag är)

Menisk
Det är bara att beklaga att du tagit bort din menisk.
Gjorde samma operation för 20 år sen (va 15 år gammal då). Som tur va klarade jag mig från smärtor fram tills att jag var 30 år. Då fick jag känningar igen. nu när jag är 35 så är det ingen höjdare i knät.
Mitt knä svullnar upp efter en dags lättare skidåkning och leden låter som ett grustag.

Du vet säkert vad som händer med knät om en menisk är borta. Ledvätskan kommer att försvinna med åren och lårben och underbenent kommer att ligga att skava mot varandra. Det gör ont! Tyvärr så är detta ett problem du kommer att få leva med restan av livet och bör tänka på redan nu. Din ortoped kan behandla med sprutor i olika former, bl a Artzal (dyrt) som stimulerar bildandet av ledvätska. Det dämpar smärtan men läker inte ditt knä. Du kan få ta en sådan omgång (3 st) sprutor en gång per år.
Förhoppningsvis kan det fungera i några år. Starka ben är en förutsättning och har varit min räddning. Prata med din sjukgymnast om bra övningar och cykla mycket - året runt - inne eller ute. Det är skonsamt för knäna.

Mitt sista råd är att redan nu skaffa ett speciellt knäskydd - ett sk Unloader. Det ser till att avtåndet mellan lårben och underben hålls intakt. Det bästa skyddet heter G2 Unloader Select. Kostar apa,
10 000 kr men har du tur kan du få det på remiss. Se www.ossur.com för mer info. Mitt kommer förhoppningsvis nästa vecka så jag kan återkomma senare med hur det funkar. Kan bara hoppas att det innebär att jag kan åka igen.

Men framtiden ser ganska ljus ut. Det förekommer mycket forskning inom området så inom några år kommer man kunna transplantera in ny menisk.

Vill du veta mer om borttagen menisk och förslitningen som blir följden så maila mig,
marcus.ohlsen@jamtkraft.se. Har mer eller mindre doktorerat i detta sen min skada blivit som den är nu.

Menisk
Jag är 188 cm lang och väger generellt mellan 90 och 100 kg. Har tränat mycket hela mitt liv och spräckte menisken för tio ar sedan genom att sparka ihop med en kille under ett jujutsupass. Mina symtom var att jag hade mycket ont när jag böjde knät mer än typ 45 grader fran rak position. Det visade sig att jag hade fatt en spricka i menisken och fick (efter mycket tjat och jävelskap) en operation där man försökte skära bort enbart det skadade omradet, dvs sprickan. Efter den första operationen blev det väl lite bättre men aldrig riktigt bra. Sa efter tva ar till gjorde jag en ny operation (samma sak - skära bort skadad del av menisk) och efter den blev det ytterligare lite bättre men inte heller nu hundraprocentigt. Idag är jag helt och hallet symptomfri och jag anser själv att jag har tva saker att tacka för det:

1. Övningen "benspark" pa gymmet. För knäträning är den bättre än tex benböj.
2. Löpträning.

Dvs: man kan enligt min mening inte överskatta vikten av muskeluppbyggande träning runt knat vid denna form av skada. Hoppas du blir bättre.

MVH
Daniel

Menisk
Tjena!

Visst ska du köra mycket benspark men inte bara. Glöm inte bort baksidan och sätesmuskeln heller.
Det finns forskning som visar att för stark framsida snarare påskyndar slitaget i knäleden. Så träna hela benet men, som Daniel säger, undvik benböj och utfall. Det är att påfrästa knät i onödan.

Och som sagt, cykla. Om jag vore dig, Daniel, skulle jag sadla om och bli cyklist ist. Löpning är bra men sliter mycket på ditt knä. Cykling har även den fördelen att det bygger mer muskler och uthållighet i musklerna än löpning. Även om du inte har ont av löpning nu så kommer det förr eller senare. Cyklar du så kommer det garanterat senare.

Mvh
Marcus

Menisk
Hejsan jag är väldigt tacksam för hjälp! Jag har nämligen problem med menisken. Jag opererade den först i november, sen kändes det som att den aldrig blev bra ( kändes som innan operation) Jag började sen träna knät ganska intensivt och jag märkte en förbättring.

Jag började då köra fotboll igen men hade ont dagen efter! Vad kan det bero på? överbelastat? Slagit upp det igen eller va? Borde ju känn om jag slog upp det, kom liksom dagen efter! Tacksam för all hjälp. Svara mig gärna på msn,

rzaaa@hotmail.com

Menisk
Svårt att säga vad dina problem beror på.
Har du tagit bort en bit/hela menisken eller har du sytt fast den den trasiga delen?

Menisk
aa okej men jag tog bort en liten del av menisken bara läkaren slipa bort den! Så det är inte så mycket som är borta den är bara "tillputsad". Alltså en liten del! Jag är oerhört tacksam för hjälp då jag ska provspela för allsvenska samt superettan klubbar i sommar!

Menisk
Eftersom du verkar vara en fobollsspelare på elitnivå så tycker jag du tar kontakt med någon klubbläkare. Meniskskador är mer eller mindre vardagsmat inom fotbollen så de vet garanterat vad du bör göra. Förmodligen handlar det om ett rehabprogram som du ska följa noggrant under en period.
Eftersom du inte tagit bort hela din menisk har du alla möjligheter att bli helt återställd. I alla fall i några år framöver. Träna mycket ben och framförallt cykla mycket. Stärker musklerna och är skonsamt mot slitaget i knäleden. När du måste löpträna gör det på mjukt underlag och i bra skor.

Att smärtan kommer dagen efter är antagligen för att du överansträngt ditt knä och är förmodligen inte helt återställd muskelärt. Kan inte tänka mig att det redan blivit en sk artros i ditt knä.

Lycka till med provspelningarna!

marcus

Menisk
Okej tack så mycket för hjälpen, så chansen att man slagit upp det igen är alltså liten? För jag har ju inte gjort några motlägg så att jag fått smärta omedelbart! Men jag känner viss smärta i vissa vridningar i avslappnat läge! Hur lång tid tror du att det kan röra sig om? Har ju ändå byggt upp en sjuk muskelmassa runt benen!

Problemet är att jag för tillfället spelar division 3 vilket inte riktigt är elitnivå så vi har ingen klubbläkare!

Men mensiken bör väll hålla ett antal år!?

tack för all hjälp verkligen!

Menisk
Jag tror inte du slagit upp den då smärtan kom dagen efter. Svårt att säga vad det beror på, framförallt om du har fått upp en bra muskelmassa. Det kan vara så att du har en liten broskskada som har kommit av för hård träning efter operation. Ta kontakt med den läkaren som opererade dig och få en undersökning. Förklara läget om provspelning osv. Att din framtida karriär hänger på detta. Då kan de vara lite lättare att få komma in snabbt.

Menisken håller hela livet ut normalt. Går den sönder, och en bit eller hela tas bort, blir det med tiden förslitningar i leden eftersom menisken funkar som en stötdämpare i knät. Ben gnager mot ben och till slut så får man ont, ibland för minsta lilla. Det är där jag är nu tyvärr. Men du har tagit bort en så liten del så du bör klara dig flera år. För mig tog det 15 år innan problemen kom och jag tog bort 2/3 av min menisk. Träna och underhåll knät med skonsam träning är det bästa man kan göra.

Menisk
Jag, trådskaparen, (som plockade bort hela inre menisken i slutet på november) har nu återkommit :P

Jag har kunnat använda mitt ben lite till och från fram tills nu, och ska precis upp till kläppen på skidresa med några polare (kolla tiden inlägget e skrivet) Har tränat en hel del i 2-3 veckor utan att belasta knäet i onödan, så hoppas att jag klarar av detta, men jag undrar om jag kan fövänta mig att det ska vara såhär? Eller ska jag ge det längre rehab / prata med läkarna igen (är inte så mycket för sjukhus)? som sagt hela inre menisken borta och jag får ont efter ca 2 dagars snowboardåkande.

Menisk
hmm kör inte om ni är skadade . jag skadade inte menisken men axeln. spelade tennis på elitnivå altså sm och allt däremellan och skadade axeln men struntade i det och nu har jag gått rehad i snart 7 månader och det blir bara lite bättre men kommer kanske inte kunna spela något mer så mitt råd är åk inte när det gör ont gå på rehad istället tills du är helt bra så slipper du såna preblem som mig

det samma gåller för alla skador knä axel armbåge och så så lyd mitt råd så slipper du sabba åkningen för hela ditt liv

Menisk

mac-O sa:
Det är bara att beklaga att du tagit bort din menisk.
Gjorde samma operation för 20 år sen (va 15 år gammal då). Som tur va klarade jag mig från smärtor fram tills att jag var 30 år. Då fick jag känningar igen. nu när jag är 35 så är det ingen höjdare i knät.
Mitt knä svullnar upp efter en dags lättare skidåkning och leden låter som ett grustag.

Du vet säkert vad som händer med knät om en menisk är borta. Ledvätskan kommer att försvinna med åren och lårben och underbenent kommer att ligga att skava mot varandra. Det gör ont! Tyvärr så är detta ett problem du kommer att få leva med restan av livet och bör tänka på redan nu. Din ortoped kan behandla med sprutor i olika former, bl a Artzal (dyrt) som stimulerar bildandet av ledvätska. Det dämpar smärtan men läker inte ditt knä. Du kan få ta en sådan omgång (3 st) sprutor en gång per år.
Förhoppningsvis kan det fungera i några år. Starka ben är en förutsättning och har varit min räddning. Prata med din sjukgymnast om bra övningar och cykla mycket - året runt - inne eller ute. Det är skonsamt för knäna.

Mitt sista råd är att redan nu skaffa ett speciellt knäskydd - ett sk Unloader. Det ser till att avtåndet mellan lårben och underben hålls intakt. Det bästa skyddet heter G2 Unloader Select. Kostar apa,
10 000 kr men har du tur kan du få det på remiss. Se www.ossur.com för mer info. Mitt kommer förhoppningsvis nästa vecka så jag kan återkomma senare med hur det funkar. Kan bara hoppas att det innebär att jag kan åka igen.

Men framtiden ser ganska ljus ut. Det förekommer mycket forskning inom området så inom några år kommer man kunna transplantera in ny menisk.

Vill du veta mer om borttagen menisk och förslitningen som blir följden så maila mig,
marcus.ohlsen@jamtkraft.se. Har mer eller mindre doktorerat i detta sen min skada blivit som den är nu.
Hej Markus!

Läste just ditt inlägg på freeride.se gällande bortagen menisk.såg att det var skrivet för 11 år sedan.jag blev opererad för 2 dagar sedan där dom tog bort 60% av den yttre menisken pga av att menisken har legat inslagen i leden.

Hur har det gått för dig med knät så här 11 år efter att du skrev inlägget?

Bästa hälsningar

Bengt Persson

Tillbaka
Topp